Tips: 1.9 tdi (1z) i Volvo 740

JoelE
24 juni 2019 · 14 Inlägg

Tjenare allesammans! Då min hjärna förtränger alla andra projekt och drömmer bort mot vintern hoppas jag kunna bolla nån Idé med något kunnig! Tänkte på om någon har kunskap kring att lägga ner en tdi motor i en Volvo? Har kollat lite och motorn verkar finnas i allt från passater/Audi 80 och caddys. Även funnit smt adapterplatta för m47 låda. Min främsta fundering är om det går att ta svänghjul/lamel och startmotor gemensamt ifrån nån bil? Fattar att passat 1997 > har passande startmotor. Även läst nån stans att Audi 80 ska ha ett passande svänghjul? Tacksam för all sorts hjälp! Sedan blir det nog en hel del moddning med motorfästen och dylikt, men tänker att jag förtränger sånt så pass långt att bygget startat och ingen återvändo finns wink
/ Joel
Mekanisk pump på passat 1995 tdi?

fax110
28 juni 2019 · 344 Inlägg

Alla TDIer har en elektronisk pump så du måste ha kabelhärva och styrbox och eventuella nyckel och läsarring till startspärr. 90 och 110hk motorer är det du ska ha. Ta motorn från en bil som har motorn monterad åt samma håll som du ska ha den. alltså Audi A4 / Passat / Audi 80 osv. håll dig undan Golf, Caddy, Seat osv.

svänghjulet du ska ha har artikel nummer  026 105 269l . osäker i huvudet vilka bilar dom satt på men ska fundera. du behöver en tryckplatta till svänghjulet också. Lamellen måste du såklart ta från en volvo då den ska passa splines på växellåda.

Eventuellt att Passat årsmodell 97-tidig 98 med motorkod AHL och ADP kan ha rätt svänghjul.

Startmotor sägs ju passa från passater från 97 och uppåt som du säger men jag är osäker tror dock det endast är TDIer man kan ta ifrån så lämpligast är ju att hitta en passat att ta motor och startmotor ifrån, Audi A4 är ju i stort sett samma bil också och kollar man reservdelscatalog på nätet så är det samma startmotorer på lite olika Audi och passat

Senast redigerat av fax110 (28 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang