Långresa med Prius?

Presidento Of World
4 juli 2019 · 3 306 Inlägg

Hejhoj, planerar en tripp på 300+mil enkelresa med min prius 2011.

Vad tror ni, är det genomförbart eller lägga det på hyllan? Kommer förbrukningen bli skyhög eller räkna med typ 0.5 i snitt?

Jag gillar bilen att åka här i kring men dit jag ska är tempen 36-38 grader på dagarna, hur står sig hybridsystemet mot det?

Alla tips välkomnas.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
M123
4 juli 2019 · 962 Inlägg

Med alla lovord på detta forum kring dom där lär man i det närmaste vara som odödlig i den, som att krypa in i en sarkofag och bara vara gudomlig.

Man kan ju cykla, åka balong runt jorden eller som dom där Polackerna som gick över 600 mil från Sebirien till Indien över Himalaya 1940.
Så nog klarar en bil det där oavkortat.

Senast redigerat av M123 (4 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
4 juli 2019 · 5 814 Inlägg

En prius klarar 300mil med dig, men klarar du 300 mil i en prius?

pim_pim
4 juli 2019 · 17 Inlägg

De ä bar å åk.

Berglund_89
5 juli 2019 · 1 474 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En prius klarar 300mil med dig, men klarar du 300 mil i en prius?

roll lol lol lol lol

(jag och TS är kollegor big_smile )

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Presidento Of World
5 juli 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:
Förbrukning beror ju på i vilka hastigheter du tänker framföra bilen men i svensk konstant motorvägsfart ville min 2010 ha runt 0.4-0.55 beroende på hur backigt det var.
Det enda du ska tänka på vid långfärd är att (som alltid) hålla fritt runt ventilationen vid baksätet, annars är det bara att snåla på.

Jag räknar med ca 120-130km/h kommer dock inte vara fullast, vi är 2 som åker.

Hoppas på ca 0.5, har bara åkt diesel hittills så vi får se..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Slash Saabifierad
6 juli 2019 · 2 023 Inlägg

Åker du Prius 3an så klarar sig din hörsel, hade du däremot gjort samma sak med en Prius 2a, då hade du fått räkna med att tappa hörseln ett tag........

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang