Växel hoppar ur bmw e39

sebbe_j
25 juni 2019 · 195 Inlägg

Har problem med att 3ans växel hoppar ur. Vad kan detta bero på??

Seb
zzr94092
25 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Sliten låda,aut/man?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2019 · 17 380 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zzr94092 skrev:
Sliten låda,aut/man?

Eftersom den hoppar ur så troligen manuell. Frågan är om det är en 520i eller 540i det gäller...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
25 juni 2019 · 962 Inlägg

Behöver nödvändigtvis inte vara i lådan.

Har noll koll på BMW och vill nog helst att det stannar där, kan dock tänka mig att det sitter en kula i botten av växelspaken, möjligt slitage där så den är lite för lös blandat med rörlighet i någon upphängning, motor eller låda som knuffar ur växeln.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
sebbe_j
25 juni 2019 · 195 Inlägg

Detta gäller en manuell.. Den hoppar inte ur hela tiden utan bara ibland. Kan det vara växelgaffeln?

Seb
sebbe_j
25 juni 2019 · 195 Inlägg

zzr94092 skrev:
Sliten låda,aut/man?

Manuell låda

Seb
zzr94092
25 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Inte växelspaken som håller kvar växeln,nä växeln väl är i så håller den sig kvar självt.

M123
25 juni 2019 · 962 Inlägg

zzr94092 skrev:
Inte växelspaken som håller kvar växeln,nä växeln väl är i så håller den sig kvar självt.

Nej men tyngden på spaken blir som en hävstång.
Sen ligger väl 3:an uppåt och det hjälper till det med.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
sebbe_j
26 juni 2019 · 195 Inlägg

Så vad tror ni att de rör sig om??

Seb
torsen
26 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Hur långt har bilen/växellådan körts?

M123
26 juni 2019 · 962 Inlägg

sebbe_j skrev:
Så vad tror ni att de rör sig om??

9 av 10 som skriver här på forumet lägger timmar på att vänta på rätta svaret  som är mer passande deras personligtstyp och sällan nöjer sig med de svar som ges utan försöker hitta någon alternativ verklighet så dom slipper göra något själv åt saken.

I 9 av dessa 10 fallen hade en egen undersökning av problemet varit hjälpligt.

Nu säger jag inte att du faller under dessa 9 men jag skrev ett svar.
Du svarade inte tillbaka som att mitt svar var nonsens och nu fortsätter du leta fel.
Har du ens kollat upp om det finns någon substans i det jag skrev?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
27 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Mest sannolikt är lådan dålig. Bättre begagnad till E39 kan väll inte kosta mer än någon tusenlapp, men det beror på vilken modell det är och det är ju tydligen hemligt. Att byta låda är relativt enkelt, det klarar man själv om man inte har tummen alldeles mitt i handen.

Lockwood
27 juni 2019 · 394 Inlägg

Är den 6 växlad så kan det bara vara en 540i eller M5, vilket jag betvivlar. En ordinär växellåda till valfri ”stor” bil väger i ordningsstorleken 50 kg. Att byta en sådan på garagegolvet utan vare sig bil och växelådslyft är möjligt men absolut inget jag skulle försöka mig på, inte ens om jag var 19 år och stark. Mitt råd är att köra vidare tills det blir mycket mycket värre, bilen är nog skrot innan lådan rasar helt?

Senast redigerat av Lockwood (27 juni 2019)

caromania Forummoderator
27 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Är den 6 växlad så kan det bara vara en 540i eller M5, vilket jag betvivlar. En ordinär växellåda till valfri ”stor” bil väger i ordningsstorleken 50 kg. Att byta en sådan på garagegolvet utan vare sig bil och växelådslyft är möjligt men absolut inget jag skulle försöka mig på, inte ens om jag var 19 år och stark. Mitt råd är att köra vidare tills det blir mycket mycket värre, bilen är nog skrot innan lådan rasar helt?

Jag kan hålla med om den där biten med att byta växellåda själv med bristfällig utrustning. Jag plockade ner en växellåda ur en bil som stod på pallbockar i en lada förra sommaren då det var 40grader varmt. Det var inte jättekul. Jag tog beslutet att lådan sedan fick sättas i den andra bilen av någon med både utrustning och lön. Det var det värt.

Men till topic. Om det bara är på trean så är det väl inget att bry sig om. Hur ofta åker man runt på trean? Jag håller med ovanstående talare. Kör tills det rasar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
27 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Det är bara att hissa upp bilen, lägga sig på en "hora" och rulla in under bilen med lådan på magen och sätta dit den big_smile

zemet
27 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är bara att hissa upp bilen, lägga sig på en "hora" och rulla in under bilen med lådan på magen och sätta dit den big_smile

Jag håller med. 50 kg låda är ju inte speciellt tungt att montera. Speciellt när man kan använda mage, knän och lår för att lyfta upp den.

Har man inte växellådslyft tror jag det är enklare att ligga under pallockar än att göra bytet på en lift.

sebbe_j
1 juli 2019 · 195 Inlägg

M123 skrev:

sebbe_j skrev:
Så vad tror ni att de rör sig om??

9 av 10 som skriver här på forumet lägger timmar på att vänta på rätta svaret  som är mer passande deras personligtstyp och sällan nöjer sig med de svar som ges utan försöker hitta någon alternativ verklighet så dom slipper göra något själv åt saken.

I 9 av dessa 10 fallen hade en egen undersökning av problemet varit hjälpligt.

Nu säger jag inte att du faller under dessa 9 men jag skrev ett svar.
Du svarade inte tillbaka som att mitt svar var nonsens och nu fortsätter du leta fel.
Har du ens kollat upp om det finns någon substans i det jag skrev?

Ivel skrev:

sebbe_j skrev:
Har problem med att 3ans växel hoppar ur. Vad kan detta bero på??

E39 vad?
Hoppar den ur vid vanlig körning jämn fart på 3an eller är det vid acceleration, motorbroms?
5vxl?
6vxl?
Är växeln trög att lägga i?
Är spaken sladdrig?

Det är vid vanlig körning och ibland vid acc. Det är enbart 3e växeln. Nej växel går lätt at lägga i och spaken är inte speciellt sladdrig.

Seb
torsen
1 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Förr i tiden ingick det vid provkörning av bil man funderade på att köpa att kolla växellådan.
En av testerna var att med mjuk hand försiktigt belasta växelspaken och känna hur lätt den hoppade ur just 3:ans läge vid försiktigt gaspådrag och försiktig gasuppsläpp.

sebbe_j
4 juli 2019 · 195 Inlägg

Ivel skrev:

sebbe_j skrev:

M123 skrev:

sebbe_j skrev:
Så vad tror ni att de rör sig om??

9 av 10 som skriver här på forumet lägger timmar på att vänta på rätta svaret  som är mer passande deras personligtstyp och sällan nöjer sig med de svar som ges utan försöker hitta någon alternativ verklighet så dom slipper göra något själv åt saken.

I 9 av dessa 10 fallen hade en egen undersökning av problemet varit hjälpligt.

Nu säger jag inte att du faller under dessa 9 men jag skrev ett svar.
Du svarade inte tillbaka som att mitt svar var nonsens och nu fortsätter du leta fel.
Har du ens kollat upp om det finns någon substans i det jag skrev?

Ivel skrev:

E39 vad?
Hoppar den ur vid vanlig körning jämn fart på 3an eller är det vid acceleration, motorbroms?
5vxl?
6vxl?
Är växeln trög att lägga i?
Är spaken sladdrig?

Det är vid vanlig körning och ibland vid acc. Det är enbart 3e växeln. Nej växel går lätt at lägga i och spaken är inte speciellt sladdrig.

Det är väldigt svårt att försöka hjälpa dig när du konsekvent låter bli att svara på vissa av de frågor jag och andra i forumet ställt. Önskar dig fortsatt lycka till med felsökningen.

Ja en e39 523i om modellen nu skulle ha så stor spela roll?  Vad är det du inte tycker jag svarar på??

Seb
Lockwood
4 juli 2019 · 394 Inlägg

Vilken färg har bilen? Är det en import? Har den kebab-fläckar på sätena? Ja det är väldigt relevanta frågor. Eller inte. Jag håller med, det är rätt ointressant vilken exakt model det är, en manuell E39 lär ha väldigt liknande växellådor oavsett om det är en 520i eller 530i. Som jag sagt, lägg varken pengar eller tid på detta. Lev med det. Det kommer hålla länge. Kan man lite om bilar så vet man att växlar som hoppar ur beror ofta att något är slitet inne i lådan, men det kan finnas undantag så klart. I fallet med BMW vågar jag nästa lova att det är något inne i lådan då mekaniken mellan låda och spak är i form av "stänger" och inte vajrar. Bilar med vajrar brukar vara mer justeringsbenägna rent allmänt.

Senast redigerat av Lockwood (4 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang