Växel hoppar ur bmw e39

Lockwood
4 juli 2019 · 394 Inlägg

Nej. Samtliga manuella E39 har samma konstruktion vad gäller spakställ. Det som skiljer är enkelt förklarat längden på delarna då olika växellådor har ofta olika längd. Man bör läsa på specifikt om E39 innan man man far med gissningar, gissar man skall det framgå med tydlighet. Jag gissar inte om spakstället. Felet i detta fall är högst sannolikt ett internt fel i lådan, vilket däremot är en "gissning". De manuella lådorna till E39 är antingen Getrag (6 växlade främst) eller ZF (5 växlade).

Lockwood
4 juli 2019 · 394 Inlägg

Man kan använda google o finner då att 6 växlade är Getrag medans 5 växlade är ZF. Det är inte svårt.
Jag är fast övertygad om att det är ett internt växellådsfel i form av något (en gaffel) som är böjt(d) eller slitet(n), sånt som kan komma med mil och år, tex pga dåliga växlingar och annat.

M123
4 juli 2019 · 962 Inlägg

Lockwood skrev:
Man kan använda google o finner då att 6 växlade är Getrag medans 5 växlade är ZF. Det är inte svårt.
Jag är fast övertygad om att det är ett internt växellådsfel i form av något (en gaffel) som är böjt(d) eller slitet(n), sånt som kan komma med mil och år, tex pga dåliga växlingar och annat.



Är mycket möjligt att lådan kan vara "en gaffel kort" men av egen erfarenhet har vid flera tillfällen på olika bilar yttre omständigheter varit orsaken.
Oavsett, skulle lådan vara "en gaffel kort" så kan man bara dra paralleller till videon och vilken katastrof det kan innebära. Det roliga kan ta slut väldigt fort m.a.o

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
uhlin
4 juli 2019 · 2 831 Inlägg

Lockwood skrev:
Man kan använda google o finner då att 6 växlade är Getrag medans 5 växlade är ZF. Det är inte svårt.
Jag är fast övertygad om att det är ett internt växellådsfel i form av något (en gaffel) som är böjt(d) eller slitet(n), sånt som kan komma med mil och år, tex pga dåliga växlingar och annat.

Jag håller med på ett fel inuti lådan som nån gaffel, nåt lager så axeln till treans drev rör sig.

Utmarks-Loke
4 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej. Samtliga manuella E39 har samma konstruktion vad gäller spakställ. Det som skiljer är enkelt förklarat längden på delarna då olika växellådor har ofta olika längd. Man bör läsa på specifikt om E39 innan man man far med gissningar, gissar man skall det framgå med tydlighet. Jag gissar inte om spakstället. Felet i detta fall är högst sannolikt ett internt fel i lådan, vilket däremot är en "gissning". De manuella lådorna till E39 är antingen Getrag (6 växlade främst) eller ZF (5 växlade).

Håller med dig helt och fullt men vill tillägga att man inte ens behöver läsa på om E39 specifikt, det räcker att man grejat med vilken manuell BMW som helst. Spakstället har samma konstruktion sedan åtminstone 70-talet och fram till idag, det skiljer sig bara i detaljer. Och även om lederna eller kulan brukar bli slitna så får det inte växlarna att hoppa ur, det gör bara spaken lite sladdrig och växellägena diffusa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang