Byta kamrem Peugeot 206 ’03

Loffepoffe14
29 juni 2019 · 13 Inlägg

Hej. Jag har fått ta över en Peugeot 206 från 2003 som har gått ca 16000 mil där kamremmen byttes senast 2012 vid 91758mil. 
Det står i serviceboken vart 4e år eller vart 12000mil.

Jag undrar helt enkelt om det är dags för ett byte av kamremmen nu? Det känns som att det borde göras?
Den ser inte torr ut eller så, men min okunskap kan lysa igenom här..

Vad kan isåfall ett sådant byte ligga på tro?
Tacksam för svar och hjälp.

Senast redigerat av Loffepoffe14 (29 juni 2019)

Loffepoffe14
30 juni 2019 · 13 Inlägg

Ivel skrev:
Ja det är definitivt tid att byta kamremmen, nu på en gång, kör inte med bilen. Ett haveri raserar motorn så pass att det inte blir kostnadsmässigt lönt att låta en verkstad reparera den.

Kostnad från 3000kr och uppåt beroende på verkstad. Ring runt till verkstäder du känner känns pålitliga och be om offert.

BTW, hur har du okulärbesiktigat kamremmen?

Okej. Det var som jag anade då..
den får väl stå lite och beställa jobbet asap.
Fick bilen billigt och den är väldigt fint skött, så det kan vara värt det.

Vad det gäller okulärbesiktning av remmen så är det knappt värt att nämna egentligen. Har bara tittat på den och den såg snarare fuktig ut än torr. Inte så mycket mer än så.

Har fått svar från en kompis pappa som har verkstad. Han sa ca 5000 för kamrem och vattenpump+jobb. Kan det vara värt det?

Tack för svar.

uhlin
30 juni 2019 · 2 831 Inlägg

Loffepoffe14 skrev:

Ivel skrev:
Ja det är definitivt tid att byta kamremmen, nu på en gång, kör inte med bilen. Ett haveri raserar motorn så pass att det inte blir kostnadsmässigt lönt att låta en verkstad reparera den.

Kostnad från 3000kr och uppåt beroende på verkstad. Ring runt till verkstäder du känner känns pålitliga och be om offert.

BTW, hur har du okulärbesiktigat kamremmen?

Okej. Det var som jag anade då..
den får väl stå lite och beställa jobbet asap.
Fick bilen billigt och den är väldigt fint skött, så det kan vara värt det.

Vad det gäller okulärbesiktning av remmen så är det knappt värt att nämna egentligen. Har bara tittat på den och den såg snarare fuktig ut än torr. Inte så mycket mer än så.

Har fått svar från en kompis pappa som har verkstad. Han sa ca 5000 för kamrem och vattenpump+jobb. Kan det vara värt det?

Tack för svar.

Det är nog ungefär där det ligger på en peugeot med både vattenpump, löp/spännrullar + jobb.

Så jag skulle säga det är värt det med tanke på om remmen går sönder blir det dyyyyyyyrt!

Loffepoffe14
3 juli 2019 · 13 Inlägg

Kamremmen byttes idag. Och tur var det!!
Flera revor och tydliga tecken på slitage. Mekanikern sa att det rörde sig nog om dagar tills den gick sönder.. Phew!
Skönt att ta ett bra beslut, dyrt, men bra.
Tack för påbud, tips och hjälp.

Tusen tack

torsen
4 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Loffepoffe14 skrev:
Kamremmen byttes idag. Och tur var det!!
Flera revor och tydliga tecken på slitage. Mekanikern sa att det rörde sig nog om dagar tills den gick sönder.. Phew!
Skönt att ta ett bra beslut, dyrt, men bra.
Tack för påbud, tips och hjälp.

Tusen tack

Vad hamnade slutnotan på?

Loffepoffe14
15 juli 2019 · 13 Inlägg

Ivel skrev:
Bra fixat och även att du återkom i tråden med upplösningen.
Trevlig liten bil, fransmännen är i mitt tycke världsbäst på att bygga personliga, bekväma, prisvärda småbilar.

Så lite så.
Håller helt med! Jag är lång, men sitter ändå bra i bilen och känner att den kommer hänga med mig ett bra tag framöver.

Loffepoffe14
15 juli 2019 · 13 Inlägg

torsen skrev:

Loffepoffe14 skrev:
Kamremmen byttes idag. Och tur var det!!
Flera revor och tydliga tecken på slitage. Mekanikern sa att det rörde sig nog om dagar tills den gick sönder.. Phew!
Skönt att ta ett bra beslut, dyrt, men bra.
Tack för påbud, tips och hjälp.

Tusen tack

Vad hamnade slutnotan på?

Slutnotan hamnade totalt på 6200:- men då fixade han lite andra saker också. Bytte någon annan rem som var sliten, olja, kylarvätska och pillade lite på ac’n och bromsar som gnisslar.

Så 5200:- för själva kamrem+vattenpumpsbytet.

Bromsarna gnisslar fortfarande och måste antagligen byta dem, funderar på att köpa och göra det själv för att dra ner kostnaden lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang