Radion stänger av och på sig av sig själv - Service/Undersökning

MansAx
25 juni 2019 · 60 Inlägg

Hej!

Jag har tidigare skrivit en tråd om att min radio stänger av sig själv. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=329192

Spec:
Audi A3
Årsmodell: 2013
Miltal: 8100
Servad: Dec 2018

Problem:
Radion i bilen stänger av sig och sätter på sig av sig själv. Den blir alltså helt mörk från ingenstans och efter en obestämd tid hoppar den igång igen. Den går att sätta på direkt efter den stängt av sig själv men brukar då ofta stängas av direkt igen.
Ibland kan den vara på i en timme utan att stängas av, men oftast så stängs den av och på ca 2-3 gånger per 10 minut. Av total tid är den nog på 60% och av 40%.


___

Till frågan: Jag vill lämna in den på undersökning, gör jag det till en vanlig verkstad eller ska jag kontakta någon som är expert på stereo? Jag vill helst inte lämna in den någonstans där det kostar 2 000:- enbart för "felsökningen" av några sladdar.

Vad tror ni? I Stockholmsområdet.

Tack!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Man måste ta reda på om det är fel i radion eller om spänningen bryts och det kan man göra genom att koppla upp ett mätinstrument på strömingången.
Jag skulle dock tippa på att det är radion som är kass, så att lämna in är bortkastade pengar..
Tror att det är ett sk måndagsexemplar som du råkat ut för..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MansAx
29 juni 2019 · 60 Inlägg

insidan skrev:
Man måste ta reda på om det är fel i radion eller om spänningen bryts och det kan man göra genom att koppla upp ett mätinstrument på strömingången.
Jag skulle dock tippa på att det är radion som är kass, så att lämna in är bortkastade pengar..
Tror att det är ett sk måndagsexemplar som du råkat ut för..

Tack! Tror du inte det är en liten sladd på baksidan som bara strular lite?

Föreslår du att jag beställer en ny från typ Amazon eller liknande direkt och betalar någon för att sätta in den?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Man ska ALLTID kolla FÖRST innan man byter..
Dvs koppla in en mätare där spänningen går in i radion och prova och se om strömmen försvinner.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MansAx
30 juni 2019 · 60 Inlägg

insidan skrev:
Man ska ALLTID kolla FÖRST innan man byter..
Dvs koppla in en mätare där spänningen går in i radion och prova och se om strömmen försvinner.

Tack! Låter vettigt.

Däremot är det där grekiska för mig. Hur kopplar jag in en mätare och vad för mätare?

Vad borde en felsökning av det kosta tycker du? Om man kontaktar en verkstad.

spillolja
30 juni 2019 · 4 014 Inlägg

Denna bil är såpass ny att orginalradions tillslag styrs via can-bussen, den har enbart ständigt 12 -volt matning, en ordentlig felkodsläsning med tex. VCDS kan om man ha tur få fram felkod

fungerar fönsterhissarna som dom ska på alla dörrarna om sådana finns ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
30 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Jag skulle lämna in bilen till någon som håller på specifikt med bilel, jag antar att det finns såna i stockholmsområdet. Vanliga bilmekaniker kan ofta inte fixa sånt här, de kan bara byta elektriska grejer och se om felet försvinner

simlar
30 juni 2019 · 5 516 Inlägg

Har du tur finns det en mjukvaruuppdatering till stereon som löser problemet.
Ring märkesverkstsd och fråga.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
30 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag skulle lämna in bilen till någon som håller på specifikt med bilel, jag antar att det finns såna i stockholmsområdet. Vanliga bilmekaniker kan ofta inte fixa sånt här, de kan bara byta elektriska grejer och se om felet försvinner

Generellt så finns det ingen litteratur i sig på stereokomponenterna mer än vart de sitter, vilket kablage som går vart  och funktioner för respektive styrdon/komponenter.

Antog TS vill att någon ska mäta bara enheten i sig?

De/Dem
MansAx
30 juni 2019 · 60 Inlägg

spillolja skrev:
Denna bil är såpass ny att orginalradions tillslag styrs via can-bussen, den har enbart ständigt 12 -volt matning, en ordentlig felkodsläsning med tex. VCDS kan om man ha tur få fram felkod

fungerar fönsterhissarna som dom ska på alla dörrarna om sådana finns ?

Låter ju hoppfullt! Vad är VCDS?

Har aldrig haft några problem med fönsterhissarna och jag har kollat säkringen i sidan av ratten för radion och den var inte ”Busted”

MansAx
30 juni 2019 · 60 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag skulle lämna in bilen till någon som håller på specifikt med bilel, jag antar att det finns såna i stockholmsområdet. Vanliga bilmekaniker kan ofta inte fixa sånt här, de kan bara byta elektriska grejer och se om felet försvinner

Tack! Precis det jag har varit orolig för, att det ska kosta onödigt mycket för att de inte kan utan tar den enkla vägen och föreslår att man ersätter hela..

MansAx
30 juni 2019 · 60 Inlägg

simlar skrev:
Har du tur finns det en mjukvaruuppdatering till stereon som löser problemet.
Ring märkesverkstsd och fråga.

Det hade ju varit helt magiskt. Men hur funkar det vanligtvis? Borde inte alla stöta på det hela tiden isåfall?

Med märkesverkstad menar du Audis egna eller?

MansAx
30 juni 2019 · 60 Inlägg

xXSammy skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag skulle lämna in bilen till någon som håller på specifikt med bilel, jag antar att det finns såna i stockholmsområdet. Vanliga bilmekaniker kan ofta inte fixa sånt här, de kan bara byta elektriska grejer och se om felet försvinner

Generellt så finns det ingen litteratur i sig på stereokomponenterna mer än vart de sitter, vilket kablage som går vart  och funktioner för respektive styrdon/komponenter.

Antog TS vill att någon ska mäta bara enheten i sig?

Ja, eller att någon som vet vad de gör säger typ ”i det här fallet behövde vi bara en ny sladd”, ”det var glapp i xyz” eller ”nä, hela radion måste bytas ut”.

Inte att de inte hittar något och sen säger att allt behöver bytas ut utan att de egentligen behövs smile

Hur går en sådan mätning till?

spillolja
1 juli 2019 · 4 014 Inlägg

MansAx skrev:
Låter ju hoppfullt! Vad är VCDS?

Har aldrig haft några problem med fönsterhissarna och jag har kollat säkringen i sidan av ratten för radion och den var inte ”Busted”

VCDS är ett diagnostiksystem för VAG-bilar    orginalet finns här:
https://www.vcds.se/shop/product/prokit … imited?tm=

billiga kopior för ca 300-400:- finns på olika kinasidor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
1 juli 2019 · 5 516 Inlägg

MansAx skrev:

simlar skrev:
Har du tur finns det en mjukvaruuppdatering till stereon som löser problemet.
Ring märkesverkstsd och fråga.

Det hade ju varit helt magiskt. Men hur funkar det vanligtvis? Borde inte alla stöta på det hela tiden isåfall?

Med märkesverkstad menar du Audis egna eller?

Japp Audi-verkstad = märkesverkstad då du har en Audi.

Har uppdaterat flertalet av dom stereona fast i Golf 7, tidiga årsmodeller (ca2013-2015) hade diverse olika symptom som berodde på buggar i programvaran, bland annat att dom startade om och hängde sig ibland och dom flesta gick att lösa med uppdatering av mjukvaran.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang