Broms ok problem

Rally116
5 juli 2019 · 5 Inlägg

Har en Honda Accord -10 dtec där vänster bromsok bak blivit stumt. Kolven går bara tillbaka så pass att jag kan tvinga på nya belägg. Har provat rejält med wr40 och använder en sån där skruvgrej för bromskolv från biltema.
Är det bara att byta hela oket eller går det att få liv i det?
Nån som har nåt bra tips?

caromania Forummoderator
5 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Rally116 skrev:
Har en Honda Accord -10 dtec där vänster bromsok bak blivit stumt. Kolven går bara tillbaka så pass att jag kan tvinga på nya belägg. Har provat rejält med wr40 och använder en sån där skruvgrej för bromskolv från biltema.
Är det bara att byta hela oket eller går det att få liv i det?
Nån som har nåt bra tips?

Går garanterat att få liv i det. Verkar konstigt och jag tror du inte får till skruvandet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
5 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Är det HB i oket?

Rally116
6 juli 2019 · 5 Inlägg

Finns det andra bättre verktyg att använda för att pressa tillbaka kolvar?
HB vet jag inte vad det betyder?

Rally116
6 juli 2019 · 5 Inlägg

Nån som provat tryckluftstyrt verktyg för bromskolv?

zzr94092
6 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Hb.handbroms menar jag..

M123
6 juli 2019 · 962 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hb.handbroms menar jag..

Alla nya förkortningar börjar bli rena Rövarspråket fast tvärtom.
Man lägger snart ner mer tid på att fundera på vad folk menar än själva innehållet i texten.
Logiskt, borde snarare heta förlängning än förkortning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Rally116
7 juli 2019 · 5 Inlägg

Haha, ja tar ju inte så lång tid ändå att skriva hela ordet.
Men ja jag har handbroms i oket. Blir det nån särskild procedur där eller blir det bara att det oket rör sig mindre och fastnar lättare?

zzr94092
7 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Hur långt ut i oket sitter kolven, kan kolven ha kantrat och nypt fast?,men då borde det läcka bromsvätska!

Rally116
7 juli 2019 · 5 Inlägg

Den sticker ut knappt en cm så  borde ligga rakt. Precis så jag kan tvinga på beläggen över bromsskivan

zzr94092
7 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Kan det vara något fel på handbroms delen? Jag vet inte hur det kan bli om vajern är för spänd..

uhlin
7 juli 2019 · 2 831 Inlägg

Går armen till handbromsen tillbaks helt och hållet? Den måste tillbaka till sitt ändläge för att du ska kunna få in kolven helt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang