Motorfläkt ständigt på max på MB c-klass -13

Andreasc180
22 juni 2019 · 3 Inlägg

Hej,
Helt ny på forumet, men har hört att här löses det mesta smile
Har en C180 2013 (w204) där motorfläkten går igång på max vid start (men stängs lyckligtvis av när tändningen slås av).
I samma veva slutade start/stop funktionen (eco) att fungera  brukar både indikera om det är möjligt att använda (grönt) eller inte (gult) men nu inte alls..
Inga fel är registrerade i bilens kombiinstrument.

Hittar inga lösningar på det på nätet, men problemet finns omskrivet.
Frågor:
Hänger dessa fel ihop?
Bör man köra bilen utan risk för följdskador?
Kan detta lösas på egen hand även av lekman (jag smile) eller är det verkstad och felsökning där som gäller?

Tack på förhand!
Mvh
Andreas

mb_pucken
22 juni 2019 · 5 087 Inlägg

När vissa felkoder sparas så körs kylfläkten i säkerhetssyfte. Då brukar även start/stopp stängas av. Så jag skulle rekommendera att felkoder kontrolleras, även i klimator/ac.
Det har även hänt att styrenheten i fläkten går sönder vilket gör att fläkten ej regleras utan går på full styrka hela tiden.

Senast redigerat av mb_pucken (22 juni 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Andreasc180
22 juni 2019 · 3 Inlägg

Stort tack mb_pucken för utförligt svar och förhoppningsvis har du ringat in problemet! Får åka och koppla upp mig helt enkelt som ett första steg.

Andreasc180
24 juni 2019 · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:
När vissa felkoder sparas så körs kylfläkten i säkerhetssyfte. Då brukar även start/stopp stängas av. Så jag skulle rekommendera att felkoder kontrolleras, även i klimator/ac.
Det har även hänt att styrenheten i fläkten går sönder vilket gör att fläkten ej regleras utan går på full styrka hela tiden.

Vid avläsning visades felkod P0116 som verkar kunna vara olika saker. Lokala verkstaden gissade på någon sensor i ”kylboxen” (?) som sitter under insuget, men de hade inte möjlighet att ta sig an det de närmsta veckorna. Som plåster bjöd de på analysen👍
Låter tyvärr både dyrt, tidskrävande och inte något man ger sig på själv.
Lite uppgivet inför stundande bilsemester men det blir till att ställa sig i kö på Mercedesverkstaden och hoppas på någon lucka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang