Svindyr olja till gammal Opel?

FrejaT
3 juli 2019 · 33 Inlägg

Hej alla.
Det börjar bli dags för ett oljebyte på min lilla Opel Corsa C 1,2 -04 (gått ca 18000 mil) och Mekonomen föreslår deras egen ,relativt dyra, olja till bilen - Premium Synthetic, helsyntet 5W-40 (730 kr för 5 liter)
Det går åt 3,5 liter.
Ska den verkligen behövas till en så pass gammal bil? Kan man komma undan billigare? smile

Freja

Senast redigerat av FrejaT (3 juli 2019)

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
LocKtar Herr
3 juli 2019 · 1 722 Inlägg

Åk till biltema och köp deras helsyntet om det är samma spec på oljan som motorn kräver. sen köper du inte 5liter, köp 4 liter istället:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
M123
3 juli 2019 · 962 Inlägg

Jag köper uteslutande min olja från internet.
Jag råder dig att kolla runt lite för är stor skillnad och mindre med pengar att förlora.

Sen kostar bra oljor pengar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
3 juli 2019 · 962 Inlägg

LocKtar skrev:
Åk till biltema och köp deras helsyntet om det är samma spec på oljan som motorn kräver. sen köper du inte 5liter, köp 4 liter istället:)

Jag var snål en gång och köpte den där oljan.
Öppnade och det luktade as, gammal spillolja så den har fått tjänstgöra i oljekannan istället.
Skulle aldrig i livet ha i deras olja i en motor oavsett.

Senast redigerat av M123 (3 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
LocKtar Herr
3 juli 2019 · 1 722 Inlägg

www.oljemagasinet.se brukar jag köpa ifrån bara skriva in regnr och sen finns det olika alternativ för din bil

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Low
3 juli 2019 · 3 296 Inlägg

Biltemas fungerar kalas.. går alltid hälla över i en gammal dyr burk med snygg etikett sedan hälla i bilen.:-)

Specialraggarn
3 juli 2019 · 512 Inlägg

Oljemagasinet.se 👍👍

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
torsen
3 juli 2019 · 7 198 Inlägg

LIDL:s helsyntet 5/W40 motorolja uppfyller kraven nästan alla biltillverkare ställer.
Bl a VAG, BMW och Mercedes.
Dessutom billigare än Biltema.

jaka54
3 juli 2019 · 5 680 Inlägg

Både Biltema och LIDS syntetoljor funkar perfekt!

M123
3 juli 2019 · 962 Inlägg

Low skrev:
Biltemas fungerar kalas.. går alltid hälla över i en gammal dyr burk med snygg etikett sedan hälla i bilen.:-)

Har några tomma Gulf burkdunkar i plåt som det varit riktigt vårdande zinkolja i. Är bara att säga till om du vill ha någon för att låtsas ta hand om en V8.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
3 juli 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:
LIDL:s helsyntet 5/W40 motorolja uppfyller kraven nästan alla biltillverkare ställer.
Bl a VAG, BMW och Mercedes.
Dessutom billigare än Biltema.

Såg ett klipp på Youtube där dom slog i baconfett och det smörjde det med.
Duger säkert gott i en Citroën.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
4 juli 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

LocKtar skrev:
Åk till biltema och köp deras helsyntet om det är samma spec på oljan som motorn kräver. sen köper du inte 5liter, köp 4 liter istället:)

Jag var snål en gång och köpte den där oljan.
Öppnade och det luktade as, gammal spillolja så den har fått tjänstgöra i oljekannan istället.
Skulle aldrig i livet ha i deras olja i en motor oavsett.

Jag har iofs använt Biltemas helsyntetolja i 25-30 år utan några problem. Och med handen på hjärtat så är jag inte bäst i världen på att göra oljebyten i tid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
4 juli 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

LocKtar skrev:
Åk till biltema och köp deras helsyntet om det är samma spec på oljan som motorn kräver. sen köper du inte 5liter, köp 4 liter istället:)

Jag var snål en gång och köpte den där oljan.
Öppnade och det luktade as, gammal spillolja så den har fått tjänstgöra i oljekannan istället.
Skulle aldrig i livet ha i deras olja i en motor oavsett.

Jag har iofs använt Biltemas helsyntetolja i 25-30 år utan några problem. Och med handen på hjärtat så är jag inte bäst i världen på att göra oljebyten i tid.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/130/129007/129007-d78ce59fe9b3d5c791a2d4a110387130.jpg[/img]

Den här motorn har i mina ägor varit uteslutande körd i 12 år på 76 olja 20w/50 High performance.
Är givetvis en mineralolja.
Idag har dom bytt namn till Kendall istället för 76.

Jag är manisk på att byta olja efter varje säsong oavsett längd, stå över vintern med ny olja osv osv osv.

(Detta är generellt sett inte kopplat till någon)
Är lite konstigt att hjärtat i fabriken på bilen där tar man ut svängarna medans man kan vara nitisk till maten, det ska vara jungfruolja, obesprutade grönsaker, svanenmärkt tvättmedel osv.
För att sedan kunna ha i liknande olja som Biltemas, visst uppfyller en klass men sen da? Klassen säger att här är oljans lågvattenmärke och såhär lite presterar den.

Sen finns det dom som påstår Biltemas olja är samma som något men jag har aldrig någonsin känt en olja lukta så jävla illa. Nej illa är inte samma som dålig men jag äter inte surströmming heller.

Skulle jag rekommendera något så är det Castrol Edge till Ts bil.

Finns det några som helst vetenskapliga förankringar i min uteslutningsmetod i val av olja, nej är svaret men jag skulle aldrig vilja rekommendera annat än det bästa. Bästa det är en högst personlig preferens.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
4 juli 2019 · 7 198 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:
LIDL:s helsyntet 5/W40 motorolja uppfyller kraven nästan alla biltillverkare ställer.
Bl a VAG, BMW och Mercedes.
Dessutom billigare än Biltema.

Såg ett klipp på Youtube där dom slog i baconfett och det smörjde det med.
Duger säkert gott i en Citroën.

Appropå Citroen så lär man under en långresa i Sydamerika med en B375/2CV, när man inte hade tillgång till motorolja, pulat in mogna bananer genom vevhusventilationen, som är integrerad med oljepåfyllningen.
Om det är en skröna eller ej vill jag låta vara osagt.
Under en resa från Sverige till ett Världsmöte för Citroen 2CV-entusiaster  i södra Europa har en av deltagarna upprepat bragden, med mogna bananer i motorn, utan succé.
Motorn skar efter några mil, enligt uppgift i SCK - ett organ för legitimerade Citroenister.
Men försöka duger.
För några decennier sedan var det populärt att "reparera/fixa" tjutande slutväxlar hos bilar med bakhjulsdrift genom att pula in ett större antal gummisnoddar genom nivåhålet, inför avyttrande av bil.
S k rågummisnoddar var effektivast, om jag minns rätt.
Avrådes från tillämpning på Hundkojor, eftersom transmission och motor delar olja.

caromania Forummoderator
4 juli 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

M123 skrev:

torsen skrev:
LIDL:s helsyntet 5/W40 motorolja uppfyller kraven nästan alla biltillverkare ställer.
Bl a VAG, BMW och Mercedes.
Dessutom billigare än Biltema.

Såg ett klipp på Youtube där dom slog i baconfett och det smörjde det med.
Duger säkert gott i en Citroën.

Appropå Citroen så lär man under en långresa i Sydamerika med en B375/2CV, när man inte hade tillgång till motorolja, pulat in mogna bananer genom vevhusventilationen, som är integrerad med oljepåfyllningen.
Om det är en skröna eller ej vill jag låta vara osagt.
Under en resa från Sverige till ett Världsmöte för Citroen 2CV-entusiaster  i södra Europa har en av deltagarna upprepat bragden, med mogna bananer i motorn, utan succé.
Motorn skar efter några mil, enligt uppgift i SCK - ett organ för legitimerade Citroenister.
Men försöka duger.
För några decennier sedan var det populärt att "reparera/fixa" tjutande slutväxlar hos bilar med bakhjulsdrift genom att pula in ett större antal gummisnoddar genom nivåhålet, inför avyttrande av bil.
S k rågummisnoddar var effektivast, om jag minns rätt.
Avrådes från tillämpning på Hundkojor, eftersom transmission och motor delar olja.

Är det inte bananskal i bakaxeln du menar? Är ju en klassiker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
4 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

torsen skrev:

Appropå Citroen så lär man under en långresa i Sydamerika med en B375/2CV, när man inte hade tillgång till motorolja, pulat in mogna bananer genom vevhusventilationen, som är integrerad med oljepåfyllningen.
Om det är en skröna eller ej vill jag låta vara osagt.
Under en resa från Sverige till ett Världsmöte för Citroen 2CV-entusiaster  i södra Europa har en av deltagarna upprepat bragden, med mogna bananer i motorn, utan succé.
Motorn skar efter några mil, enligt uppgift i SCK - ett organ för legitimerade Citroenister.
Men försöka duger.
För några decennier sedan var det populärt att "reparera/fixa" tjutande slutväxlar hos bilar med bakhjulsdrift genom att pula in ett större antal gummisnoddar genom nivåhålet, inför avyttrande av bil.
S k rågummisnoddar var effektivast, om jag minns rätt.
Avrådes från tillämpning på Hundkojor, eftersom transmission och motor delar olja.

Är det inte bananskal i bakaxeln du menar? Är ju en klassiker.

Det tricket med bananskal fungerade utmärkt i en sjuttonmeter när morsans kusin köpte en som tjöt högljutt på fjärde växeln. Den hade även ett problem med att den hoppade ur vilket löstes med en så kallad bläckfisk att trä runt spaken när fyran var i. Den slutade sedemera sitt jordeliv abrupt i en ladugård utanför Björsund jagandes färjan över.

Ett ypperligt exempel som däremot inte slutade med ”Ingen Ford på våran gård” antar jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
4 juli 2019 · 3 296 Inlägg

M123 skrev:

Low skrev:
Biltemas fungerar kalas.. går alltid hälla över i en gammal dyr burk med snygg etikett sedan hälla i bilen.:-)

Har några tomma Gulf burkdunkar i plåt som det varit riktigt vårdande zinkolja i. Är bara att säga till om du vill ha någon för att låtsas ta hand om en V8.

Sover man bättre av att oljan ska lukta jordgubbar och ha en snygg etikett så får det vara så. Helt okej.

Jag går efter specifikationerna och rimliga oljen byten.

spillolja
4 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Motorgold Supertec 5W-40  eller Pennasol Super Pace 5w-40  skulle jag rekomendera till TS
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … -5W-40-4x5   4st 5-litare med frakt kostar ca 750:-
ca 38:-/Litern

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
M123
4 juli 2019 · 962 Inlägg

Low skrev:

M123 skrev:

Low skrev:
Biltemas fungerar kalas.. går alltid hälla över i en gammal dyr burk med snygg etikett sedan hälla i bilen.:-)

Har några tomma Gulf burkdunkar i plåt som det varit riktigt vårdande zinkolja i. Är bara att säga till om du vill ha någon för att låtsas ta hand om en V8.

Sover man bättre av att oljan ska lukta jordgubbar och ha en snygg etikett så får det vara så. Helt okej.

Jag går efter specifikationerna och rimliga oljen byten.

Man kan åtminstone begära att en olja ska lukta olja och inte Festivalpiss eller Kemtoa från Ankara.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
4 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Jag har kört på biltemas olja i åratal, i olika bilar. Nuvarande bil har gått 26.000 mil, varav 6000 i min ägo. När jag bytte nu senast stod nivån fortfarande kvar på oljestickans övre streck, bilen drar inte en droppe olja. Så smörjer ringarna gör oljan i alla fall, och jag vet inte hur mer man skulle kunna avgöra hur den påverkat motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang