Astra GSI som gifte sig med en Saab Turbo.

Astra f GSI 16v som utrustas med Saab B204 turbo motor och allt pyssel därikring.
  • 37 Följare
  • 17 635 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2020
CCRobin
11 juli 2019 · 735 Inlägg

Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraktorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Senast redigerat av CCRobin (11 juli 2019)

Snurriis
11 juli 2019 · 761 Inlägg

Borren skrev:

Snurriis skrev:
Riktigt fint bygge du gjort, lite av en dröm för mig att gör samma som du ^^

Jag skulle sätta på bandage rätt snabbt då du riskerar att bränna fläkten samt att när den ligger så pass nära kylaren så blir det ju strålvärme.
Skulle även sätta oljekylaren mer mot sidan än i mitten för att öka kylningen till kylaren. smile

Tack så mycket! ja det är en bra ide med oljekylaren får kika på det, bandage kommer garanterat sättas dit framöver då det som sagt blir ruskigt varmt där när man står i kö och luften inte rör på sig så mycket och även vid inspirerad körning! wink

Jo vet hur det är, hade samma problem i min Saab 9k  ^^

Skulle även göra en "volvoraggar" lösning med motorhuven att lyfta den i bakkant så luften kommer ut smile
Annars ett riktigt fint bygge smile

Snurriis
11 juli 2019 · 761 Inlägg

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Borren
11 juli 2019 · 77 Inlägg

Snurriis skrev:

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Ja tror det går att få ut bra med effekt med det grenröret som sitter där och är ju fortfarande ett "budget bygge" som inte spårat än så länge big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
11 juli 2019 · 77 Inlägg

Success!!

Här har ni en ful selfie på mig, men det viktiga är pappret jag håller i!
Den 26 juni är Astran officiellt regbesiktigad med saab b204 turbo motor på 113kw hos svensk bilprovning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f42163f72b6a7ca5dbe0f79b1e30255b.jpg


Blev ju såklart hem och ladda i Steg 1 så nu har man runt 200hk i maskinen och om den var rolig innan så är den om något roligare nu! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-29bc5760190f1fd76bb4186d6e279cbb.jpg

Även tagit ett par bromsok från en saab 9-3 i beslag och blästrat av inför kommande uppdateringar. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1c93b711867c54f0b95b2c584bf752ae.jpg

Senast redigerat av Borren (11 juli 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
CCRobin
11 juli 2019 · 735 Inlägg

Borren skrev:

Snurriis skrev:

CCRobin skrev:
Det är ju ingen mening att linda det där grenröret. Det kommer ju säkert bli extraltorgrenrör modell extremt med stoooor turbo (iallafall mina förväntningar big_smile )

Räcker gått å väl med en mitzu 15T å original grenrör för att få ut ca 300hk, mer vill man nog inte ha i denna bil wink big_smile

Ja tror det går att få ut bra med effekt med det grenröret som sitter där och är ju fortfarande ett "budget bygge" som inte spårat än så länge big_smile

Precis big_smile

Xebers76
11 juli 2019 · 2 250 Inlägg

Grymt jobbat av dig! big_smile

Snurriis
11 juli 2019 · 761 Inlägg

Borren skrev:
Success!!

Här har ni en ful selfie på mig, men det viktiga är pappret jag håller i!
Den 26 juni är Astran officiellt regbesiktigad med saab b204 turbo motor på 113kw hos svensk bilprovning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f42163f72b6a7ca5dbe0f79b1e30255b.jpg


Blev ju såklart hem och ladda i Steg 1 så nu har man runt 200hk i maskinen och om den var rolig innan så är den om något roligare nu! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-29bc5760190f1fd76bb4186d6e279cbb.jpg

Även tagit ett par bromsok från en saab 9-3 i beslag och blästrat av inför kommande uppdateringar. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1c93b711867c54f0b95b2c584bf752ae.jpg

Bara å hinka i en 2,3 vev å kolvar å ladda på med en mitzu 15T (lika stor som gt25 fast 100% bättre turbo) och steg 4 med sprit så har du ca300 hk ^^

Borren
22 juli 2019 · 77 Inlägg

Snurriis skrev:
Bara å hinka i en 2,3 vev å kolvar å ladda på med en mitzu 15T (lika stor som gt25 fast 100% bättre turbo) och steg 4 med sprit så har du ca300 hk ^^

Jag får se lite, finns lite planer framöver men siktar nog på att köra med 2.0 då den är stark nog åt min lilla Astra och fått för mig att det höga vridet på låga varvtal inte är så nyttigt för växellådan. smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
22 juli 2019 · 77 Inlägg

Då jag provade att ladda i steg 2 och köra så uppstog ett problem vid tung belastning på höga varv tex fullgasrepa på 4, 5an på motorväg så boostcutade motorn vid 4500 så blev att ladda i steg 1 igen.

Hade en ganska bra ide på vad problemet var och det är avgasröret som bara är ca 1½" mellan katt och sista dämparen så det blev att inhandla lite mer 2½" rör och självklart en V-bands sats. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1da69b4cce2ea771833cb417fd9425c5.jpg

Gamla röret som smidigt nog var helsvetsat så fick ställa mig och kapa bort skiten men nu är det dags att bygga lite nytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f4a045962058372e9e5e5d5fb8d36856.jpg

Och resultatet blev helt ok, inte det snyggaste men funktionellt nog åt mig. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2e34a7fc374d0f813971364124a7e9e9.jpg

Glömde ta bild monterat på bilen så det kommer vid senare tillfälle. smile

Planeras även inköp av Bredbandslambdamätare och EGT mätare så man har koll på vad som händer med värmeutveckling och luftbränsle blandning från motorn samt löda in någon form av LED på knacksensorn så man inte har några onödiga incidenter och öppnar upp för framtida mappnings möjligheter. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
23 juli 2019 · 77 Inlägg

Nämen! Fått hem lite paket, vad kan det vara? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dc86943d06894871557a93882d437885.jpg

Nya slitsade skivor och belägg runt om, bromsolja, bromsoksfärg från Getech. Stålomspunnena bromsslangar från Hydroscand och Strongflex bussningar till framvagnen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7d5ad3706818eccd262541cbefcf8802.jpg

Passade på att måla på oken innan jag åkte ifrån garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e7998d9fbc00ebd75a4ecd40e0353621.jpg

Ska jag vara helt ärlig är jag lite kluven över valet av bromsoksfärgen kopparmetallic, men hoppas det blir bra på plats. smile

Senast redigerat av Borren (23 juli 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
23 juli 2019 · 77 Inlägg

Då Saabs bromsar passar rakt på med lite mindre modifikationer känndes det som en lagom uppgradering då bromsarna känns lite halvdana i nuläget och jag blev sponsrad med ett par ok. cool

Borra om 288mm skivorna till 4x100 bultmönster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c6b4373e8acfbb272c8f63cbdf6994d0.jpg

Svarva till ett par centreringsringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-46db6b21e46221a521106854fdeabfff.jpg

Blev riktigt nöjd mer resultatet, ser lite konstigt ut med alla hål men kommer ju inte synas väl på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a6b2e8eaab64131185b2f2c193dfdf33.jpg

Ska alltså fokusera på bromsar och väghållning nu innan jag bara trimmar vidare motormässigt, ska ju trotts allt inte bli någon dragracing bil utan ska kunna ta den på trackdays och ha lite skoj är tanken.

Varit iväg och besökt Nurburgring nu under semestern och kan säga att suget att utveckla Astran och även utveckla mina köregenskaper ökade väldigt mycket efter den dagen! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
EPG Kärnkraftstomte
26 juli 2019 · 766 Inlägg

Borren skrev:
Då jag provade att ladda i steg 2 och köra så uppstog ett problem vid tung belastning på höga varv tex fullgasrepa på 4, 5an på motorväg så boostcutade motorn vid 4500 så blev att ladda i steg 1 igen.

Gå in under fliken "Manual tuning" i T5 suite, under kategorin "Turbo control - manual gearbox" har du en knapp som det står "Fuel cut in overboost".
Gå in där och dra upp alla värdena ordentligt så slutar nog motorn att slå ifrån för dig.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Borren
2 augusti 2019 · 77 Inlägg

EPG skrev:

Borren skrev:
Då jag provade att ladda i steg 2 och köra så uppstog ett problem vid tung belastning på höga varv tex fullgasrepa på 4, 5an på motorväg så boostcutade motorn vid 4500 så blev att ladda i steg 1 igen.

Gå in under fliken "Manual tuning" i T5 suite, under kategorin "Turbo control - manual gearbox" har du en knapp som det står "Fuel cut in overboost".
Gå in där och dra upp alla värdena ordentligt så slutar nog motorn att slå ifrån för dig.

Jaha får kika på det! Tack för tipset! smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
3 augusti 2019 · 77 Inlägg

Hallå alla bilentusiaster!

Nu är det dags för en uppdatering på vad som händer i garaget!

Dags att ge sig på dessa rackare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b65bcbf01af659f71568e5d05decea86.jpg

Höger bärarm nästan ramlade bort men stötte på patrull på vänster då undre spindeln var nitad fortfarande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-37e3fe78b15b2ae441eec6e9dcd61210.jpg

Efter lite svordomar och lirkande med borrmaskin, hammare och dorn så var dem väck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d4e6fbedccef629c9cc4ef11da21004a.jpg

2st bärarmar redo för nya bussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e43b484eb1e31b007df12a11a673894d.jpg

Dom gamla var riktigt dåliga, några ramlade ur när jag plockade bort bärarmarna så var definitivt dags att byta, borrade lite i bussningarna och knackade ur gummit så jag kunde såga av hylsan och knacka ur den. Fungerade riktigt bra faktiskt! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9b0e7241eafe75ff9f18accbb62496cd.jpg

Nya bussningar på plats, redo för montering med lite fett på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-218b110a8905b00bee97844423183ed1.jpg

Sen var det dags för bromsarna, här ser man skillnaden på original och Saab bromsarna, hoppas på lite bättre broms framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5593a9548142d69790361ac5f6bc8f50.jpg

Väl på plats, luftat och klart med stålomspunna slangar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a0a4182bf83634055cd9c656786a5a96.jpg

Även bak fick sig en makeover.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1b46fece207b851a4dbff7f9d51416c6.jpg

Stålomspunnet även här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b98b85289bd122d783bb8875837fbe50.jpg

Nya bromsrör då dem gamla inte var något att hänga i granen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-fe638e6c2f5f5eece04f5a14883944cd.jpg

Och även en bild på mitt nya 2½" avgassystem, inte det snyggaste men funktionellt nog åt mig. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5bb558a099dfabaf04e9aaf188c8b023.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Snurriis
3 augusti 2019 · 761 Inlägg

Du har ingen video på denna fina skapelsen? ^^

Borren
3 augusti 2019 · 77 Inlägg

Snurriis skrev:
Du har ingen video på denna fina skapelsen? ^^

Nae dåligt med det, men är inget speciellt i nuläget, den är som en chippad Saab 9-3 med öppet luftfilter. wink

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
3 augusti 2019 · 77 Inlägg

Hej igen!

Har forskat lite kring större huvudbromscylinder då pedalen har lite långt slag i nuläget och den nuvarande har en diameter på 22.2mm och en från Opel Calibra 4x4 Turbo ska vara bolt on med en diameter på 23.8 så det lät riktigt bra!

Kollade runt och hittade såklart inget begagnat...
Kollade vad en ny skulle kosta och hittade en för 3500kr vilket kändes dyrt för den uppgraderingen. yikes
Men! Kikade på komplatibla fordon och vad hittar man där? jo Saab såklart! Sitter sån på 900 turbo så blev en sväng förbi skroten och 300kr senare så låg det en sån i bilen och en renoveringssats kostade ju bara 50kr så det kändes bra! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-52862ac32403b767eefc4bcf40776a3c.jpg

Fått hem paket till Astran.
Så utöver bromscylindern ska detta göras:
Topplagringarna till fjäderbenen är riktigt torr spruckna så dem ska bytas på båda sidor.
Har ett lagerljud från vattenpumpen så det ska åtgärdas med en ny.
Ett nytt bakre motorfäste som även ska förstärkas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e2335a24f66ae031a4ffa1a97cfd3041.jpg

Även fått ett till paket! Vad kan detta vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ec7190875378ab57fad37da0b174dec7.jpg

En TD04HL-19T-7 med billet 6/6 kompressor hjul!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-14eddb1277e0c3e2c567e1bdc95f7ee2.jpg
Turbon är Arashi som jag läst både positivt och negativt om men får se hur den presterar i bilen sen.

Det ska även strula såklart.. Jag fick en turbo till en 9000 som synes på bilden fast jag beställt en till 9-3/9-5 med fäste för cobran, så skrev till dem och får se vad dem svarar, är egentligen ingen jätte grej utan får köra med slang om det är så men tråkigt när det kommer fel grejer.

Senast redigerat av Borren (3 augusti 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
EPG Kärnkraftstomte
27 augusti 2019 · 766 Inlägg

Bilen kommer att gå nåt syndalöst med den turbon, det är typ samma som jag har i min 9000 som förvisso är en 2,3t men som lär väga bra mycket mer än din kärra.
Wastegaten och avgashuset är exakt samma som din (samma storlek och fabrikat) fast turbinen och lagerhuset är orginal Mitshubishi och kompressorhus och kompressor är Kinugawa. Jag valde dock en 11-bladig billettkompressor istället.
Bilen är inte bromsad men enligt T5 suite så har jag drygt 400 hästar och runt 600Nm i maskinen med den turbon.

Senast redigerat av EPG (27 augusti 2019)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Borren
19 oktober 2019 · 77 Inlägg

Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på forumet ett tag nu men tänkte att nu måste jag göra en update så ni kanske får ett hum om bilens status och varför det inte händer så mycket här..

Det senaste som hände var att bilen började blåryka efter gaspådrag då det kom en puff med blå rök bakom bilen, kollade rören till IC och dem var snustorra så tänkte att ventiltätningarna kanske fått stryk då dem aldrig blev bytta för att jag helt enkelt inte fick några i sotningssatsen jag köpte och körde toppen i reservdelstvätt innan montering.

Sagt och gjort så knåpades lite grejer ihop med en tanke om smidigt byte på plats.https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a2610f8dbb2297d1cdcf254d62a78e7f.jpg

Av med ventilkåpa och div grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2ddd65e74f88758163a891f38f6d4665.jpg

Kapade av ett gammalt tändstift och svetsade på en luftnippel så ventilerna inte ramlade ner när man plockade bort ventilfjädrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7617754361b2a6138b2ebf89eab97ddd.jpg

Resultatet blev ingen jätte succé så nästa grej att kolla var turbon, som tur var hade jag ju en Arashi 19T låg så fick bli att montera den. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c8079b9a55929166fcaf59f57fcf6303.jpg

När den gamla garreten demonterats så syntes det att något inte stod rätt till hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-83aefd709f5298f407cff94da25f6144.jpg

Men den nya turbon såg mycket finare ut! big_smile
Fick plocka av kompressor huset och stifta ur den då jag behövde vrida utloppet en aning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3b3b0348e9751c6cff6da4c0aaa30979.jpg

På plats med T7ans inloppsrör och lindat downpipe och rökfri såklart!
Pillade även i ett progran från en 2.0 aero inställt på 19t och steg1 så man har några blygsamma 250hk sålänge iaf. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f44ec9629400cf4a65e678532e425165.jpg

kom över svarvade T5 kolvar och en T7 topp, anledningen till detta byte är att t7 toppen ska flöda lite bättre och har smalare ventilskaft, något som ni kommer se på följande bilder.
Avgasventilern hamnade uppochner men ni får ha översyn med detta. tongue

T7:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3841d8c51c16f63d9ed9bb69ceeec1ec.jpg

T5:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9ef04bb6cc6c1e7b3d725e1bfb925253.jpg

T7:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-83b712b33bf990cb226cf0846318294b.jpg

T5:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b583fbac26e49467c6f82639b4b1ac5a.jpg

Man ser ju framför allt på avgasventilerna hur stor skillnad skaften gör i kanalen.
Nu till varför det inte händer så mycket med Astran, det är nämligen så att jag vill inte köra den på vintern så blev att införskaffa sig en vinterbil, dum som man är så kan man ju inte ta en gammal rostig Nissan Micra utan ska ju vara bakhjulsdrivet och gärna coolt!

Så här är den, min tidskonsumernde och garageplatstagande Ascona B!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9ede2131e6f7c588f7374e597fe1b46d.jpg

Men varför tar den tid och garageplats? Jo! Den är nämligen superrostig! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-269f5c235385e05e4a55860d8ba362c2.jpg

Så har en hel del tidstagande plåtarbete på den.https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ec2a63fb3f255d0a64784970b695c299.jpg

Så fort den är färdig väntar roliga uppdateringar på Astran igen!

Senast redigerat av Borren (19 oktober 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang