Motorn. Knackar efter spridarna stats tillbaka

Valter8
8 juli 2019 · 7 Inlägg

Har en Skoda 1.9d 1996,
Plockade av spridarna då jag skulle kolla kompen i motorn då den rycker lite blått och den var bra på alla cylindrar, så de är antagligen ventiltätningen som behöver bytas.

Rengjorde Nere i hållen Satt tillbaks spridarna på samma plats där jag tog ut dem ifrån med nya brickor såklart och spände med moment,
Efter har luftat systemet och startar så kom det ett väldigt knackande precis som kolven skulle slår i en ventil i en av cylindrarna, och motor går mycket ojämnt.


Något som vet vad jag kan ha gjort fel????

Greenhorn
8 juli 2019 · 399 Inlägg

Nu gissar jag bara... men kan vara att ena spridaren blivit blockerad och cylinder går torr...

Valter8
9 juli 2019 · 7 Inlägg

Greenhorn skrev:
Nu gissar jag bara... men kan vara att ena spridaren blivit blockerad och cylinder går torr...

Kan de göra att det knackar så hårt?

Greenhorn
9 juli 2019 · 399 Inlägg

Valter8 skrev:

Greenhorn skrev:
Nu gissar jag bara... men kan vara att ena spridaren blivit blockerad och cylinder går torr...

Kan de göra att det knackar så hårt?

Sätt en lång skruvmejsel och lyssna på varje sylle... vilken som väsnas mest,
när du tror har hittat rätt sylle, så byt plats på insprutarna och lyssna av igen om ljudet har flyttat på sig.

MickeEng
9 juli 2019 · 479 Inlägg

Vet inte om din bil är för gammal men kolla med en vag verkstad om du behöver programmera in spridarna igen. Kolla på spridarna om det finns en unik kod, kanske går att ta ut fel koder som visar att bilen inte känner av spridarna. Gissar att du slog på tändningen och körde runt motorn med spridarna urkopplade.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Valter8
9 juli 2019 · 7 Inlägg

MickeEng skrev:
Vet inte om din bil är för gammal men kolla med en vag verkstad om du behöver programmera in spridarna igen. Kolla på spridarna om det finns en unik kod, kanske går att ta ut fel koder som visar att bilen inte känner av spridarna. Gissar att du slog på tändningen och körde runt motorn med spridarna urkopplade.

Sitter radpump på bilen, alltså ingen elektronik .

Körde runt motorn när spridarna var av, men det borde väll inte påverka de eller har jag kanske fel?

MickeEng
9 juli 2019 · 479 Inlägg

Okej, då är det nog inte det som är problemet, testa att ta bort spridarna och placera dom i en glas burk typ och kör runt motorn med hjälp av en kompis och se hur spray bilden ser ut. Jobbigt fel det där.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
zzr94092
9 juli 2019 · 4 385 Inlägg

Kan inte inverka att du körde runt är ju samma spridare och samma platser, är det ens el på dom?

Valter8
9 juli 2019 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan inte inverka att du körde runt är ju samma spridare och samma platser, är det ens el på dom?

Ingen el alls på spridarna

Valter8
9 juli 2019 · 7 Inlägg

MickeEng skrev:
Okej, då är det nog inte det som är problemet, testa att ta bort spridarna och placera dom i en glas burk typ och kör runt motorn med hjälp av en kompis och se hur spray bilden ser ut. Jobbigt fel det där.

Ska prova det i slutet av veckan

Valter8
11 juli 2019 · 7 Inlägg

Problemet är nu hittat !

Provtryckte spridarna de visade sig att spridare nr 1 var helt slut, öppnade sig vid 50bar
Normalt ska den öppna sig vid 155 bar

MickeEng
11 juli 2019 · 479 Inlägg

Valter8 skrev:
Problemet är nu hittat !

Provtryckte spridarna de visade sig att spridare nr 1 var helt slut, öppnade sig vid 50bar
Normalt ska den öppna sig vid 155 bar

Okey, inte så konstigt att den knacka på den cylindern fick lite mer en den ville ha.

Skönt att det löste sig.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Greenhorn
11 juli 2019 · 399 Inlägg

Men sedärja, gött att det grejade sig för dig... då var det definitivt inte blockerat.

Då har man lärt sig något nytt.

Tack för att du delande med dig.

Senast redigerat av Greenhorn (11 juli 2019)

Valter8
12 juli 2019 · 7 Inlägg

Greenhorn skrev:
Men sedärja, gött att det grejade sig för dig... då var det definitivt inte blockerat.

Då har man lärt sig något nytt.

Tack för att du delande med dig.

Ja du då är vi 2st som lärt oss något nytt,

Helt otroligt att en dålig spridare kan göra ett sådant högt oljud, var bered på att skrota bilen då de lätt som att kolven hade slagit i ventilen

Greenhorn
12 juli 2019 · 399 Inlägg

Valter8 skrev:

Greenhorn skrev:
Men sedärja, gött att det grejade sig för dig... då var det definitivt inte blockerat.

Då har man lärt sig något nytt.

Tack för att du delande med dig.

Ja du då är vi 2st som lärt oss något nytt,

Helt otroligt att en dålig spridare kan göra ett sådant högt oljud, var bered på att skrota bilen då de lätt som att kolven hade slagit i ventilen

Så, när det misständer och när det låter ifrån nån av kolvarna... dålig/dåliga spridare
och när det bara misständer som vid mitt problem... Lambda, pumpen, stift eller El-tänd modulen mm

mycket skit att hålla reda på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang