Volvo v90 2017, läcker "olja"

henkebeenke
25 juni 2019 · 4 Inlägg

Hej,
Jag upptäckte igår att min v90 från '17 läcker någon sorts olja på vänster sida, under föraren.

Det läcker mestadels när jag svänger och det ser ut som att det kommer en hel del. Jag har kollat på det och det är inte vatten.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Passar perfekt i tiden när man ska åka på bilsemester om 2 veckor...

/

Henrik

zemet
25 juni 2019 · 4 036 Inlägg

Är nog vätskan till styrservon är min gissning. Om det nu är hydralisk styrservo på V90 eller om dem bytt till elektrisk.

Vad det nu än är så kommer du inte kunna bruka bilen på in semester så snabbt som möjligt så kanske dem hinner fixa innan din semester.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
henkebeenke
25 juni 2019 · 4 Inlägg

zemet skrev:
Är nog vätskan till styrservon är min gissning. Om det nu är hydralisk styrservo på V90 eller om dem bytt till elektrisk.

Vad det nu än är så kommer du inte kunna bruka bilen på in semester så snabbt som möjligt så kanske dem hinner fixa innan din semester.

Tack för snabbt svar. Jag ska lämna in den på undersökning idag så ska se försöka göra felsökning och reparation under nästa vecka...

Christian S
25 juni 2019 · 4 816 Inlägg

zemet skrev:
Är nog vätskan till styrservon är min gissning. Om det nu är hydralisk styrservo på V90 eller om dem bytt till elektrisk.

det är elektrisk, det är det i alla bilar med VEA motor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zemet
26 juni 2019 · 4 036 Inlägg

Christian S skrev:

zemet skrev:
Är nog vätskan till styrservon är min gissning. Om det nu är hydralisk styrservo på V90 eller om dem bytt till elektrisk.

det är elektrisk, det är det i alla bilar med VEA motor.

Då kan man utesluta det då.

Med tanke på att det kommer mer olja när du svänger så kanske det då är någon tätning i växellådan som läcker då.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
W123-76
26 juni 2019 · 72 Inlägg

Bränslefiltret sitter ungefär under föraren på dessa kanske är det som läcker

Das beste oder nichts!
panda666
26 juni 2019 · 4 250 Inlägg

va v90 17 som redan börjat läcka? kan inte stämma, säker på du inte har kört på nått och smällt i typ nån styrled eller nått? kanske nån drivknut som fått sig en smäll och börjat läcka. motor/låda kan inte redan börjat läcka på en 17, låter galet.

Aronson
26 juni 2019 · 914 Inlägg

En "ny" bil V90 2017 innebär inte att den är felfri,precis vad som helst kan gå sönder när som helst..även på nya bilar.
Kan vara kamaxelöverfall/kåpan som läcker.

henkebeenke
27 juni 2019 · 4 Inlägg

Kan hålla med om att det är tidigt för att något ska gå i sönder, men så vad jag vet så har den inte körts in i något. Jag försökte även titta under bilen och kunde inte se något konstigt.

De har fortfarande inte felsökt den, otur att det är just under semestertider. Men jag lovar att återkomma med besked när de har undersökt och konstaterat felet.

henkebeenke
28 juni 2019 · 4 Inlägg

Jag har nu fått svar om att det var bränslefiltret. Så det var inget allvarligt, utan har redan min bil tillbaka smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang