Köpråd, Pendlingsbil med automat för ca 30K

zemet
24 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Tjenare.
Jag köpte ett hus idag, så nu är jag i behov av en relativt billig pendlingsbil.

Sträckan som skall köras är 5 mil enkel väg. 200m grusväg, sedan 1 mil landsväg och sedan motorväg nästan hela vägen till staden. 

Jag behåller min Navara så något 4wd för att ta sig fram dem få dagar det är snö behövs ej.

Tjejen kräver automat. Jag vill ha något med hyfsad komfort. Helst under 20K mil.

Budgetten är ca 30K men vi kan nästan dubbla den om det skulle vara nödvändigt.

Jag har tittat på Saab 9-3 Diesel. Den passar in i min budget och övriga krav och önskemål.
Hur är 1.9L motorn?
Med den körcykeln, är det realistiskt att tro att man kan snitta 0,6l/mil?

Vi är bara 2, inga barn planerade osv. Så vi behöver egentligen inte en så stor bil som 9-3 men den känns som en bra kompromiss mellan förbrukning, pris och komfort.

Någon annan bil jag bör kolla på istället?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2019 · 13 674 Inlägg

9-3 är väll apa dyr i skatt eller?

skulle ju försöka hitta en liten bil med dieselmotor.  det ger absolut bästa transporten för pengarna.    10mil om dagen så skulle jag leta efter det som drar så lite bränsle som möjligt.  jag pendlar med en Polo 1.6tdi   fungerar helt klart men blir lätt törstig när man har bråttom.   men för att få den så törstig som 0.6 då får man ligga på rätt hårt.   igår låg jag och pressa bakom en bmw i mellan 140-180 i över 1mil av min pendlar sträcka och när jag kom hem var den på 0.55   kör 7mil om dagen .  rekordet var 0.38 med vinterdäck på en sträcka av 3.5mil det är dock ovanligt att jag når den förbrukningen brukar ligga runt halv litern.   med en skatt på 1000kr är ju en sån bil skapligt optimal.  men det är en vw och kvaliten därefter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
24 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Growe skrev:
9-3 är väll apa dyr i skatt eller?

skulle ju försöka hitta en liten bil med dieselmotor.  det ger absolut bästa transporten för pengarna.    10mil om dagen så skulle jag leta efter det som drar så lite bränsle som möjligt.  jag pendlar med en Polo 1.6tdi   fungerar helt klart men blir lätt törstig när man har bråttom.   men för att få den så törstig som 0.6 då får man ligga på rätt hårt.   igår låg jag och pressa bakom en bmw i mellan 140-180 i över 1mil av min pendlar sträcka och när jag kom hem var den på 0.55   kör 7mil om dagen .  rekordet var 0.38 med vinterdäck på en sträcka av 3.5mil det är dock ovanligt att jag når den förbrukningen brukar ligga runt halv litern.   med en skatt på 1000kr är ju en sån bil skapligt optimal.  men det är en vw och kvaliten därefter smile

Jag vill helst undvika DSG. Men sedan så låg billigaste polo i sverige som gått under 20K mil för 70K.
I den budgetklassen lägger jag nog hellre pengarna på Bmw 118D eller liknande.

Bensin polo skulle jag ju kunna köpa för runt 40K. Men då är det ju 1.4l motorn. Och den vill jag också undvika.

En polo med 1.4L motor och DSG låter i mina öron som en perfekt kombination för dyra reparationer..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2019 · 13 674 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
9-3 är väll apa dyr i skatt eller?

skulle ju försöka hitta en liten bil med dieselmotor.  det ger absolut bästa transporten för pengarna.    10mil om dagen så skulle jag leta efter det som drar så lite bränsle som möjligt.  jag pendlar med en Polo 1.6tdi   fungerar helt klart men blir lätt törstig när man har bråttom.   men för att få den så törstig som 0.6 då får man ligga på rätt hårt.   igår låg jag och pressa bakom en bmw i mellan 140-180 i över 1mil av min pendlar sträcka och när jag kom hem var den på 0.55   kör 7mil om dagen .  rekordet var 0.38 med vinterdäck på en sträcka av 3.5mil det är dock ovanligt att jag når den förbrukningen brukar ligga runt halv litern.   med en skatt på 1000kr är ju en sån bil skapligt optimal.  men det är en vw och kvaliten därefter smile

Jag vill helst undvika DSG. Men sedan så låg billigaste polo i sverige som gått under 20K mil för 70K.
I den budgetklassen lägger jag nog hellre pengarna på Bmw 118D eller liknande.

Bensin polo skulle jag ju kunna köpa för runt 40K. Men då är det ju 1.4l motorn. Och den vill jag också undvika.

En polo med 1.4L motor och DSG låter i mina öron som en perfekt kombination för dyra reparationer..

Missade att det stog automat.  Finns ju gammal polon den har väll riktig automat den 3cyl 9a karrosen. Dom går åkligt snålt med manuell låda.   Dsg ska du verkligen undvika alla med torr koppling är skräp

Senast redigerat av Growe (24 juni 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
24 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Jag hade en 2007 Ford Mondoe 2.0 TDCI 140hk ett tag
sörpla i sig 0.55 mellan Linköping och Karlstad, rätt okej för en som hade gått 20.000 mil
Årsskatten låg på 3600 och var uppdelad om jag inte minnns fel

De flesta ligger omkring 20.000 mil och har kamremsintervall då.
https://www.blocket.se/halland/Ford_Mon … 16&w=2
Enligt DSR var senare service i januari vid 17400 mil, kanske kan kräva service + kamremsbyte.
Ingen powershift heller utan AWF21 (Tror även 9-3 använder denna till 1.9 Dieseln) så vanlig traditionel automatlåda
https://www.blocket.se/vastmanland/Ford … 16&w=3

De/Dem
zemet
24 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Ivel skrev:
Ta steget nu. wink
Komfort? Bättre än en Amazon sämre än en A8.
Snål? Snålare än exempelvis en automatväxlad SAAB-diesel, dom älskar att agera dinosauriekrematorium.
Automat? Alltid.
Inom budget med det låga miltalet? Näe, där skiter det sig för en gen2.

Snart tar jag steget, men inte denna gången:) Bilen vi köper om 1-2 år kommer bli plug-in hybrid eller ren EL tror jag:)

zemet
24 juni 2019 · 4 030 Inlägg

xXSammy skrev:
Jag hade en 2007 Ford Mondoe 2.0 TDCI 140hk ett tag
sörpla i sig 0.55 mellan Linköping och Karlstad, rätt okej för en som hade gått 20.000 mil
Årsskatten låg på 3600 och var uppdelad om jag inte minnns fel

De flesta ligger omkring 20.000 mil och har kamremsintervall då.
https://www.blocket.se/halland/Ford_Mon … 16&w=2
Enligt DSR var senare service i januari vid 17400 mil, kanske kan kräva service + kamremsbyte.
Ingen powershift heller utan AWF21 (Tror även 9-3 använder denna till 1.9 Dieseln) så vanlig traditionel automatlåda
https://www.blocket.se/vastmanland/Ford … 16&w=3

Den forden ser riktigt trevlig ut, skall fundera lite på den:)

zemet
24 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Ivel skrev:

zemet skrev:

Ivel skrev:
Ta steget nu. wink
Komfort? Bättre än en Amazon sämre än en A8.
Snål? Snålare än exempelvis en automatväxlad SAAB-diesel, dom älskar att agera dinosauriekrematorium.
Automat? Alltid.
Inom budget med det låga miltalet? Näe, där skiter det sig för en gen2.

Snart tar jag steget, men inte denna gången:) Bilen vi köper om 1-2 år kommer bli plug-in hybrid eller ren EL tror jag:)

Ni som ändå kör en hel del mil, ni har inte övervägt att leasa en eldriven bil?
Många som gör så och får ner sina pendlingskostnader en hel del. Ni som köpt kåk har guldläge gällande laddningsmöjligheten.
Räkna på det. wink
10 mil om dagen, 21 dagar i snitt per månad, om vanliga svennebanantider, blir 210mil i månaden enbart arbetsresor.

Jag har allt funderat, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
Billigaste elbilarna att leasa kostar ändå 3500 kr/månaden.

Och ofta dyrare än så om man skall köra så långt som vi planerar att göra. En snabb uträkning jag gjort, 18 kr/litern * 0.6L * 210 mil borde ge mig en bränslekostnad på ca 2500 kr/månaden.   

Leasingavtal där man kör 2500mil/år lär väll gå på betydligt mer än 3500 i månaden misstänker jag.
I leasing ingår ju massa "skit" som jag inte har minsta problem med att göra själv, som däckbyte och förvaring av däck tex. Detta är ju inget jag behöver hjälp med eller vill betala för.

Hedin tar 4500/månaden för en Leaf där man får köra 9000 mil på 3 år.

Men helt klart värt att gräva djupare i, kan man få ett leasingavtal på en trevlig bil för 1000-1500 mer i månaden så kan det vara värt att slippa köra dieselbil.

Även att köpa typ en leaf känns som det tar för lång tid att räkna hem ekonomiskt. Billigaste kostar 124K på blocket just nu. Säg att jag köper en Saab för 40K

(124-40)/2.5 = 33.6 månader. Så det är 3 år tills det börjar gå jämt ut.
Och då har jag inte räknat någon värdeminskning på Leafen och inte helller någon som helst kostnad för att driva den.

Så jag räknar med att nästa bil får bli el istället. Och den dagen kommer jag se fram emot:)

xXSammy
24 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Nackdelen med leasing var väl att du binder upp dig med bilen?
annars räcker 40k till kontoinsats för en ny bil wink

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2019 · 17 385 Inlägg

Hyundai i30 CRDI cirka 2010. Årsskatt cirka 1600:-. Manuell 6-växlad. Automat är jag lite osäker på men bör väl inte dra så mycket mer.
Drar rätt exakt en halvliter milen om man kör friskt. Vi har haft en och jag har kört en sådan ett tag i jobbet på långresor det sista.

Budget 30K räcker. Bra bil och inga generalfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2019 · 13 674 Inlägg

Ivel skrev:

zemet skrev:

Ivel skrev:
Ta steget nu. wink
Komfort? Bättre än en Amazon sämre än en A8.
Snål? Snålare än exempelvis en automatväxlad SAAB-diesel, dom älskar att agera dinosauriekrematorium.
Automat? Alltid.
Inom budget med det låga miltalet? Näe, där skiter det sig för en gen2.

Snart tar jag steget, men inte denna gången:) Bilen vi köper om 1-2 år kommer bli plug-in hybrid eller ren EL tror jag:)

Ni som ändå kör en hel del mil, ni har inte övervägt att leasa en eldriven bil?
Många som gör så och får ner sina pendlingskostnader en hel del. Ni som köpt kåk har guldläge gällande laddningsmöjligheten.
Räkna på det. wink
10 mil om dagen, 21 dagar i snitt per månad, om vanliga svennebanantider, blir 210mil i månaden enbart arbetsresor.

på vilket sätt skulle tex jag spara pengar på en så obota korkad affär?

kontantbetald Polo 1.6tdi  snittar 0.5l/milen    kostar enbart delar när den går sönder (det är ju en vw så den går sönder)  kör 2500mil om året .

det kostar inte många kronor i fasta kostnader varje månad
skatt=100kr/månaden
försäkring hel 400kr/månaden
en service kostar mig 700kr inkl delar (meikar själv)

lite svårt att se hur jag kan göra mitt bilägande billigare..eller jo det kan jag

seat arosa 1.4  99:A  fick den gratis
skatt 100kr månaden
försäkring 300kr helförsäkring
service..haha nu ska vi inte överdriva.. får kanske ett oljebyte var 3:e år..

det är ju en ren sparbössa.

förstår faktist inte hur en ny leasing bil är ens något att överväga..  det är lite som att hoppas att pistolen klickar när man sätter den mot tinningen och trycker av.   absolut det mest värdelösa dealen du kan ingå..   kollar man på billigaste bilarna som säljs av privatpersoner på blocket så brukar det vimla av bilar som är leasing bilar som folk gått på niten och försöker ta sig ur rävsaxen. smile 

vill man ha en ny bil köper man den på vanlig avbetalning har man inte råd med kontant insatsen ska man inte ens välja en ny bil.

Senast redigerat av Growe (25 juni 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
25 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Ivel skrev:

Growe skrev:

Ivel skrev:

Ni som ändå kör en hel del mil, ni har inte övervägt att leasa en eldriven bil?
Många som gör så och får ner sina pendlingskostnader en hel del. Ni som köpt kåk har guldläge gällande laddningsmöjligheten.
Räkna på det. wink
10 mil om dagen, 21 dagar i snitt per månad, om vanliga svennebanantider, blir 210mil i månaden enbart arbetsresor.

på vilket sätt skulle tex jag spara pengar på en så obota korkad affär?

kontantbetald Polo 1.6tdi  snittar 0.5l/milen    kostar enbart delar när den går sönder (det är ju en vw så den går sönder)  kör 2500mil om året .

det kostar inte många kronor i fasta kostnader varje månad
skatt=100kr/månaden
försäkring hel 400kr/månaden
en service kostar mig 700kr inkl delar (meikar själv)

lite svårt att se hur jag kan göra mitt bilägande billigare..eller jo det kan jag

seat arosa 1.4  99:A  fick den gratis
skatt 100kr månaden
försäkring 300kr helförsäkring
service..haha nu ska vi inte överdriva.. får kanske ett oljebyte var 3:e år..

det är ju en ren sparbössa.

förstår faktist inte hur en ny leasing bil är ens något att överväga..  det är lite som att hoppas att pistolen klickar när man sätter den mot tinningen och trycker av.   absolut det mest värdelösa dealen du kan ingå..   kollar man på billigaste bilarna som säljs av privatpersoner på blocket så brukar det vimla av bilar som är leasing bilar som folk gått på niten och försöker ta sig ur rävsaxen. smile 

vill man ha en ny bil köper man den på vanlig avbetalning har man inte råd med kontant insatsen ska man inte ens välja en ny bil.

Du har inga pengar att spara på en sådan affär, men det finns många som gör det istället för att köpa/leasa en ny fossilbil.
Många, faktiskt, amorterar eller leasar sin bil för 3-4500 i månaden för en fossilbil, att då välja en eldriven bil för samma summa blir då bättre ekonomiskt eftersom driftkostnaden är väldigt låg på en elbil.
En Leif leasas för ca 4300kr/månad i 36månader 4500mil.
En Golv bensindriven kostar runt 3600kr/månad med automat och samma avtalstidkörsträcka.
Leif 4500mil x 2kr/mil = 9000kr.
4300x36=154800kr.
Totalt 163800kr.
Golv 4500mil x 11kr/mil = 49500kr
3600x36=129600kr.
Totalt 179100kr.
Tänk då om någon byter från en dyrare större törstigare fossil till exempelvis Leif. Det finns pengar att spara, ännu mer om man leasar en mindre Zoe, från 3000kr/mån.

Jo absolut, jämför man nya bilar med nya bilar så är allt en elbil billigare i många fall.
Men jämför man med en 10-15 år gammal bil så blir det svårt.

zemet
25 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hyundai i30 CRDI cirka 2010. Årsskatt cirka 1600:-. Manuell 6-växlad. Automat är jag lite osäker på men bör väl inte dra så mycket mer.
Drar rätt exakt en halvliter milen om man kör friskt. Vi har haft en och jag har kört en sådan ett tag i jobbet på långresor det sista.

Budget 30K räcker. Bra bil och inga generalfel.

hmm, inget dumt tips alls. Jag brukar vara lite reserverad mot japener/koreaner pga att jag inte gillar sätena framför allt. Men dem är ju driftsäkerhets mässigt väldigt bra.

Hur är koreanska automatlådor?

Jag har ju dock navaran kvar och har även bilsläp så bryter nån bil ihop så reder jag ut den situationen relativt enkelt.

Men jag skall kolla på i30. Jag kan tänka mig att tjejen blir glad i en sån liten mindre bil när hon skall parkera osv.

Kia Ceed , nåt att ha?
https://www.blocket.se/dalarna/Kia_ceed … 15&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Kia_CE … 15&w=3

Senast redigerat av zemet (25 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2019 · 17 385 Inlägg

zemet skrev:

Hybrid_ skrev:
Hyundai i30 CRDI cirka 2010. Årsskatt cirka 1600:-. Manuell 6-växlad. Automat är jag lite osäker på men bör väl inte dra så mycket mer.
Drar rätt exakt en halvliter milen om man kör friskt. Vi har haft en och jag har kört en sådan ett tag i jobbet på långresor det sista.

Budget 30K räcker. Bra bil och inga generalfel.

hmm, inget dumt tips alls. Jag brukar vara lite reserverad mot japener/koreaner pga att jag inte gillar sätena framför allt. Men dem är ju driftsäkerhets mässigt väldigt bra.

Hur är koreanska automatlådor?

Jag har ju dock navaran kvar och har även bilsläp så bryter nån bil ihop så reder jag ut den situationen relativt enkelt.

Men jag skall kolla på i30. Jag kan tänka mig att tjejen blir glad i en sån liten mindre bil när hon skall parkera osv.

Kia Ceed , nåt att ha?
https://www.blocket.se/dalarna/Kia_ceed … 15&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Kia_CE … 15&w=3

Ceed går givetvis bra det med. För det är samma bil som i30:in... Lite olika design bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
23 september 2019 · 4 030 Inlägg

Det blev tillslut en Citroen C3. Svinful, men 1,6l diesel motor utan partikelfilter.
Fick även bli manuell, automat gjorde typ 20-30% på priset på sånna småbilar i den prisklassen.

Skatt var 1500 om året, varvar typ 2300 i 110 km/h så var inte så farligt.
Den hade gått 17k mil, gav 20K.

Den bör hålla några år till.

Tack för alla tips:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2019 · 17 385 Inlägg

zemet skrev:
Det blev tillslut en Citroen C3. Svinful, men 1,6l diesel motor utan partikelfilter.
Fick även bli manuell, automat gjorde typ 20-30% på priset på sånna småbilar i den prisklassen.

Skatt var 1500 om året, varvar typ 2300 i 110 km/h så var inte så farligt.
Den hade gått 17k mil, gav 20K.

Den bör hålla några år till.

Tack för alla tips:)

Blir säkert bra.
OT: Hade en sådan som demobil cirka 2006. Körde konstant fullgas en dag med tokinbromsningar. Den drog max 0.86 l/mil om jag inte minns fel. Gick oftast på under halvlitern. 6 mil till jobbet enkel väg på den tiden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang