Hitta fakta om importerad bil

Xsaabx
7 juli 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Köpte mig en camaro -86 för ett tag sen men skulle vilja veta mer om den innan den importerades hit 2001. Har kollat Carfax men där fanns ingen info.

Vet ni något sätt man kan kolla upp den på? Ägare, vilken stad mm.

M123
7 juli 2019 · 962 Inlägg

Du får nog gå till respektive land den kommer ifrån för att hitta den informationen du söker.
Gissar att bilen kommer från ett icke EU-land då annars information inom EU letar sig fram ändå.

Har för mig att tex Carfax USA kräver ett 17 siffror lång VIN för att fungera som sökning, av någon anledning kapar dom här i Sverige av chassnumret  då och då så tar man det på registreringspappret så får man inte upp något.
Man lär isf ta och kolla på det hela numret på antingen S.P.I.D ett klistermärke med rpo koderna eller på Trimtagen alt det Originala chassnumret på bilen.

Senast redigerat av M123 (7 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
MHL1337
7 juli 2019 · 13 Inlägg

Om du har regplåten så kan du testa car.info och kolla runt lite, finns en hel del information om bilar där. Skulle säga att det är lika bra eller bättre än carfax, och det är gratis

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2019 · 17 378 Inlägg

MHL1337 skrev:
Om du har regplåten så kan du testa car.info och kolla runt lite, finns en hel del information om bilar där. Skulle säga att det är lika bra eller bättre än carfax, och det är gratis

Den sidan är helt ok!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
7 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MHL1337 skrev:
Om du har regplåten så kan du testa car.info och kolla runt lite, finns en hel del information om bilar där. Skulle säga att det är lika bra eller bättre än carfax, och det är gratis

Den sidan är helt ok!

Om informationen stämmer ja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
7 juli 2019 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:

MHL1337 skrev:
Om du har regplåten så kan du testa car.info och kolla runt lite, finns en hel del information om bilar där. Skulle säga att det är lika bra eller bättre än carfax, och det är gratis

Den sidan är helt ok!

Om informationen stämmer ja.

Instämmer!

Har ibland sökt tekniska data som t ex CB, ET m m och har då sett att det inte stämt med verkligheten.

Sen undrar jag om allt förs in på carfax och car.info.
Kollisionsskador som medfört verkstadsbesök där försäkringsbolag betalat ut pengar.
Visserligen småsaker, men borde inte en viltdjurskollision föras in.
I ett av mig känt fall en obetydlig skada, som ändå kostade försäkringsbolaget bortåt 12.000:-.
Ett krossår med några sprickor i "bumpern" av ABS-plast.
Vet bilar som blivit mycket svårt skadade av vildsvin eller grävling.
Var går gränsen för att en viltskada ska "bokföras" hos carfax och car.info.

Men man kan inte lita på Transportstyrelsens uppgifter heller.
För en bil som jag, efter 3 år sålde, stod 16" fälgar och 17" däck, när bilen i verkligheten hade 15":are.

För övrigt så anser jag att alla motortidningstester borde innehålla biluppgifter om just CB och ET.
Måste man ju veta om man ska anskaffa andra fälgar än originaldito.
Vinterhjul t ex.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang