Vestfold chiptuning Stockholm: projekten i verkstaden! (Mega updates!)

Projekt tråd där ni ser våra bilar och även en och annan kundbil som passerar verkstaden. Tråden är menat till att lära er ett och annat i de vi gör och vi hoppas ni kan få någon nytta av det i framtiden
  • 23 Följare
  • 9 586 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juli 2019
Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Haha, förstår dig... Har grusgång vilket inte mina pallbockar gillar riktigt... Får skotta ur för o få på hjulen igen :p
Däremot myggfritt, mer eller mindre! Dessa i-landsproblem... ^^
Kändes det någon skillnad på bromsarna då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
21 juli 2019 · 2 405 Inlägg

Ja till att börja med är de tyst nu. Men sen e de ju så där kul under k körning då de tar med typ 35% av de jag haft innan så blir ju lätt skitnödig när man ska stanna ibland 😅

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
22 juli 2019 · 2 405 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-a8e88a28df33c1981058a89f90130a91.jpg
Känns som att vi blivit väldigt fokuserade på BMW-n i denna tråd men kan vara för att jag faktist fastnat för den lilla pundar pulkan. Men mycket på den möter så klart inte mina krav och mål på bilen, vilket gör att de kommer bli allt mer idiotiska upptåg som sker på bilen.
Vi har en del saker på listan redan nu som ex:
*Riva ner motorn och byta ventil tätningar mm.
*Carbon clean
*Stor service där vi byter all oljor och vätskor samt genomgång sv alla slangar mm.
*Nya hjul troligen 19”
*Lack av stötfångare fram och bak samt fix av små skador i lacken på karossen.
*Lack av bromsok
*Fräscha upp motor utrymmet men ev något kul på motorkåpor mm
*M5 avgas system
*Renovera fästena till speglarna alt byta mot m5 speglar
*Bort med allt krom
*Restaurera inredning till nyskick
*kolfiber front splitter
*kolfiber diffuser för quad pipes
*bygga om golv för att få dit m5 avgas med flytt av batteri mm
*nya led lampor ink glas/hållare i bagage lucka mm då alla plast clips är kassa
*bort med smg knoppen och fit med en ny org spak

Ja listan är lång och fortsätter en bra bit till men här är huvudsakliga saker. Där till tillkommer en del idéer som många anser idiotiska mm, well jag är som jag är och gör som jag gör.
Men vad har kolfiber filten i bilden med detta att göra då?
Jo som några lite mer vakna personer kanske såg så nämndes inte mitt tak i texten ovanför som jag sedan köp gnällt om. De valde att lacka de svart och gjorde ett katastrofalt jävla jobb, inte nog med kratrar o damm i lacken samt att de redan är repigt som fan så har de dessutom massiva lack släpp.. så ska jag ta mig i kragen och slipa ner allt o lacka om taket? Well jag gillar att göra saker själv och jag är ingen lackerare så de faller på att leja bort jobbet, och de är väl inte så kul att titta på för er? Så jag har nu talat med sambon och bestämt att vi draperar taket med äkta kolfiber. Gjort mycket delar i kolfiber och har en van hand med detta. Men ska erkänna att något stort som ett tak har jag faktist inte gjort tidigare. Men någon gång skall väl vara den första och de kan ju bli rätt kul läsning för er. Så jag hopps ni uppskattar mitt förhoppnings vis jäkligt fina idé (eller urbota jävla idiotiskt). Tiden får avgöra men ingen minns en sån där fegis så jag får väl hoppas min insats blir ihågkommen på min dödsbädd 😅

En annan sak som börjat kollas på är en kompressor, inget som är bestämt men sugen på de och sitter o kollar en del. Ess har jäkligt prisvärda bolt on kit till 545 o m5 mm men inte till just denna. Skulle någon snubbla över ett så får ni gärna skrika till smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Det kommer bli intressant att se!
Kan nog bli nice om Du har vanan. "Bara" tänka i större skala smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
22 juli 2019 · 2 405 Inlägg

Cuefa skrev:
Det kommer bli intressant att se!
Kan nog bli nice om Du har vanan. "Bara" tänka i större skala smile

Ja själva ytan är inte svår att lägga så länge man grundar rätt. Måste ur med takluckan och lister, tak lister och fönster lister / värsta fall bak och fram ruta. Men sen kommer de ju bli ganska unikt på en 540 med så lär inte stöta på många med likadana tak. Stora problemet i det hela är att lyckas lägga på fibern i så stort stycke utan att dra fibern ur mönster eller maska den. Då den ändrar form mm väldigt lött och jag vill ha det riktigt rakt o inte vågiga linjer. Annars är de ett snällt med lister som täcker alla skarvar så man lägger ner ett par mm under dem. Slipning görs sedan med maskin och polering kan jag göra med stora polermaskinen smile skall bara lista ut hur jag skall lägga på fibern på bästa sätt som sagt. Kanske skall man rulla ihop den från varsit håll in till mitt sen lägga mitt på taket och rulla ut den där uppe smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
27 juli 2019 · 2 405 Inlägg

Hej alla glada.
Sista natten på landet sen är det hem. Får se om vi hinner smygstarta i veckan men lär iaf bli lite beställningar smile
Mycket tankar kring bilen som snurrat sista veckan medans man inte kunnat göra så mycket alls och har väl lite snabba planer in för näst kommande vecka som jag jobbar för att sedan köra våra sista 3 veckor semester.

Tanken var att göra taket redan den veckan men de är nog smartare att ta det veckan efter semestern.
Blir mycket bil semester så känns inte super om bilen inte är klar.
Bilen har blivit rätt stek het av solen trotts gardiner i dörrar o bakruta så toning beställs för att montera denna vecka. Kommer även tona strålkastare med skydds film för stt slippa stenskott på resan.

Vi har till slut bestämt oss för att behålla färgen så letar efter duktig lackerare som kan lacka om stötfångarna på vår bil för vettig peng. Finns någon där ute skrik gärna till.

Utöver detta blir de lite arb med ombyggnad av nya stereon. Släppte i måndags även att vi nu kan göra nya MG1 styrenheterna i Audi mm så kommer bli otroligt mycket optimering under dessa dagar. Hoppas på att man får någon tid över iaf smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang