K&N Sportluftfilter - Värt att satsa på

henrikson045
4 juli 2019 · 1 Inlägg

Tjena!

Jag har länge funderat på att köpa ett K&N Sportluftfilter. Har läst på här: https://www.gikturbo.se/om-kn-filter/. Men frågan är om det är värt det? Kanske kan man köpa ett begagnat eller är det helt befängt? Sedan gäller det ju vilket jag ska välja, jag har kollat runt på GIK Turbo och de finns en del att välja mellan. Sen ska rengörings-kit och annat väljas. Någon som har erfarenhet från K&N sportluftfilter? Kan nämna att det är till min Subaru https://www.subaru.se/
Vill inte lägga onödiga pengar på något innan jag fått lite goa tips. Så kör gärna på big_smile

caromania Forummoderator
4 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Jag kör med KN panelfilter främst för att det blir billigare i längden. Sedan ska man vara aktsam med oljan om man har en bil som reagerar negativt på det. Jag har ingen LMM så för mig kvittar det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
5 juli 2019 · 399 Inlägg

Samma här, det var det första jag bytte i min bil och det gick sedan såå jämnt och fint efter bytet.
värt varenda krona.

Lockwood
5 juli 2019 · 394 Inlägg

Nej.

caromania Forummoderator
5 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej.

Varför inte? Beror det på att det inte ger någon extra effekt eller att det renar luften sämre eller att det är dyrare i inköp?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
5 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Lockwood skrev:
Nej.

Varför inte? Beror det på att det inte ger någon extra effekt eller att det renar luften sämre eller att det är dyrare i inköp?

Lockwood kanske svarar på TS fråga nummer tre?

big_smile
Fast det tror jag inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
5 juli 2019 · 394 Inlägg

Svarade på "K&N Sportluftfilter - Värt att satsa på?". Svaret är NEJ.Det är inget svammel, klart o koncist. Ett KN insats/sport -filter ger ingen ökad effekt, bara ökade risker. Jag har egen erfarenhet av KN, det har hittills varit det första som jag slängt all världens väg om det sitter monterat, oavsett om det är insats eller annat.

Lägg pengarna på en grundlig service där du byter "allt" som olja, filter, luftfilter, tändstift osv. Läs av felkoder för att se om du har nån pending eller permanent. Har du en permanent så åtgärdar du, är det bara pending så får du helt enkelt ta bort den o vänta tills den blir permanent? Även om bilen går "skitbra o felfritt" så kan man ändå ha felkoder.

caromania Forummoderator
5 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Svarade på "K&N Sportluftfilter - Värt att satsa på?". Svaret är NEJ.Det är inget svammel, klart o koncist. Ett KN insats/sport -filter ger ingen ökad effekt, bara ökade risker. Jag har egen erfarenhet av KN, det har hittills varit det första som jag slängt all världens väg om det sitter monterat, oavsett om det är insats eller annat.

Lägg pengarna på en grundlig service där du byter "allt" som olja, filter, luftfilter, tändstift osv. Läs av felkoder för att se om du har nån pending eller permanent. Har du en permanent så åtgärdar du, är det bara pending så får du helt enkelt ta bort den o vänta tills den blir permanent? Även om bilen går "skitbra o felfritt" så kan man ändå ha felkoder.

I princip har du inte fel men jag håller inte med dig. Det ger sällan eller aldrig någon effektökning även om vissa motorer faktiskt bänkats med mer effekt med panelfilter från KN. Själva reningen av luften är något sämre, men det betyder inte att det är någon fara på en bil man kör på normalt vis på normala vägar. Däremot om man kör grusväg så är det ju ett sämre val. Att motorn skulle ta skada av inoljningen beror ju på handhavandefel. Inget som drabbat mig sedan mitten av 90talet i alla fall. Däremot är den ekonomiska faktorn positiv. Ett nytt filter kostar 2-300 på rätt ställe och ett pappersfilter sällan under 100 till de bilar jag kör. Och eftersom jag behåller bilarna så länge så är det en regelbunden vinst rent ekonomiskt. Nästa eventuella pluspoäng är att insugsljudet slår igenom mer, något jag gillar mer än brölande avgas. Men att köpa filtret och tro det ska ge några hästar är att lura sig själv, där är vi helt överens.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
5 juli 2019 · 399 Inlägg

Något som är A och O i det hela är att man måste göra kontinuerligt göra service på filtret, genom att tvätta den och olja in det. Det finns flera Youtube filmer att titta på om man är intresserad av det.

Själv har tidigare kört motorcross och där sitter det, typ... av konfilter på och har aldrig haft några problems alls (Och då älskar jag att köra i sand) med alla hojar jag har ägt under 17 års utövande av sporten.

Senast redigerat av Greenhorn (5 juli 2019)

n_andersson
5 juli 2019 · 689 Inlägg

Hänger mycket på sporthoj.com och där är det en man som är väldigt duktig på motorer som säger att kn filter är rena dyngan i reningsynpungt. Han har gjort massor av tester som påvisar att deras filter släpper genom massa skit....

jaka54
6 juli 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hur kan man tro att ett mer genomsläppligt  luftfilter skulle öka motorns effekt märkbart?!

Senast redigerat av jaka54 (6 juli 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2019 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur kan man tro att ett mer genomsläppligt  luftfilter skulle öka motorns effekt märkbart?!

Okunniga tonåringar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juli 2019 · 17 379 Inlägg

Ivel skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 8eb70d.jpg
Ville enkom visa vikten av att ha bra filtrering.
//Trevlig kväll.

Det smutsiga filtret ser ut som det i vår panna hemma när den larmar och sätter felkod...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Fyfan. Så om man kör med pappersfilter så kan man alltså skippa serviceintervallerna?

Jag är inne på år 9 med KN filter i ena bilen och år 12 i den andra. Håll tummarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Fyfan. Så om man kör med pappersfilter så kan man alltså skippa serviceintervallerna?

Jag är inne på år 9 med KN filter i ena bilen och år 12 i den andra. Håll tummarna.

Yupp, det såg ut som nytt på insidan, inte en färgförändring och givetvis glömde jag att ta bild på det när jag stod och förundrades.

Då är det ju bara att klämma tillbaks och köra på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang