Köpråd: V70 2.0 Flexifuel

Andreman
29 juni 2019 · 10 Inlägg

Hej på er. Nygammal medlem som tydligen hade kontot raderat, är inte här så ofta antar jag, tyvärr..

Men i alla fall så kom jag att tänka på denna gamla goda sida när jag behöver köpråd.

Har verkligen googlat och sökt igenom nätet men som vanligt så blir man inte nöjd med det som finns.

Har tittat på en V70 2.0 Flexifuel Momentum -09, 6 växlad.

Nu vet jag att dessa motorer är slööö, var princip det alla skrev men som bruksbil så är jag inte så kräsen vad gäller prestanda, det handlar om att åka från A till B.

Finns det något annat med dessa motorer som kan vara att tänka på? Är de pålitliga?


Kamkedja och billig skatt är då ett plus för mig! Jag kommer även köra på bensin så då ligger den på 0.85 liter milen blandad körning (enligt fabrik då).

Mvh

Senast redigerat av Andreman (29 juni 2019)

Nybergrobin
30 juni 2019 · 2 377 Inlägg

Jag säger bara nej!  Pålitlig`?  Absolut.....men inte mer än så. 

Den drar sjukt mkt bensin/drivmedel i förhållande till effekt.

granadadr
30 juni 2019 · 7 268 Inlägg

enligt en vän är den helt ok förutom att den är slö,, men jag tycker min 170 hk diesel är slö så det är en personlig fråga,, men motormässigt så funkar dem

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
xXSammy
30 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Om du vill ha större lastutrymme, samma bottenplatta till billigare pris och troligen lägre miltal också så kan du titta på Ford Mondeo.

V70II bygger på en Ford Mondeo i grunden.
Plus att du får eluppvärmd framruta till Forden

De/Dem
Andreman
30 juni 2019 · 10 Inlägg

Ivel skrev:

Andreman skrev:
Hej på er. Nygammal medlem som tydligen hade kontot raderat, är inte här så ofta antar jag, tyvärr..

Men i alla fall så kom jag att tänka på denna gamla goda sida när jag behöver köpråd.

Har verkligen googlat och sökt igenom nätet men som vanligt så blir man inte nöjd med det som finns.

Har tittat på en V70 2.0 Flexifuel Momentum -09, 6 växlad.

Nu vet jag att dessa motorer är slööö, var princip det alla skrev men som bruksbil så är jag inte så kräsen vad gäller prestanda, det handlar om att åka från A till B.

Finns det något annat med dessa motorer som kan vara att tänka på? Är de pålitliga?


Kamkedja och billig skatt är då ett plus för mig! Jag kommer även köra på bensin så då ligger den på 0.85 liter milen blandad körning (enligt fabrik då).

Mvh

Absolut inget fel med dom motorerna, dom funkar ju kanonbra i mondeo liksssm. Många Volvofrälsta gillar dom inte pga det du skrev att dom inte är så pigga, men det är inte 140hk o V70N heller.
Varför inte köra den på sprit? Jag kör min  alkoholiserade gunghäst från Götlaborg aka V70II 2.5FT på sprit, fungerar strålande och driftkostnaden är lägre. Som bonus blir miljön mindre ledsen.

Vilket kanonsvar, nej jag har ju en 140 hästars just nu, lika slö som en gammal rödblockare big_smile men som bruksbil duger dom gott. Vill jag ha en värre maskin och leka av mig i köper jag något vid sidan av.

Man har hört en del negativt om sprit, just att det kan bli lite problem på vintern. Vintrarna här i Västernorrland kan bli kall! Det var väl den enda anledningen. Sen måste jag ju så klart prova för att veta!

Nybergrobin skrev:
Jag säger bara nej!  Pålitlig`?  Absolut.....men inte mer än så. 

Den drar sjukt mkt bensin/drivmedel i förhållande till effekt.

Pålitlig är det som räcker för mig, har en Volvo på 140 hk just nu, den duger gott som bruksbil. Och soppaförbrukningen låg på ungefär samma, denna 2.0F drog lite lite mindre på bensin.

granadadr skrev:
enligt en vän är den helt ok förutom att den är slö,, men jag tycker min 170 hk diesel är slö så det är en personlig fråga,, men motormässigt så funkar dem

Haha ja, jag tycker att D4 är slö...

xXSammy skrev:
Om du vill ha större lastutrymme, samma bottenplatta till billigare pris och troligen lägre miltal också så kan du titta på Ford Mondeo.

V70II bygger på en Ford Mondeo i grunden.
Plus att du får eluppvärmd framruta till Forden

Ford Mondeo är en bra bil, men jag gillar inte chassit och inredningen i dessa, det är den enda anledningen! Miltalen på denna V70 jag funderar på ligger på 15500 mil!

Andreman
30 juni 2019 · 10 Inlägg

Ivel skrev:
Näe man köper inte en V70II för dess sportiga attribut eller spännande design precis, det är en transportlåda, en funktion, lika spännande som ett glas ljummet kranvatten, att förflytta sig med och inte mycket mer.
Dom gör det relativt bekvämt och säkert och den är driftsäker som medelbilen, varken bättre eller sämre.
Våran funkar för syftet och vid 20 minus hade vi inga driftstörningar med etanolen i vintras eller tre vintrar innan, som tidvis hade änbu lägre temperaturer, då en släkting ägde alkocontainern.
.

Exakt så känner jag med! Hade jag velat haft en bil som går bra hos Volvo så är det nog en T5a eller T6a Polestar jag skulle valt, men de pengarna vill jag ej lägga på en bruksbil.

Här i Västernorrland är det knappt behövligt att behöva köra om heller, jag har 1 mil till jobbet och den biten kör jag alltid på exakt samma tid. Inga köer osv. Har aldrig bråttom till dit jag ska kort och gott.

Så det låter som att motorn är fullt duglig förutom det jag redan visste om att den drack lite soppa (vilken volvo gör inte det? big_smile) samt att den är lite klen.

Fast den drar fortfarande lite mindre än min nuvarande 140 hästars S40.

Är det mer positivt med 6 växlad? Tänkte om den varvar mindre, vid låt säga 110?

Senast redigerat av Andreman (30 juni 2019)

xXSammy
30 juni 2019 · 6 566 Inlägg

6 växlad har aldrig funnits till 2.0 flexifuel, men det finns till 1.6 och 2.0 Ecoboost.
Vissa modeller av Ford Focus har dock haft 1.6 flexifuel turbo.

Vet inte om Volvo erbjuder 1.6 FFV

De/Dem
Andreman
30 juni 2019 · 10 Inlägg

xXSammy skrev:
6 växlad har aldrig funnits till 2.0 flexifuel, men det finns till 1.6 och 2.0 Ecoboost.
Vissa modeller av Ford Focus har dock haft 1.6 flexifuel turbo.

Vet inte om Volvo erbjuder 1.6 FFV

Hmm okej?? Stod i annonsen att den var 6-växlad och jag tänkte då att varvtalet kanske blev sänkt i och med det. Jag får väl se imorgon hur den varvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang