Volvo v70 2010 2.4d automat lägger inte i växlarna ordentligt i hastigheter under 40

Nilanza
24 juni 2019 · 21 Inlägg

Halloj!

Jag äger en Volvo v70 2010 med automat och diesel 175hk.

Jag upplever att automatlådan inte riktigt lägger i växlar helt när jag kör i stan vid lugn körning. Inte förens vid 2000 varv läggs växeln i ordentligt känns det som. Den driver bra Men känns som växlarna 1, 2 och 3 inte riktigt låser som dom ska. Använder man mera gas så växlar den perfekt vid ca 2500-3000 varv beroende på belastning.

Har det att göra med att växellåda är adaptiv? Är det fullt normalt eller finns det något som kan vara fel? Kan tillägga att jag tycker bilen dricker mycket diesel i stan också.

Behövs mer information eller om tråden är fel placerad skriv bara smile
Tacksam för svar

Nilanza
25 juni 2019 · 21 Inlägg

Ivel skrev:
På din beskrivning uttyder jag som att lådan fungerar som den ska, det du känner som att den låser är just vad den gör, låser lock up.

Vad förbrukar den i snitt i stan?

Tack för svar! Förbrukar på tok för mycket, just nu kör jag ganska mycket landsväg och lite stadskörning. Medelförbruknkngen ligger på 0.8. När jag kör i stan så brukar den utan problem gå upp till 40-50l milen vid långsam acceleration. Den känns lite skum. Ska byta olja i den på fredag i vilket fall som helst, den har ändå gått 26 tusen. Planerat att byta sedan tidigare i samband med service.

Skulle tippa på att förbrukningen i stan ligger på runt 1.3-1.5

Senast redigerat av Nilanza (25 juni 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2019 · 13 669 Inlägg

om det skulle vara några fel så borde den ha lagt upp felkod på lådan..  det är ena känsliga historier.   måste säga att jag är imponerad över modet att köpa en automatare med dom milen.. lite som att vänta på att en räkning på en lådrenovering ska dimpa ner exakt när som helst.   tror dock inte det är några fel just nu. för dom känner av minsta onormalt slir och lägger upp felkod.  Något som kan vara en bra ide är att adaptera om lådan så den anpassar sig mer efter ditt körsätt.  lite dålig koll på hur dom adaptiva lådorna fungerar vad som krävs för att dom ska göra en ny inställning.  Sen är dom inte så snåla som folk vill tro.   polarns drog rejält mycket den oxå.  han var väldigt besviken även det en automat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nilanza
25 juni 2019 · 21 Inlägg

Growe skrev:
om det skulle vara några fel så borde den ha lagt upp felkod på lådan..  det är ena känsliga historier.   måste säga att jag är imponerad över modet att köpa en automatare med dom milen.. lite som att vänta på att en räkning på en lådrenovering ska dimpa ner exakt när som helst.   tror dock inte det är några fel just nu. för dom känner av minsta onormalt slir och lägger upp felkod.  Något som kan vara en bra ide är att adaptera om lådan så den anpassar sig mer efter ditt körsätt.  lite dålig koll på hur dom adaptiva lådorna fungerar vad som krävs för att dom ska göra en ny inställning.  Sen är dom inte så snåla som folk vill tro.   polarns drog rejält mycket den oxå.  han var väldigt besviken även det en automat

Okej, får be dom nolla lådan när den väl är inne på verkstad. Haft en Saab 9-3 1.9d innan. Bar stor skillnad i växladendet. Tycker den är väldigt snål när man kör motorväg 110km/h. Då drar den mellan 0.5-0.55 Men I stan så rusar den i förbrukningen..... Såklart så är det lite av en chansning med detta miltal men fick den för ett helt okej pris hyggligt utrustad så är ganska nöjd ändå. Kan lägga ner pengar på den utan att känna mig allt för illa till mods

Nilanza
25 juni 2019 · 21 Inlägg

Ivel skrev:

Nilanza skrev:

Ivel skrev:
På din beskrivning uttyder jag som att lådan fungerar som den ska, det du känner som att den låser är just vad den gör, låser lock up.

Vad förbrukar den i snitt i stan?

Tack för svar! Förbrukar på tok för mycket, just nu kör jag ganska mycket landsväg och lite stadskörning. Medelförbruknkngen ligger på 0.8. När jag kör i stan så brukar den utan problem gå upp till 40-50l milen vid långsam acceleration. Den känns lite skum. Ska byta olja i den på fredag i vilket fall som helst, den har ändå gått 26 tusen. Planerat att byta sedan tidigare i samband med service.

Skulle tippa på att förbrukningen i stan ligger på runt 1.3-1.5

Hur har du mätt förbrukningen vid stadskörning?

Vid stadskörning och halvtank menade färddatorn att jag skulle komma 27 mil. Halv tank =35L 35/27=1.3 cirka. På så sätt räknade jag ut men ska nolla medelförbrukningen också

Nilanza
25 juni 2019 · 21 Inlägg

Ivel skrev:

Nilanza skrev:

Ivel skrev:

Hur har du mätt förbrukningen vid stadskörning?

Vid stadskörning och halvtank menade färddatorn att jag skulle komma 27 mil. Halv tank =35L 35/27=1.3 cirka. På så sätt räknade jag ut men ska nolla medelförbrukningen också

Tanka fullt, nolla trippmätaren, kör i stan, när du har runt halv tank åker du till samma pump och tankar fullt, då vet du hur mycket bilen förbrukar.

Får göra så, just nu endast stadskörning 0.93L.

W123-76
26 juni 2019 · 72 Inlägg

Lämna in den på spolning av oljan om det inte är gjort någorlunda nyligen. Inget intervall på detta men det måste göras

Das beste oder nichts!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang