Öppet luftfilter kit med avskärmare till VW PASSAT VARIANT (3B6) 1.8 T 20V

Fuzzboy
29 juni 2019 · 15 Inlägg

Tjenare Fuzzboy här
Som det står i tråden så söker jag också efter ljudämpar delete till mitt ljudämparen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Sett ett flertal gånger att just den maskinen blir riktigt trött med öppet filter. Men det är kanske ljudet du vill åt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fuzzboy
29 juni 2019 · 15 Inlägg

Nej inte ljudet jag ör ute efter...Turbo gillar inte motsånd !  sen vill jag ta bort mitt ljuddämparen för den väger ton är inte min första Passat..allt är en förberedelse för e85 konvertering. och sen är det hopplöst varmt insug luft !!! Har du någon annan ide än att säga att det är fel !?
Förslag ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Det förklarar saken. kan inget om E85.
Man blir lite trött ibland med trådar som "Varför är min 1.8T så slö? Jag har ju öppet filter?"

Men har du inte köpt sådant kit förut då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fuzzboy
29 juni 2019 · 15 Inlägg

Jo då det har jag och jag tog bort den gigantiska mitt ljudämpare och då va inte E85 så vanligt så  då men jag kände inte av att den blev slöare men då va den mild med 175 hk ca nu blir det fullt ut 196 -210 hk...sen är det så att många trycker dit ett filter men ser inte till att det verkligen får kall luft viktigt med avskärmare och placering ! Det är inte att trimma bilen med öppet filter utan jag vill ha kallare luft för nu är det allt för varmt !

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Fuzzboy skrev:
Jo då det har jag och jag tog bort den gigantiska mitt ljudämpare och då va inte E85 så vanligt så  då men jag kände inte av att den blev slöare men då va den mild med 175 hk ca nu blir det fullt ut 196 -210 hk...sen är det så att många trycker dit ett filter men ser inte till att det verkligen får kall luft viktigt med avskärmare och placering ! Det är inte att trimma bilen med öppet filter utan jag vill ha kallare luft för nu är det allt för varmt !

Å fan!
Vad kör du för programvara?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Ivel skrev:

Fuzzboy skrev:
Tjenare Fuzzboy här
Som det står i tråden så söker jag också efter ljudämpar delete till mitt ljudämparen.

Öppet luftfilter är ingen bra idé, inte ens med avskärmning, då din lmm kommer bli igensatt med skit ganska omgående och bilen kommer gå som en tunna skit.
Du behöver ett "sportluftfilter" att montera istället för original insatsfilter i originalfilterhuset, då får du bättre flöde, stooor placeboeffekt, och du fortsätter att få in kalluft i motorn.

Mellanljuddämpardemontering, skär bort den du har och montera ett rör, enkelt fixat för en mekkunnig.

Men den kommer att gå bra i en vecka i alla fall! Frågan är vad TS planerar att köra för mappning? Hade varit roligt att veta! Att du ens orkar kommentera ljuddämpare. Fattar väl vem som helst med den mekvanan att det bara är att slita bort skiten och köra raka rör. Den ska ska ju inte besiktigas någon mer gång iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

Jag fattar att det bara är att ta bort den ... jag ställde frådan för att se om det va någon som visste något än ett biltema bil ! Och det med öppet luftfilter är en ständig fråga ...den förra Passaten va 00 a och den jag har nu är en 03 a och jag hade inte några problem med ! Och dom här kommentarerna om man e van mekare så byggde jag v8 när jag va 17 ...men mitt mekande är inte jag som gör för att jag har muskel och ledgångs reumatism ! Så snälla häll er till ämnet !

Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

Tack för det tipset ! Det är sådana tips jag vill ha ! eftersom jag inte får mecka längre så måste man hitta alternativ ! Gjorde allt förr själv ... har även byggt motorcyklar ! Så jag är van men får inte ! Och efter lite mer info så kommar jag välja ett annat alternativ ! Så det blir inget Öppet luftfilter utan komm att ädra lite på orginali luftburk ! kom gärna med mer tips som förenklar arbeten  ! Har beställt ny programvara !

M123
30 juni 2019 · 962 Inlägg

Det här med öppet filter finns så mycket avhandlat på internet, där det även gjorts bromsning före och efter.
Vad jag har sett och nu har jag inte kollat över så ger ju det ingenting, på sin höjd några enstaka hk på slutet av kurvan men stökar sta istället resten.
Sen oavsett avskärmning så lär man få in luft till filtret utifrån istället för att suga i sig värme från motorutrymmet, mer noga än någonsin på en turbo då det är så mycket varmare pga turbon.

Sen vad kommer du vinna på att byta en stump rör istället för att gå hela vägen ut och bygga ett riktigt system eller köpa ett?
Ja en turbobil har ju lite mer att hämta här och men är det värt det egentligen för  på en bil 1.8L?
Jag är enormt tveksam att du kan plocka ut varken hästar eller vrid om du inte kommer byta turbo, göra nytt grenrör mappa och porta toppen med nya kammar.
Liksom liksom...

Sen har gossarna här poäng med att öppet filter många gånger har ställt till det med lmm.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

Att motorn bara e på 1.8 har inget med detta att göra jag ska mappa om den ..men det med byte av tubo och så vidare så borde du läsa hel tråden ....jag vet av erfarenhet att visst fan lämnar turbo mycet värme är inte någon  nyhet jag jagar inte efter en race bil men vill ha lite till men mitt problem är inte att jag vet vad jag gör . Men lider av muskel och ledgångs reumatism så jag får igentilgen inte mecka... me istället för att vara negtiv och pessimist är jag föga lite till övers, jag förmodar att du gick i blöja när jag börja med hojar och bilar ! Jag är bara ute efter att ta ut det där lilla extra ! När man har hus och barn så är det inte fritt fram att spendera pengar som ska gå till barn och hus ! Så bespara mig din negatism, jag är ingen proffs meckaniker på bil ..men hojar då är det en annan nivå !

M123
30 juni 2019 · 962 Inlägg

Fuzzboy skrev:
Att motorn bara e på 1.8 har inget med detta att göra jag ska mappa om den ..men det med byte av tubo och så vidare så borde du läsa hel tråden ....jag vet av erfarenhet att visst fan lämnar turbo mycet värme är inte någon  nyhet jag jagar inte efter en race bil men vill ha lite till men mitt problem är inte att jag vet vad jag gör . Men lider av muskel och ledgångs reumatism så jag får igentilgen inte mecka... me istället för att vara negtiv och pessimist är jag föga lite till övers, jag förmodar att du gick i blöja när jag börja med hojar och bilar ! Jag är bara ute efter att ta ut det där lilla extra ! När man har hus och barn så är det inte fritt fram att spendera pengar som ska gå till barn och hus ! Så bespara mig din negatism, jag är ingen proffs meckaniker på bil ..men hojar då är det en annan nivå !

Vem som är negativt får nog andra avgöra i detta fallet.
Men lycka till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

En formel ett bil har väldigt liten motor ! och jag gillar mindre motorer mer varv vänlig, ni pratar om mycket shit som inte fanns förr !! Jag kanske är föråldrad men downpipe och hela avgassysremet ska bytas hur håller jag för mig själv men jag känner en folk som tar ur betydligt mer än vad jag ska göra !

Greenhorn
30 juni 2019 · 399 Inlägg

Nu vet jag inte 100 här men du borde ha samma typ av motor som min Octavia 1.8T
och jag kör med K&G sportfilter i min orginalburk och det går fint fint, vad nuffror har du på din motor...
ska stå stansat på motorn, min är en AGU

Mitt råd är köp detta K&G sportfiler, 4Bars tryck regulator och en begagnad K04 + en mappning
och du får en ganska pigg kärra att tuffa runt i.

Dock skulle det vara bättre om du postade dina bilnuffror, men om du inte vill lägga ut det här på
forumet så, skicka en mail till mig.

Senast redigerat av Greenhorn (30 juni 2019)

Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

Tack äntligen ett vettigt svar !

Fuzzboy
30 juni 2019 · 15 Inlägg

Menar du K& N Filter ?

Greenhorn
30 juni 2019 · 399 Inlägg

Fuzzboy skrev:
Menar du K& N Filter ?

Sorry, det stämmer...

Greenhorn
30 juni 2019 · 399 Inlägg

Här har du mitt luftfilter

https://www.ebay.co.uk/itm/KN-AIR-FILTE … SwRLZT66I3

Och här tror jag hittade ett till dig

https://www.ebay.co.uk/itm/K-N-High-Flo … Sw2s1UxhbA

och en 4 bar

EDIT: https://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-BA-BF- … #vi-ilComp

Förslag, vet ej om detta är en China Turbo men... tja

https://www.ebay.com.au/itm/New-K04-15- … #vi-ilComp

En Mycket bra mappare.... dock kanske lång resväg... men värt varenda krona.

Svwat-Eculogic-Tuning

Senast redigerat av Greenhorn (30 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Och TS är medveten om att bilen aldrig någonsin kommer att gå igenom besiktningen?

Enklare -och billigare- att köpa en gammal Sonata som har 245Hk original och byta kammar på den. Den kraften räcker och blir över för normal körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Greenhorn
1 juli 2019 · 399 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Och TS är medveten om att bilen aldrig någonsin kommer att gå igenom besiktningen?

Enklare -och billigare- att köpa en gammal Sonata som har 245Hk original och byta kammar på den. Den kraften räcker och blir över för normal körning.

Hur menar du då? För att han tänker mappat om bilen. Då borde såna fall  ingen bil som har blivit
Eco chippa inte heller greja igenom en besiktningen.

Själv hade jag inte några större problem med att besikta min kärra med 260 hästar under huven,
allt jag gjorde bara var att skruva ner turbon... så gick bilen lugn som en filbunke.



har han en Bosch Me7 narrow band, så kan han köpa en 1.8T wideband conversion kit på Auto Zone
och köra med mapSwap och växla mellan en lugn och fin Eco och en race map.
eller en LINK Standalone ecu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang