Saab 9-5, 2.3t, 2004, tveksam tomgång och start

JohanArvid
27 juni 2019 · 46 Inlägg

Tjena från Luleå

Saab 9-5, 2.3t, 2004, 28500 Mil, Manuell låda, inte chippad, gått som tjänstebil tidigare

Som rubriken lyder.
Vid start är det ungefär som att jag har ett dåligt batteri eller en för svag startmotor.
Bilen startar varenda gång, men något tveksamt och lite svagt. Efter det - tomgången, långsamt neråt mot 950, Hoppar till neråt då och då. Vid belastning med ac, fläktar så hoppar tomgången ner än mer och hickar till lite innan den går upp till det normala igen. Stannar aldrig.

Jag har kollat och testat med 2 olika batterier som jag vet är bra. 72ah
Får 14.1, 14.2 Volt vid tomgång så jag antar att det inte är något problem med generatorn.
Inga felkoder.

Egentligen är det väl inte så mycket att göra som amatörmekaniker, men jag stör mig på att den inte känns rappare / fräschare vid start / tomgång....

Var börjar man, troliga orsaker....? (eller bara sliten bil, sliten motor....)

vänligen, Mattias / Luleå

Senast redigerat av JohanArvid (27 juni 2019)

zzr94092
27 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Sliten start?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Känn över anslutningarna på batteri och jord/ar så det är friskt.
På 15 år lär det ha hänt mycket..

Senast redigerat av insidan (27 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ove_Saab
29 juni 2019 · 1 Inlägg

Kan vara vacuumslangarna, har själv bytt på 9-5 - 04 och - 03. Var helt av på ena bilen. Finns jättebra beskrivning på Youtube.

JohanArvid
11 juli 2019 · 46 Inlägg

Sålde saaben, medans jag fick detsamma som jag gav för den.
1. Det var Generatorn som skallrade vid start, det försvann efter någon minut.
2. Ett par bekanta med egna Saabar tyckte inte den var segstartad eller hade tveksam tomgång som jag tyckte. Otroligt märkligt att vara tvungen att vänja sig vid det. Så Saaben ryckte snabbare än jag hade införskaffat den.
3. Min Peugeot 407, 2 liters diesel 2.0 Hdi startar exakt och ligger helt, helt stilla på tomgången. Skulle den vara fladdrig som på Saaben så vore det verkligen ett orosmoln. Man kan säkert inte jämföra dom, dessutom bensinare mot diesel. Och tro mig Peugeot har sina egenheter och tveksamheter för sig. Men just start och tomgång är helt exakt.

Mew
11 juli 2019 · 2 152 Inlägg

Saabs startmotorer på bland annat 9-3 och 9-5  låter rätt "segt", inte lika "rappt" som de flesta. Detta är fullt normalt, de är så, helt enkelt. Inget fel. smile

JohanArvid
11 juli 2019 · 46 Inlägg

Haha, otroligt störigt, och ja, jag listade ut det till slut smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang