Hjälp! Mb e270cdi, ev motorhaveri? Enbart 16k mil, stämmer min teori? Kan motorn räddas?

Eriknilssonn
24 juni 2019 · 5 Inlägg

Hej, i Lördags hände något förjävligt med min mercedes e270cdi från 05. (16000 mil)
Efter ett krön då jag växlade upp, hörde jag ett lite annorlunda, stummare ljud än från turbons "pshht". Väl på 4an eller 5ans växel som jag lagt i, märkte jag plötsligen att jag inte fick någon gas alls, utan snarare att bilen ville motorbromsa. Motorlampan dök upp, och en sekund efteråt började nog varenda lampa lysa och pipa. Jag rullade åt sidan och vet faktiskt inte om motorn stannade av sig själv eller om jag stängde av den. Hursom ville inte bilen starta efter detta, gav två försök och lät som att motorn började gå runt men istället för att tända till hördes nått i stil med ett rasslande. Blev bogsering hem.

Vid en titt på det hela ser det ut såhär...

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225674/225674-72267acbe5982dc7ff3686614e3e90af.jpg

Vad tror ni?
Ska tilläggas att ECUn varit uppmappad på firma sedan ungefär ett halvår tillbaks...

Första tanken var att kamkedjan gått av helt och slagit sönder kåpan. Men isåfall borde väll den inte ligga fint på kuggarna som den gör, låtit mer/haverat hårdare, samt synts på obd läsare?
Att kamkedjan skulle gå sönder på denna modell är förövrigt otroligt ovanligt vad jag förstått. Speciellt utan förvarning. Samt vad jag förstått så ska bilen varna när den märker att den är sliten.

Var inne på en mindre verkstad idag och visade bilderna, de hade fullt upp och var inte sugna på att ens felsöka utan sa att kamkedjan måste gått. Ett liknande fall hade han varit med om tidigare och då var det en havererande "högtryckspump" (bränslepump?) som fått kedjan att hoppa till. Då hade cylindrar kolvar osv klarat sig. Han ansåg dock att jag borde leta upp ny motor för att byta o ville ha 12-15k i arbkostnad...

Testade med den egna Obd läsaren efter samtalet på verkstaden och fick bara en felkod vilken är p0087 -> low fuel pressure. Kan tyda på felande bränslepump?

Min egna teori är att:
Bränslepumpen havererade (växlingen)
Detta störde balansen och fick kamkedjan att antingen studsa till och slå sönder kåpan, alt gå sönder vid en av länkarna (den är två länkar i bredd), dvs inte gå av helt, men ändå slå sönder kåpan. Detta gör att den inte syns på obdläsaren då den är spänd men ändå skramlar när man försöker starta motorn. Egentliga anledningen till att motorn inte startar är pga bränslepumphaveriet?

Kan det stämma?Om motorn havererar borde väll fler och andra felkoder dyka upp? Vad tror ni, och hur ska jag gå tillväga? Bilen var mycket omhändertagen och värd 60-65k innan detta, hade tänkt säljas inför studier i höst. Vad är det ekonomiskt bästa? Tacksam för alla svar.
Mvh Erik

Senast redigerat av Eriknilssonn (24 juni 2019)

Hedis62
24 juni 2019 · 53 Inlägg

Det är ju duplexkedja på dislarna och har aldrig hört eller läst att kedjan rappat över eller gått av.
Jag hade börjat med att lossa oljetråget och kolla vad som döljer sig där?! ifall det finns metallbitar eller spån.  Kan ju tänkas att nåt lager gett upp men borde ju inte slå sönder kåpan.
Ska du läsa ut felkoder är det star diagnos som gäller, med odb-läsare kan man få upp en massa lustiga och olustiga felkoder som inte alls stämmer
Tyvärr tar bilskrotarna hutlöst bra betalt för en begagnad motor , enda chansen är väl att kolla ifall du hittar en krockskadad bil billigt.

Senast redigerat av Hedis62 (24 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang