Coilovers/hjulinställning s4 -99

Frekko
2 juli 2019 · 13 Inlägg

Hej!
Har idag varit och fått en hjulinställning på bilen som jag nyss köpt. Det sitter D2 coilovers som jag inte riktigt vet vilka inställningsmöjligheter som finns förutom höjd och hårdhet på fjädrar (har inte kollat heller). Hursom:
Hjulinställningen gick inge bra, camber  var alldeles för mycket fel och toe in/ut justera dom så mycket det gick men gängen räckte inte till. Så till min fråga:

Kan coilsen orsakat att dom fick maxa alla stag och att det ändå inte gick att få till? Tex att den är sänkt såpass att cambern blir ordentligt negativ och därför inte kan justeras till normalläge? Därav blir toen också fel?

Jag vet att vissa d2 kan man ställa in cambern själv men jag vet inte vilken modell jag har. Vars gör man det isf? Uppe i motorrummet där fästet sitter eller under spindeln?

Tacksam för tips!

Lockwood
2 juli 2019 · 394 Inlägg

Jag tänker mer som hasplåt som saknas pga mindre "bra" avåkning som lett till att hjulvinkalrna inte kommer bli som det skall vara, längre. Iaf, om bilen INTE är toksänkt så skall man kunna få till hjulvinklarna inom godkänt område i regel. I regel för det finns undantag då sk "Coils" passar bara nästan. Bara nästan kan tex betyda att man säljer samma coilskit till alla A4/S4 där skillnaden är främst olika fjäderkonstanter. I själva verket kan tex S4 ha annan framvagnsgemometri, tex med annan längd på bärarmar eller assymetriska lagringar eller nåt. Monterar man då "nästan passande" coils kan det bli lite konstiga vinklar, främst camber och caster. Toe-in låter konstigt.

Frekko
2 juli 2019 · 13 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag tänker mer som hasplåt som saknas pga mindre "bra" avåkning som lett till att hjulvinkalrna inte kommer bli som det skall vara, längre. Iaf, om bilen INTE är toksänkt så skall man kunna få till hjulvinklarna inom godkänt område i regel. I regel för det finns undantag då sk "Coils" passar bara nästan. Bara nästan kan tex betyda att man säljer samma coilskit till alla A4/S4 där skillnaden är främst olika fjäderkonstanter. I själva verket kan tex S4 ha annan framvagnsgemometri, tex med annan längd på bärarmar eller assymetriska lagringar eller nåt. Monterar man då "nästan passande" coils kan det bli lite konstiga vinklar, främst camber och caster. Toe-in låter konstigt.

Du menar att den skulle kunna fått sig nån smäll och att det därför saknas hasplåt och att vinklarna inte går att justera?

Det jag vet är att bilen kom utan hasplåt från fabrik enligt VIN koden som jag kollat upp.

Toksänkt skulle jag inte vilja säga men låg är den absolut, vet inte vad markfrigången är på en s4 standard.

Lockwood
2 juli 2019 · 394 Inlägg

Jag är mycket tveksam till att det inte fanns nån "täckplast" under motorn på en bil från -99. Ja jag menar att den fått en smäll o därför är vinklarna svåra att få till. Typ en sänkning i stil med denna är OK, utan att hjulvinklarna skulle bli helgalna. Kan du köra över fartgupp utan att det skrapar i nånstans?

https://i.ebayimg.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/SnoAAOSwy0JaGeCh/$_86.JPG

Frekko
2 juli 2019 · 13 Inlägg

Enligt utrustningslistan på VIN koden var det inte valt någon. Kanske för att bilen gått i Italien (Italienimport) och Italienare inte ser vitsen med en hasplåt. Men jag skrapar inte i fartgupp iaf, dock fick jag ett varningens finger att ta det lugnt över fartgupp då den är sänkt. Men än har jag inte lyckas skrapa i.

Sen är bilen tungstyrd nåjävulst när man står stil. Det går iprincip inte att svänga stillastående. Det antar jag också beror på vinklarna?

Baserat på mina ögon enligt bilden du länka tycker jag att min bil ser lägre ut om man kollar från mark upp till plasten under instegen.

Lockwood
2 juli 2019 · 394 Inlägg

Det kan mycket väl ha funnits ett tillval som du säger som heter hasplåt eller "trågskydd", men då var denna del i metall. Valde man inte denna fick man förmodligen ett "plastsjok" istället. Att bilen är djävulskt tungstyrd när den står still gissar jag på beror på att styrservon inte funkar som den skall i bästa fall, mer osannolikt eventuellt knasig styrväxel, men hoppas på styrservopumpen. Kolla vätskenivån för styrservon. Jag skulle börja med att kolla över framvagnen "lekmannamässigt" efter uppenbara spår efter hemma-meck eller dåligt åtgärdade "krockskador". Man brukar kunna se detta, eller iaf ana. Kolla även så hjulen ser ut att sitta "likadant" i hjulhusen, dvs samma avstånd till skärmen både fram och bak tex. Släng gärna upp en bild på bilen. När du kör bilen går den rakt då? Står ratten rakt? Drar den åt något håll? Vibrationer? Sliter däcken ojämnt? Konstiga ljud?

Frekko
3 juli 2019 · 13 Inlägg

Jag känner faktiskt inte av nå vibrationer eller att den drar nått extremt åt nå hål, marginellt åt höger isf. Ratten är även vriden åt höger, kan bero på förra ägaren som precis innan jag köpte hade bytt styrstag. Han rekomenderade även att jag skulle göra en hjulinställning direkt (såklart).

Sen en fråga till. Kan nån hjälpa mig hur man höjer och sänker dessa coils?

Som sagt är det D2 coils.https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232361/232361-5e75625a17d3113943f7bd7b33a4c039.jpg

Lockwood
3 juli 2019 · 394 Inlägg

Lossa den nedersta lila ringen.
Skruva på hela dämpar delen. Lås med den lila.

Senast redigerat av Lockwood (3 juli 2019)

Christian S
3 juli 2019 · 4 815 Inlägg

Lockwood skrev:
Lossa den nedersta lila ringen.
Skruva på hela dämpar delen. Lås med den lila.

precis, man ska inte skruva på dom 2 uppe vid fjädern för dom är bara till för förspänningen av just fjädern och ska bara vara justerad så att fjädern inte ligger lös.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Frekko
3 juli 2019 · 13 Inlägg

Med bara handkraft? Dämpardelen är då delen under den nedersta lila låsringen?

Christian S
4 juli 2019 · 4 815 Inlägg

ja med handkraft med hjälp av verktygen man får med, du kan behöva slå lite för att få loss låsringen.
nä den understa delen är bara en hylsa med ett fäste för att få fast den mot bilen, dämparen är det gängade delen (kolven är ju vid fjädern innanför gummiskyddet wink )

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Lockwood
4 juli 2019 · 394 Inlägg

Innan du lossar den lila låsringen så kan det vara god ide att borsta rent gängorna med en lämplig borste, och därefter smörja. När låsringen är lossad tar du tag i dämparen med händerna o vrider den åt höger i bild. När du är nöjd med höjden så låser du med låsringen. Har du inte fått med verktygen till låsringarna så brukar det kunna gå bra med att använda en hammare och ett lämpligt drivdorn (gärna så stor som möjligt...) https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000024016

Frekko
4 juli 2019 · 13 Inlägg

Tusen tack för tipsen, jag fick inte med nå verktyg till att justera men jag kkunde använda mig av ett likadant verktyg som jag har till mina dämpare på skotern. Ska göra ett försök och se om jag kan få till det lite grann med cambern. Dock tror jag det är för mycket för att kunna få till endast med att höja bilen till normalnivå. Däcken fram lutar 35mm inåt i överkant när jag kollar med vattenpass haha

Frekko
4 juli 2019 · 13 Inlägg

Vad är lämpligt att smörja med? Vanligt universalfett?

Lockwood
4 juli 2019 · 394 Inlägg

Teflonspray.

Christian S
4 juli 2019 · 4 815 Inlägg

Lockwood skrev:
Innan du lossar den lila låsringen så kan det vara god ide att borsta rent gängorna med en lämplig borste, och därefter smörja. När låsringen är lossad tar du tag i dämparen med händerna o vrider den åt höger i bild. När du är nöjd med höjden så låser du med låsringen. Har du inte fått med verktygen till låsringarna så brukar det kunna gå bra med att använda en hammare och ett lämpligt drivdorn (gärna så stor som möjligt...) https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000024016

ja det är en bra ide att göra rent gängorna lite innan men han behöver inte göra det så långt då han ska höja bilen och då skruvar man ju ur den ur underdelen.
frågan är hur lätt det snurrar för har man  inte ändrat höjden på ett tag så kan det gå trögt då vatten osv letar sig ner i gängorna, därför så skruvade jag av nederdelen och sprutade massa WD40 i gängorna på dom D2 coiloversen jag monterade på den Imprezan jag hade innan jag monterade dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang