Generell kostnad att äga en bil?

Cargin
7 juli 2019 · 6 Inlägg

Tjenare, jag har kollat lite på en massa olika bilar men jag undrar om det finns något sätt som man kan beräkna servicekostnad, försäkring och allt som kostar med bilen på ett genomsnitt ungefär. Självklart kommer en BMW 320i vara dyrare än en Honda civic samma årsmodell, men med hur mycket totalt per år? Det går ju självklart att kolla upp allt men jag undrar bara lite mer generellt. Vad betalar ni per år ungefär och vad har ni för bil?

candyweiss
7 juli 2019 · 875 Inlägg

Cargin skrev:
Tjenare, jag har kollat lite på en massa olika bilar men jag undrar om det finns något sätt som man kan beräkna servicekostnad, försäkring och allt som kostar med bilen på ett genomsnitt ungefär. Självklart kommer en BMW 320i vara dyrare än en Honda civic samma årsmodell, men med hur mycket totalt per år? Det går ju självklart att kolla upp allt men jag undrar bara lite mer generellt. Vad betalar ni per år ungefär och vad har ni för bil?

Omöjligt. Handlar om så jäkla mycket saker så det går inte enligt mig.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
7 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Cargin skrev:
Tjenare, jag har kollat lite på en massa olika bilar men jag undrar om det finns något sätt som man kan beräkna servicekostnad, försäkring och allt som kostar med bilen på ett genomsnitt ungefär. Självklart kommer en BMW 320i vara dyrare än en Honda civic samma årsmodell, men med hur mycket totalt per år? Det går ju självklart att kolla upp allt men jag undrar bara lite mer generellt. Vad betalar ni per år ungefär och vad har ni för bil?

Nej det är onekligen knepigt att räkna på faktiskt genom att bara stoppa in en bilmodell i ett program som räknar ut något åt dig. Men schablonmässigt kan du ju räkna på det själv, antal mil x förbrukning x literpris. Skatten, försäkringen är fasta kostnader. Service kan också vara en hyfsat fast kostnad, men vad händer om bilen går sönder? Personligen. om jag räknar på vår familjebil så pröjsar jag ca 2-3 k per månad i bensin och sedan 450/månad i försäkring och skatten är ca 3000-4000 per år, minns inte faktiskt. Service kan variera men säg 2-3k per år. Sedan kan det tillkomma annat tjafs beroende på bromsar etc för kanske 3-5k per år. Därtill kommer den fiktiva kostnaden av värdeminskningen.

Å andra sidan om man kör en gammal japs som aldrig går sönder, eller ibland behöver lagas med silvertejp så lär det bli andra siffror. En Corolla från millenieskiftet kan man ju få att rulla betydligt billigare än så.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2019 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:
Å andra sidan om man kör en gammal japs som aldrig går sönder, eller ibland behöver lagas med silvertejp så lär det bli andra siffror. En Corolla från millenieskiftet kan man ju få att rulla betydligt billigare än så.

Amen, fast ingen silvertejp ännu..smile
/glad corollaägare från -98..

Senast redigerat av insidan (7 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
7 juli 2019 · 2 378 Inlägg

Mina fasta utgifter (oavsett om jag kör eller ej) omfattar skatt, försäkring, service och besiktning kostar mig ca 7000kr per år.

Detta är dock min bil och går inte att jämföra med någon annan. Jag gör all service själv och bilen är gammal/relativt billig att äga.

Utöver dessa kostnader så tillkommer däck, bränsle, spolarvätska, torkarblad etc.

jag kör ca 1800mil per år och den totala kostnaden hamnar på ungefär 40k inkl allt.

Bilen är en volvo s90 (960) av årsmodell 1998.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2019 · 17 466 Inlägg

Jag tar vår Prius som exempel. De andra bilarna är betydligt dyrare, starkare och ointressanta för TS.

Skatt: 360.-/år
Bes: 300:-/år
Försäkring: 2000:-/år (För mig!))
Bensin: 6-7000:-/år
Rep: ca 1000:-/år

Däck är lite lurigt men vi bytte alla 8 förra året till en kostnad av 7000:- Hur länge dessa rullar beror ju på omständigheterna. I vårt fall är det ålder som tar de.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
7 juli 2019 · 2 378 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag tar vår Prius som exempel. De andra bilarna är betydligt dyrare, starkare och ointressanta för TS.

Skatt: 360.-/år
Bes: 300:-/år
Försäkring: 2000:-/år (För mig!))
Bensin: 6-7000:-/år
Rep: ca 1000:-/år

Däck är lite lurigt men vi bytte alla 8 förra året till en kostnad av 7000:- Hur länge dessa rullar beror ju på omständigheterna. I vårt fall är det ålder som tar de.

Vart hittar du en besiktning som debiterar 300 idag? :o   Här får man betala 500+.... hmm

caromania Forummoderator
7 juli 2019 · 9 296 Inlägg

insidan skrev:

caromania skrev:
Å andra sidan om man kör en gammal japs som aldrig går sönder, eller ibland behöver lagas med silvertejp så lär det bli andra siffror. En Corolla från millenieskiftet kan man ju få att rulla betydligt billigare än så.

Amen, fast ingen silvertejp ännu..smile
/glad corollaägare från -98..

Tror det är svårt att äga billigare bil än så faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
7 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag tar vår Prius som exempel. De andra bilarna är betydligt dyrare, starkare och ointressanta för TS.

Skatt: 360.-/år
Bes: 300:-/år
Försäkring: 2000:-/år (För mig!))
Bensin: 6-7000:-/år
Rep: ca 1000:-/år

Däck är lite lurigt men vi bytte alla 8 förra året till en kostnad av 7000:- Hur länge dessa rullar beror ju på omständigheterna. I vårt fall är det ålder som tar de.

Vart hittar du en besiktning som debiterar 300 idag? :o   Här får man betala 500+.... hmm

Bilprovningen tar väl 350 om man kan ta deras ”röd avgång” eller vad de kallar det för?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2019 · 17 466 Inlägg

caromania skrev:

Nybergrobin skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag tar vår Prius som exempel. De andra bilarna är betydligt dyrare, starkare och ointressanta för TS.

Skatt: 360.-/år
Bes: 300:-/år
Försäkring: 2000:-/år (För mig!))
Bensin: 6-7000:-/år
Rep: ca 1000:-/år

Däck är lite lurigt men vi bytte alla 8 förra året till en kostnad av 7000:- Hur länge dessa rullar beror ju på omständigheterna. I vårt fall är det ålder som tar de.

Vart hittar du en besiktning som debiterar 300 idag? :o   Här får man betala 500+.... hmm

Bilprovningen tar väl 350 om man kan ta deras ”röd avgång” eller vad de kallar det för?

Glömde nämna det. Har rabatt genom jobbet. Inget som TS kan få tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
7 juli 2019 · 2 378 Inlägg

men en prius...laddar du med eluttaget hemma eller är det bara en hybrid som laddas medan du kör? big_smile Har lite dålig koll...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2019 · 17 466 Inlägg

Nybergrobin skrev:
men en prius...laddar du med eluttaget hemma eller är det bara en hybrid som laddas medan du kör? big_smile Har lite dålig koll...

Det är en gammal häck från 2007. Den kan inte laddas utan laddar sig själv. En HEV. Drar cirka 0.49l/mil i nuläget. Den gick billigare förr men börjar väl bli lite trött i batteriet. Har rullat 21000 mil nu. Men jävla bra bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 juli 2019 · 7 233 Inlägg

Motortidningarna brukar räkna ut milkostnaden för en ny bils 3 första år, exkl finansieringen.
En Golfklassare kostar då runt 50:-/mil.
En Passatklassare ligger på cirka 55:-/mil.
En MB E-klassare/BMW 5-serie kostar bortåt 65:-/mil.
Räknat på 1.500mil/år.
Värdeminskningen brukar vara dyraste utgiftsposten.
Efter 3 år och ungefär 4.500 mil ökar försäkringen och servicebehovet, men minskar värdeminskningen.
Tidningarnas kostnadskalkyler bygger på att man inte gör något själv - t ex byter olja eller tvättar.
En verklig kostnad som är svår att uppskatta är förmånen av ett stort och rymligt varmgarage med möjlighet att serva(reparera) bilen. Vågar inte räkna på vad mitt 60 kvm varmgarage kostar.

pim_pim
8 juli 2019 · 17 Inlägg

Volvo S60 2.4t
Bes/försäkring/skatt 7.500 : - år.
Skapliga bensinpriser än så länge så ca 27.000:- år.

Lägg till några tusenlappar på service, säg 5tusen/år?

39.500:- om året.

Cargin
8 juli 2019 · 6 Inlägg

Tack för alla svaren! Är riktigt sugen på att skaffa en gammal bmw från 05 just pågrund av bakhjulsdriften. Verkar dock som jag får vänta några år så hinner jag spara upp lite och behöver inte balansera plugg och jobb

caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

En BMW från 05 är ju ny?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mangisen
9 juli 2019 · 1 034 Inlägg

caromania skrev:
En BMW från 05 är ju ny?

Hur definierar du ny? big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Cargin skrev:
Tjenare, jag har kollat lite på en massa olika bilar men jag undrar om det finns något sätt som man kan beräkna servicekostnad, försäkring och allt som kostar med bilen på ett genomsnitt ungefär. Självklart kommer en BMW 320i vara dyrare än en Honda civic samma årsmodell, men med hur mycket totalt per år? Det går ju självklart att kolla upp allt men jag undrar bara lite mer generellt. Vad betalar ni per år ungefär och vad har ni för bil?

Tänk igenom vad du vill ha, hur du använder bilen osv.
Använd någon hemsida som t.ex denna, det underlättar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang