Kass motorvärmare, värt att köpa ny?

ROCO91
24 juni 2019 · 6 Inlägg

Hej!

Har kört många korta sträckor (dum nog som jag var) med min V40 2012 och glömt stänga av den automatiska motorvärmaren så fort bilen startas. Nu har det sotats igen och ryker endel. Var uppe hos Ahlbergsbil med den och han sotade ut den några timmar under en dag och fick väl ut det mesta av skiten.
Min garanti på en ny värmare säger verkstaden att den täcker men jag får betala 7.500 kr  i någon slags självrisk. Garantin löper ut vid 15.000 mil, den har gått 14.600 mil. Men den ´´nya´´ motorvärmaren är tydligen begagnad och med bara ynka 3 månaders garanti!
Den skulle vara ifrån en nyare bil som gått mindre mil men är detta verkligen värt det? Jag vet ju inte ens om min värmare är särskilt trasig eller inte. Kanske bara behövdes sotas ur rejält? Ska man satsa på en ´´ny´´ iaf nu när man har garantin kvar? Och jag kan tänka mig att dem vill behålla min gamla värmare efter satt dit den nya, dock vill jag ha den själv. De är värda pengar, jag kan säkert hitta en köpare som har användning av den. Kanske håller flera år till vad vet jag.

Någon som har varit med om detta innan eller liknande? Står verkligen i valet eller kvalet nu. Vet hur dyrt det kan kosta mig om den pajar helt efter garantis löpt ut. Kan själv inget om bilar så jag vänder mig till er som vet bättre inom området.

Mvh Robin

xXSammy
24 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Antar du pratar om dieselvärmaren?
Är det garanti så ska du inte betala, om du ska behöva betala så är det antingen vanlig reparation eller försäkringsärende.

Nu vet jag inte vilken modell som sitter i just din bil, men det brukar sitta ett filter inuti värmaren som sotar ihop/bränns sönder. Ingen jätte kostnad (beroende på värmare) men den gamla måste ändå plockas ur bilen, plockas isär sen ihop och tillbaka.
Många vill byta komplett värmare för att allt ska vara fräscht och nytt (Och slippa renovera den gamla) men det blir ju även en onödig kostnad.

Senast redigerat av xXSammy (24 juni 2019)

De/Dem
simlar
24 juni 2019 · 5 516 Inlägg

Lär inte vara garanti det rör sig som utan maskinskadeförsäkring på bilförsäkringen som verkstaden tipsat dig om.

Är värmaren trasig så är det bara få den bytt, väldigt ofta som försäkringsbolagen begär begagnade delar.
Din gamla värmare har du rätt till att få om du begär detta.
Monteras det beggad värmare så kommer din gamla ändå bara åka i återvinnningen, annat med helt nya delar då vissa komponenter är utbytes, dvs tillverkaren ska ha tillbaka den gamla delen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ROCO91
24 juni 2019 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Antar du pratar om dieselvärmaren?
Är det garanti så ska du inte betala, om du ska behöva betala så är det antingen vanlig reparation eller försäkringsärende.

Nu vet jag inte vilken modell som sitter i just din bil, men det brukar sitta ett filter inuti värmaren som sotar ihop/bränns sönder. Ingen jätte kostnad (beroende på värmare) men den gamla måste ändå plockas ur bilen, plockas isär sen ihop och tillbaka.
Många vill byta komplett värmare för att allt ska vara fräscht och nytt (Och slippa renovera den gamla) men det blir ju även en onödig kostnad.

Aa precis, diesel är det jag pratar om. Då är det alltså ett försäkringsärende? Ska ringa försäkringsbolaget och höra med dem. Jag tycker bara 7.500 kr låter väldigt mycket som självrisk?

Tack för svar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Kan det vara OMÖJLIGT  att fixa den själv ?
Tycker för egen del att om det är möjligt så lagar jag allting själv om det går..
De pengar man SPARAR på detta kan man ju bjuda kärringen på restaurang..smile
På det sättet så gör man ju 2 flugor på smällen, eller vad det nu  heter..smile

Senast redigerat av insidan (24 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Ivel skrev:

insidan skrev:
Kan det vara OMÖJLIGT  att fixa den själv ?
Tycker för egen del att om det är möjligt så lagar jag allting själv om det går..
De pengar man SPARAR på detta kan man ju bjuda kärringen på restaurang..smile
På det sättet så gör man ju 2 flugor på smällen, eller vad det nu  heter..smile

Kan du inte laga mat? Varför anlita någon som gör det åt dig när man kan laga maten själv? Du vet väl att dom skor sig gott på folk som inte lagar sin mat själva.

Due,  det är liksom inte tänkt att det skulle vara VARJE dag..
Nån måtta får det lov att vara. .smile
Men en välbestyckad calzone har jag inget emot dock..
Jag brukar säga till att jag vill ha den så STOR som möjligt och då får jag en som sticker ut utanför tallriken på båda sidor..smile

Senast redigerat av insidan (24 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Ivel skrev:

insidan skrev:

Ivel skrev:

Kan du inte laga mat? Varför anlita någon som gör det åt dig när man kan laga maten själv? Du vet väl att dom skor sig gott på folk som inte lagar sin mat själva.

Due,  det är liksom inte tänkt att det skulle vara VARJE dag..
Nån måtta får det lov att vara. .smile

Döh, det är inte VAR DAG  som bilen behöver lagas heller, hoppas jag. Äta görs DÄREMOT varje dag, hoppas jag.

Nä, men har man av någon outgrundlig anledning lyckats spara nån hundring på en simpel reparation så kan man gott fira det med käringen , tycker jag..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
24 juni 2019 · 6 566 Inlägg

"Kan själv" är ett jättebra sätt på att skapa onödigt extrajobb, kostar både pengar och tid.

Är en inte lagd för vissa saker ska det inte göras heller.

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Calzonen jag premierar är delvis fylld med skinka och sen begär jag att dom adderar jalapeno och banan..och såklart ska den vara så stor som möjligt..
Och det river dödskönt i kistan..!
För detta rejäla mål får jag betala 80 riksdaler under lunchtid..
Utöver detta så erbjuds även fri tillgång till salladsbuffe, så hungrig går man inte därifrån..
Jag rekommenderar en dylik å det varmaste för er att prova..smile
Jag kom nog ifrån ämnet med motorvärmaren lite..sad

Senast redigerat av insidan (24 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ROCO91
24 juni 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:

xXSammy skrev:
"Kan själv" är ett jättebra sätt på att skapa onödigt extrajobb, kostar både pengar och tid.

Är en inte lagd för vissa saker ska det inte göras heller.

Visst är det så, de som jobbar yrkesmässigt på märkesverkstaden med detta (som är något mer avancerat än att slänga ihop en Calzone åt en snål pensionär) har full koll i regel på vad som behövs göras och framförallt på vilket vis. Jag har ägt många bilar som "kansjälvare" har klåpat sönder med diverse fuskfix. Något så bökigt att komma åt som dieselvärmaren på en V40 är ett typiskt lämnabortjobb tycker jag.
Har man däremot utrymmet, billyften, verktygen, kunnandet och framförallt tiden att vara utan bilen så javisst då kan man göra skitjobbet själv och käka en Hawaii var dag bilen står still och kostar noll och inget i bränsle eller slitage. wink

Bra där! Precis vad jag tänkte. Tänker inte pilla nåt själv. Har varken tid,ork,verktyg eller kunskap. Överlåter det till verkstaden. Killen där verkar har rätt bra koll faktiskt.

Gick in på mina sidor på Volvia.se och kollade en PDF med alla avtal. Där står det ganska klart och tydligt: ''Konsument personbil
Försäkringen gäller upp till 15 000 mil eller till dess att bilen är 8 år gammal räknat från första
registreringsdagen. Om du har köpt din Volvo hos en auktoriserad svensk Volvohandlare gäller
försäkringen upp till 17 000 mil eller till dess att bilen är 8 år gammal. Försäkringen upphör när
en av gränserna uppnåtts.''
''Självrisker
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25% av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30% av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35% av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr''

Så jag antar att jag får punga ut de 7.500 kr och bara hoppas på att jag får en i hyfsad begagnad värmare ditsatt...

Får fira detta imorgon med en fin eco entrecote, kokta potatisar och lite smörstekta sparris.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Det sista låter gött och du gör det rätta att lämna in..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Från dieselvärmare till en extra stor Calzone.
Japp, det är garaget jag är inne på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang