Öppet luftfilter kit med avskärmare till VW PASSAT VARIANT (3B6) 1.8 T 20V

Fuzzboy
1 juli 2019 · 15 Inlägg

Greenhorn skrev:
Nu vet jag inte 100 här men du borde ha samma typ av motor som min Octavia 1.8T
och jag kör med K&G sportfilter i min orginalburk och det går fint fint, vad nuffror har du på din motor...
ska stå stansat på motorn, min är en AGU

Mitt råd är köp detta K&G sportfiler, 4Bars tryck regulator och en begagnad K04 + en mappning
och du får en ganska pigg kärra att tuffa runt i.

Dock skulle det vara bättre om du postade dina bilnuffror, men om du inte vill lägga ut det här på
forumet så, skicka en mail till mig.

Min motor är en awt

Greenhorn
1 juli 2019 · 399 Inlägg

Fuzzboy skrev:

Greenhorn skrev:
Nu vet jag inte 100 här men du borde ha samma typ av motor som min Octavia 1.8T
och jag kör med K&G sportfilter i min orginalburk och det går fint fint, vad nuffror har du på din motor...
ska stå stansat på motorn, min är en AGU

Mitt råd är köp detta K&G sportfiler, 4Bars tryck regulator och en begagnad K04 + en mappning
och du får en ganska pigg kärra att tuffa runt i.

Dock skulle det vara bättre om du postade dina bilnuffror, men om du inte vill lägga ut det här på
forumet så, skicka en mail till mig.

Min motor är en awt

Så din motor är en Longitudinally mounted 1.8T Engines
med 170 HP? -  9.5:1 Compression -  Passat 00-02 (byggår) - VVT -  K03 Turbo
dock framkommer det inte om du har Throttle Cable eller Throttle Electronic

https://www.bar-tek-tuning.com/1.8t-engine-codes

Dock vore det även bra om du tog och kollade av vilken ECU du har i kärran...
du får leta upp fanskapet... (sitter nog under torkararmarna i framrutan) och läs av vilken Bosch modell du innehar... även tog och kollade vilka spridare du har i bilen... dem är inte så svårt att ta loss och läsa nuffrorna... det finns nämligen 2 st sorters utförande av din bil... en på 150HP och en på 170HP, den på 170 går mest i staterna och körs med antingen med större tryck regulator, eller spridare... eller både två... detta beror på att de kör på sämre soppa (91oktan) och måsta ha kraftigare grejor för att kompensera, du kan även läsa av vilken tryck regulator som sitter i.

Mvh Greenhorn

Senast redigerat av Greenhorn (1 juli 2019)

Greenhorn
1 juli 2019 · 399 Inlägg

Om det nu är en 170HP du har, så sitter det 189,7cc spridare och troligen en 4bar... då skulle det räcka med uppgradering av dina spridare.

Fast om du vill ha riktig pro hjälp med bilen så hör av dig till Boris på Facebook Svwat-Eculogic-Tuning
han fixar även till mapp-filer för 4000kakor, om du nu vet hur man laddar in själv in fil-trim uppdatering
till din egen ECU

Senast redigerat av Greenhorn (1 juli 2019)

Fuzzboy
1 juli 2019 · 15 Inlägg

Min är som det står ovan ! Spridare och det övriga är idaggs läget ointressant men jag har en AWT motor Ny mapp är på ingåendde och ska jag köra på annat så har jag redan en erfaren kille ! men tack för svaren ! Bilen är en 2003

Senast redigerat av Fuzzboy (1 juli 2019)

Greenhorn
1 juli 2019 · 399 Inlägg

Fuzzboy skrev:
Min är som det står ovan ! Spridare och det övriga är idaggs läget ointressant men jag har en AWT motor Ny mapp är på ingåendde och ska jag köra på annat så har jag redan en erfaren kille ! men tack för svaren ! Bilen är en 2003

Super! Att du har någon som kan fixa till bilen. Om du nu inte skulle var nöjd med den knuff du kommer att få... så kan du gå upp lite i storlek på dina spridare. I min bil sitter det original 205cc (med 3bar) och dem borde passa som handen i handsken och ge ett större hopp ifrån dina 189,7cc
Med en K04, 205cc, din 4bar och en mappning på den... så borde bilen hamna över i runda slängar 200 kusar sträcket... Max storlek på original luft mafffen är med 315cc (ca 3bar 220-240HP och 4bar 240- 250HP) och där efter måste du ha större MAF Housing, "TT / VR6" 2.75" ID... mm.

Hur som helst, så önskar jag dig lycka till med projektet.

Senast redigerat av Greenhorn (1 juli 2019)

Fuzzboy
21 augusti 2019 · 15 Inlägg

Nu va det som vanligt en firma som sa sig ha rätt programvara , så nu står jag där som ett fån !! och nu är ekonomin lite dålig men målet är fortfarande 100% E85  och en genom gång av motor och turbon skulle gärna ta imot mer tips ! Jag kan av sjukdoms problem inte greja själv längre så en polare hjälpet mig . Awt 150 hk motorn !!vill se hur lågnt jag kan komma på att tigga,  be, låna och allt annat för jag vill upp till 200hk  Tack för ideer och tips Greebhorn

Fuzzboy
21 augusti 2019 · 15 Inlägg

UGF 643 VW PASSAT B5 AWT 2003 behöver spridare soppa pump det vet jag och det är en gammal hederlig vajer gaspedal

Bmsone Reservdelsnisse
21 augusti 2019 · 182 Inlägg

Dessa har elektronisk gasspjäll ingen vajer. Har en 04 själv, haft flera andra 01-05 och är e-gas på alla ej vajer. Gäller AWT motorn.

Kallas för B5.5 efter 01 när faceliften kom. B5 var 96-00, där fanns det vajer på gaspedalen.

Senast redigerat av Bmsone (21 augusti 2019)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Fuzzboy
21 augusti 2019 · 15 Inlägg

Tackar ... Upptäkte det igår, har haft 00 tidigre

Fuzzboy
22 augusti 2019 · 15 Inlägg

Bmsone vet du kanske om den klara E85 i nuvarande orginal gummi bränslerör ?

Bmsone Reservdelsnisse
22 augusti 2019 · 182 Inlägg

Törs inte svara på det tyvärr. 15% klarar dom ju iallafall (Inblandning sommartid)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Greenhorn
22 augusti 2019 · 399 Inlägg

Fuzzboy skrev:
UGF 643 VW PASSAT B5 AWT 2003 behöver spridare soppa pump det vet jag och det är en gammal hederlig vajer gaspedal

Som du ska gå över helt till 100% E85, så måsta alla gummirör där bensinen ska gå igenom bytas ut...
som klarar av E85.. både tur och retur... dock kan jag nog säga det, att tror inte du kommer tjäna tillbaka lika som du får lägga ut för att konvertera till 100% E85... kanske om det görs en riktig bra EkoTune på högsta växeln... men om du har dragis på bilen och tutar runt med tung husvagn, så kommer bilen att dra E85 som en svamp. Och då är bättre ha ännu större spridare så att du får mera vrid i motorn
och kan dra tunga släp/husvagn med E85 och en bra mappning med Eko drive på högsta växel.
Men då måste du även byta ut till bättre koppling.

Somsakt... det är svårt att få en bra balansgång mellan vad det får kosta och vad man får ut av det hela.
tro mig... jag har gjort sååå många tabbar själv på vägen.

Sedan vilka spridare har du valt? går du inte över 315cc/för bensin.. så borde original pumpen greja det.

Tilllägg. Om det görs en 100% E85 på svagare spridare och du ska dra något... kan ju alltid slänga in några liter 98oktan, så kompiserar det nog rätta bra vid tung körning.

Senast redigerat av Greenhorn (22 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang