Köpråd. Första bilen, blocket länk

Thebulle
23 juni 2019 · 9 Inlägg

Hejsan, precis tagit mitt körkort 30 år gammal och tänkte nu köpa drömbilen (volvo 240)

Hittade denna på blocket väldigt nära mig
https://www.blocket.se/angelholm/Volvo_ … _3&w=1
Han begär 12000kr men kan få ner den till 8000kr

Den är rostig men ska annars vara i bra skick, Tanken är att den ska renoveras och piffas upp lite.

Är detta ett bra köp för priset eller ligger det för högt? Första bilen så tänkte att jag tar hjälp av er.

Hoppas det blev rätt forumsdel

Mvh Alex

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Ja du..
Inte mer än 5000 hade jag givit för en gammal bil..
Man kan ju undra hur den ser ut undertill..
Är den väldigt brun så köp inte..
Men oavsett vilket, så får du nog att göra så det räcker, med enbart rosten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Det beror väl på hur du värderar din egen tid men den där bilen har fruktansvärt många timmars rostlagning framför sig innan den blir bra. Priset är nog inte så illa för en i det där skicket men själv hade jag hellre plockat fram 20-25.000kr och fått en fin. Mera pengar men rostlagning är verkligen inte kul, hellre en bil med mekaniska fel än rost. Sedan blev rostskyddet lite bättre framåt -88 eller något sådant, det kan vara smart att köpa en nyare 240.

andreas_1996
23 juni 2019 · 951 Inlägg

Såg fin ut men det med rosten känns oroväckande kanske fin mer under bilen ,

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
zzr94092
24 juni 2019 · 4 385 Inlägg

Glöm den bilen,är ju upprostad,tro inget annat...

M123
24 juni 2019 · 962 Inlägg

Vi har nog varit där mer eller mindre som nybörjare, man är förblindad av begäret så pass att man bara ser möjligheterna och inte ser omöjligheterna.

Det enda jag ser är arbete, rost och en bil med en drivlina som får en snigel att verka snabb.

Drömmar ska man ha och absolut förverkliga men låt dig själv ha tid att leta på den rätta bilen istället så du får en drömbil och inte mardröm på halsen.

Bilen är för dyr till skicket utseendemässigt och letar du lite hittar du bättre objekt som bordar för ett roligt ägande istället.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zemet
24 juni 2019 · 4 035 Inlägg

Om du har som plan att renovera bilen så tror jag du begår ett misstag. Blir bara massa rostlagning osv.

Men köp bilen för dem 8000 kr nu, fixa den värsta fula rosten i skärmkanterna och kör bilen som bruksbil.

Här runt göteborg får du nog typ 10K för den om du säljer till vintern när snön kommer. Så dina pengar får du nog tillbaka skulle jag tro.

Men att lägga så mycket tid och pengar på att renovera en sån "dussinbil av dussinbilar" är helt enklet inte värt.

Skall du renovera en 240 så försök åtminstonde att hitta en lite mer speciell eller ovanlig 240.
En Turbo eller 242 eller liknande.

jaka54
25 juni 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
10000kr för det där rosthålet!!
Varför en gammal rostig 240 (som inte har galvad kaross)  med en massa rost i samtliga dörrar och antagligen massor av rost undertill???

Mew
25 juni 2019 · 2 156 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
10000kr för det där rosthålet!!
Varför en gammal rostig 240 (som inte har galvad kaross)  med en massa rost i samtliga dörrar och antagligen massor av rost undertill???

Faktiskt inget allt för dåligt pris - de närmar sig kultstatus snabbt nu. Däremot hade jag, som flera andra skrivit, hellre lagt mer pengar och fått en fin från början. 8k för den i annonsen är ett okej pris om den ska brukas - Men ska den göras riktigt fin är det både billigare och enklare att köpa en mer välbevarad, eller som zemet säger, en sällsyntare eller specialmodell.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang