Hjullager?

Loranga-
27 juni 2019 · 52 Inlägg

Hej, har en V70 -00 där det börjat låta från framvagnen. Ljudet börjar i princip vid 10 km/h men hörs tydligt förns vid 40 km/h. Frekvensen av ljudet följer sedan rotationen på däcken upp till 110 km/h då det mest låter som ett mullrande från framvagnen. Vid lägre hastigheter låter det som att jag åker på sträckad linje. Inte någon direkt skillnad när jag svänger och inget glappt hjul. Kan det vara hjullager ändå eller vad tror ni? Sist jag hade ett slut hjullager (på en Opel) lät det som att man skakade en plåtburk med sten i. Den enda andra anledningen jag kan komma på är att det är något med gummit. Har rätt dåliga året-Rut däck

Tacksam för idéer

Mvh Emil

mb_pucken
27 juni 2019 · 5 083 Inlägg

Hissa upp bilen, rotera hjulet och lägg ett finger på fjädern. känns det vibrationer så är lagret dåligt.
Passa även på att kolla så däcken är slätt slitna och inte fått fjäll liknande slitage. Detta kan även det låta som hjullager eller brummande ljud

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Loranga-
28 juni 2019 · 52 Inlägg

mb_pucken skrev:
Hissa upp bilen, rotera hjulet och lägg ett finger på fjädern. känns det vibrationer så är lagret dåligt.
Passa även på att kolla så däcken är slätt slitna och inte fått fjäll liknande slitage. Detta kan även det låta som hjullager eller brummande ljud

Okej! Testade Att köra i en cirkel åt vänster och då låter det medan om jag kör i en cirkel åt höger är det tyst, så antagligen hjullagret. Borde vara vänster som är paj om det låter när jag svänger vänster?

Lockwood
28 juni 2019 · 394 Inlägg

Höger!

zzr94092
28 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Höger..

Streethawk Billjuds Wannabe
29 juni 2019 · 1 771 Inlägg

Som redan skrivits så är det höger som är dåligt, vid vänstersväng så är det mer tryck på högersida  medans vänster blir mindre tryck och vice versa.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Loranga-
1 juli 2019 · 52 Inlägg

Japp! Det var höger hjullager som va slut, efter bytet blev bilen tyst igen!

Tack för hjälpen

Loranga-
3 juli 2019 · 52 Inlägg

Nu en dag senare låter det från samma hjul igen.. men denna gång ett sjungande ljust ljud vid låga hastigheter som låter mer vid vänstersväng... skitliv

Lockwood
3 juli 2019 · 394 Inlägg

Lyft upp hjulet, känner efter om det glappar. Är det ett pressat lager med centrumbult du dragit åt själv så testa att lossa respektive dra åt liiite för att se om det ger nån skillnad. Konstigt däcksslitage kan ge sjungande ljud, skifta plats på fram resp bak hjulen om det är samma dimensioner på fälg/däck?

zzr94092
3 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Det är en komplett hubb,kolla bromsskölden,så den inte ligger mot skivan.

Senast redigerat av zzr94092 (3 juli 2019)

jaka54
3 juli 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Du monterade väl lagret på rätt sätt? Pressade in det så all kraft låg på yttre ringen?!

Lockwood
3 juli 2019 · 394 Inlägg

Det är en "hub", eller som det heter på svenska "nav", dvs hjullager komplett med nav, brukar skruvas fast med 4 skruvar i regel. Inget pressande, man kan inte misslyckas.

Loranga-
3 juli 2019 · 52 Inlägg

Lockwood skrev:
Det är en "hub", eller som det heter på svenska "nav", dvs hjullager komplett med nav, brukar skruvas fast med 4 skruvar i regel. Inget pressande, man kan inte misslyckas.

Nej precis, monterade en hel hjullagersats. Drog åt alla fyra bultar med samma kraft. Ljudet kommer och går och har inte hörts på eftermiddagen idag. Ska hissa upp och känna på fjäderbenet imorgon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang