Det här med försäkring

Lockis
3 juli 2019 · 58 Inlägg

Vad har ni för tanke när ni tecknar bilförsäkring? Går ni efter bilens värde som får avgöra om ni ska ta halv- eller helförsäkring?

En bil för ca 35k, är det värt att teckna helförsäkring eller räcker halvförsäkring?

Jesper328
3 juli 2019 · 2 333 Inlägg

Beror ju på hur stor skillnad det är prismässigt, och hur reservdelsmarknaden ser ut,

Själv så har jag alltid kört trafikförsäkring på 27 av 28 bilar just för att jag är en snåljåp.
Lyckligtvis har jag gett fan i att krocka, eller fått någon bil stulen.

Men en bil för 35k är i mitt tycke inte värd att helförsäkra såvida det inte skiljer ett par kronor, det skulle nog behöva dra sig upp emot en 100k innan jag skulle fundera på hel.

Up the RA
Lockis
3 juli 2019 · 58 Inlägg

Jesper328 skrev:
Beror ju på hur stor skillnad det är prismässigt, och hur reservdelsmarknaden ser ut,

Själv så har jag alltid kört trafikförsäkring på 27 av 28 bilar just för att jag är en snåljåp.
Lyckligtvis har jag gett fan i att krocka, eller fått någon bil stulen.

Men en bil för 35k är i mitt tycke inte värd att helförsäkra såvida det inte skiljer ett par kronor, det skulle nog behöva dra sig upp emot en 100k innan jag skulle fundera på hel.

Varför jag har valt helförsäkring tidigare är inte för att jag är orolig för krock utan maskin och elektronikfel som kan uppstå.

Jesper328
4 juli 2019 · 2 333 Inlägg

Lockis skrev:

Jesper328 skrev:
Beror ju på hur stor skillnad det är prismässigt, och hur reservdelsmarknaden ser ut,

Själv så har jag alltid kört trafikförsäkring på 27 av 28 bilar just för att jag är en snåljåp.
Lyckligtvis har jag gett fan i att krocka, eller fått någon bil stulen.

Men en bil för 35k är i mitt tycke inte värd att helförsäkra såvida det inte skiljer ett par kronor, det skulle nog behöva dra sig upp emot en 100k innan jag skulle fundera på hel.

Varför jag har valt helförsäkring tidigare är inte för att jag är orolig för krock utan maskin och elektronikfel som kan uppstå.

Just det jag menar på hur reservdelsmarknaden ser ut, både eftermarknad samt begagnat.

Men gäller inte maskinskadeförsäkringen endast upp till 8år/15000mil?
Det har väl iof med bolaget att göra, kan endast utgå ifrån vad jag har.

Up the RA
simlar
4 juli 2019 · 5 516 Inlägg

10år/15000mil är det högsta jag sett något bolag ha på maskinskada.
Bil som äldre/gått längre än så är endast värd att ha helförsäkring för att få ut pengar ifall bilen blir skrot i en singelolycka eller vid en krock där du är skyldig till olyckan.

Personligen tänker jag så här:
Har jag råd att förlora dom pengar som bilen är värd vid en eventuell olycka?
Om svaret är ja så räcker det med halv.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
candyweiss
4 juli 2019 · 863 Inlägg

simlar skrev:
Bil som äldre/gått längre än så är endast värd att ha helförsäkring för att få ut pengar ifall bilen blir skrot i en singelolycka eller vid en krock där du är skyldig till olyckan.

Det räcker med halvförsäkring för att täcka kostnaderna på motpartens bil vid krock där man själv är skyldig.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
4 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Vid helförsäkring slipper du självrisk vid djurkollision.
En liten, till synes mild, kollision med en grävling eller ett vildsvin kan kosta upp till 20.000:- att åtgärda.
Det var vad försäkringsbolaget debiterades för min, av en grävling, deformerade plastbumper fram.
Väl värt merkostnaden för helförsäkring, eftersom jag slapp självrisk.

candyweiss
4 juli 2019 · 863 Inlägg

torsen skrev:
Vid helförsäkring slipper du självrisk vid djurkollision.
En liten, till synes mild, kollision med en grävling eller ett vildsvin kan kosta upp till 20.000:- att åtgärda.
Det var vad försäkringsbolaget debiterades för min, av en grävling, deformerade plastbumper fram.
Väl värt merkostnaden för helförsäkring, eftersom jag slapp självrisk.

En kollega körde nyligen på ett rådjur med sin nästan sprillans nya Insignia, han slapp inte  betala självrisken. Om man ska slippa självrisken får man nog ha någon tilläggsförsäkring eller självriskeliminering från något annat bolag.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
simlar
4 juli 2019 · 5 516 Inlägg

candyweiss skrev:

simlar skrev:
Bil som äldre/gått längre än så är endast värd att ha helförsäkring för att få ut pengar ifall bilen blir skrot i en singelolycka eller vid en krock där du är skyldig till olyckan.

Det räcker med halvförsäkring för att täcka kostnaderna på motpartens bil vid krock där man själv är skyldig.

Jag kanske var otydlig, menar att ersättning för egen bil uteblir vid en krock där man själv döms vara skyldig till olyckan med endast halvförsäkring.
Motparten blir alltid ersatt bara man har trafikförsäkring på sin egen bil vad jag förstått.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang