Värt att köpa avgassystem? eller bygga eget?

jompazx
9 juli 2019 · 291 Inlägg

Hej,

Vill ha ett nytt bakre avgassystem på min 940. Egentligen främst eftersom den ska chippas och då verkar ju minst 2.5 tum rekommenderas. Men jag tycker de är otroligt dyra över 3000kr. Har tidigare själv byggt expantionskammare till 2 taktare och avgassystem till gräsklippardrivna gokarts och mini hojar och flera egna ljudämpare. och nu senast en "fullsizead" billjuddämpare till det riktiga bilprojektet. Jag och en kompis svetsade rakarör med en dämpare på hans epa en gång också. så jag har lite erfarenhet. Jag har inte tänkt bygga egna ljuddämpare till 940in men iallafall ett eget avgassystem, men hur är det egentligen att ligga under bilen på grusplanen och försöka pussla ihop något av rör man köpt på biltema blir det bra? är det värt att lägga pengarna på en riktig ljuddämpare tex apple eller dyl istället för biltema? vill gärna att den blir ganska tyst, fyror låter ju illa om de inte är kraftigt tirmmade, dessutom vill man ju kunna busköra utan att folk hör på långt håll.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juli 2019 · 17 380 Inlägg

Ska den bara chippas så räcker väl att bara byta ut slutburken  till en Simons eller dylikt. Så får du ljudet men om du kör som folk så är det tyst. Är det det en Ltt eller Ftt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Klart du kan bygga med Biltemagrejer. Det blir billigt. Tips att du målar med zinkfärg då det håller bråkdelen bättre. Ger det någon effekt? Nä. Kanske 1-2hästar på toppen men det kommer inte märkas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jompazx
9 juli 2019 · 291 Inlägg

caromania skrev:
Klart du kan bygga med Biltemagrejer. Det blir billigt. Tips att du målar med zinkfärg då det håller bråkdelen bättre. Ger det någon effekt? Nä. Kanske 1-2hästar på toppen men det kommer inte märkas.

Mer än 2 hästar måste det ju ge om den är chippad och har vassare kam. Men egentligen är det ju DP man vill ha grövre, och katten måste ju sätta stopp en del också.

caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

caromania skrev:
Klart du kan bygga med Biltemagrejer. Det blir billigt. Tips att du målar med zinkfärg då det håller bråkdelen bättre. Ger det någon effekt? Nä. Kanske 1-2hästar på toppen men det kommer inte märkas.

Mer än 2 hästar måste det ju ge om den är chippad och har vassare kam. Men egentligen är det ju DP man vill ha grövre, och katten måste ju sätta stopp en del också.

Och där satte du huvudet på spiken. DP och katt är det som hindrar, framförallt DP. Om du spolar med en slang in i ett stuprör så kommer det inte mer vatten bara för att du sätter på ett grövre stuprör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 juli 2019 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:
Klart du kan bygga med Biltemagrejer. Det blir billigt. Tips att du målar med zinkfärg då det håller bråkdelen bättre. Ger det någon effekt? Nä. Kanske 1-2hästar på toppen men det kommer inte märkas.

Mer än 2 hästar måste det ju ge om den är chippad och har vassare kam. Men egentligen är det ju DP man vill ha grövre, och katten måste ju sätta stopp en del också.

Och där satte du huvudet på spiken. DP och katt är det som hindrar, framförallt DP. Om du spolar med en slang in i ett stuprör så kommer det inte mer vatten bara för att du sätter på ett grövre stuprör.


Mycket bra liknelse, det där med stupröret. Tack för den caromania.
Hoppas fler "hemmatrimmare" läser och fattar.

M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:
Klart du kan bygga med Biltemagrejer. Det blir billigt. Tips att du målar med zinkfärg då det håller bråkdelen bättre. Ger det någon effekt? Nä. Kanske 1-2hästar på toppen men det kommer inte märkas.

Mer än 2 hästar måste det ju ge om den är chippad och har vassare kam. Men egentligen är det ju DP man vill ha grövre, och katten måste ju sätta stopp en del också.

Och där satte du huvudet på spiken. DP och katt är det som hindrar, framförallt DP. Om du spolar med en slang in i ett stuprör så kommer det inte mer vatten bara för att du sätter på ett grövre stuprör.

Den liknelsen är väl inte direkt i realitet till hur ett avgassystem är avstämt mot cylindervolym och effekt.
Du har ju en större begränsning på ett 2"-3" än stuprör som har runt 200mm istället, inte heller fungerar gaser som vatten heller då vatten bromsas i ett rör även av friktion samt av ev ett mottryck eller av t.o.m av dragningskraften sen även påverkan hur det geografiska ser ut som vattnet leds igenom. Gaser fungerar ju inte alls lika och är istället helt motsatsen till något fast ting.

Ska vi hålla oss till det faktiska får vi nog vara faktiska tycker jag åtminstone.

Edit:
Sen kan man ju även se till hur systemtyck och styrtryck fungerar kontra varandra i hänseendet.

Senast redigerat av M123 (10 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
10 juli 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

jompazx skrev:

Mer än 2 hästar måste det ju ge om den är chippad och har vassare kam. Men egentligen är det ju DP man vill ha grövre, och katten måste ju sätta stopp en del också.

Och där satte du huvudet på spiken. DP och katt är det som hindrar, framförallt DP. Om du spolar med en slang in i ett stuprör så kommer det inte mer vatten bara för att du sätter på ett grövre stuprör.

Den liknelsen är väl inte direkt i realitet till hur ett avgassystem är avstämt mot cylindervolym och effekt.
Du har ju en större begränsning på ett 2"-3" än stuprör som har runt 200mm istället, inte heller fungerar gaser som vatten heller då vatten bromsas i ett rör även av friktion samt av ev ett mottryck eller av t.o.m av dragningskraften sen även påverkan hur det geografiska ser ut som vattnet leds igenom. Gaser fungerar ju inte alls lika och är istället helt motsatsen till något fast ting.

Ska vi hålla oss till det faktiska får vi nog vara faktiska tycker jag åtminstone.

Edit:
Sen kan man ju även se till hur systemtyck och styrtryck fungerar kontra varandra i hänseendet.

Men budskapet gick förhoppningsvis fram. Ett för grovt rör=lägre gashastighet=gasen stannar upp och bildar en propp. För att bibehålla gashastigheten och evakueringen av avgaserna så ska avgasröret få mindre dimension längre bak, eftersom gasen kyls av och tar mindre plats. Glöm ordet mottryck.

Om vi håller oss till TS turbobil så är det framifrån man modifierar avgassystemet. Dvs direkt på turbon och bak mot katten. Katalysatorn sitter där av en anledning och ska såklart fortsätta göra det men den sabbar hela teorin kring det fortsatta avgassystemet. Bakom katten är det oerhört lite som påverkar något.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Och där satte du huvudet på spiken. DP och katt är det som hindrar, framförallt DP. Om du spolar med en slang in i ett stuprör så kommer det inte mer vatten bara för att du sätter på ett grövre stuprör.

Den liknelsen är väl inte direkt i realitet till hur ett avgassystem är avstämt mot cylindervolym och effekt.
Du har ju en större begränsning på ett 2"-3" än stuprör som har runt 200mm istället, inte heller fungerar gaser som vatten heller då vatten bromsas i ett rör även av friktion samt av ev ett mottryck eller av t.o.m av dragningskraften sen även påverkan hur det geografiska ser ut som vattnet leds igenom. Gaser fungerar ju inte alls lika och är istället helt motsatsen till något fast ting.

Ska vi hålla oss till det faktiska får vi nog vara faktiska tycker jag åtminstone.

Edit:
Sen kan man ju även se till hur systemtyck och styrtryck fungerar kontra varandra i hänseendet.

Men budskapet gick förhoppningsvis fram. Ett för grovt rör=lägre gashastighet=gasen stannar upp och bildar en propp. För att bibehålla gashastigheten och evakueringen av avgaserna så ska avgasröret få mindre dimension längre bak, eftersom gasen kyls av och tar mindre plats. Glöm ordet mottryck.

Om vi håller oss till TS turbobil så är det framifrån man modifierar avgassystemet. Dvs direkt på turbon och bak mot katten. Katalysatorn sitter där av en anledning och ska såklart fortsätta göra det men den sabbar hela teorin kring det fortsatta avgassystemet. Bakom katten är det oerhört lite som påverkar något.

Japp nu håller jag med dig istället.
Nu är det klart och tydligt vad det handlar om och är sakligt.
Du är lite en Forumsjesus, man förlorar tron lite ibland och rätt vad det är så är man frälst igen. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
10 juli 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Den liknelsen är väl inte direkt i realitet till hur ett avgassystem är avstämt mot cylindervolym och effekt.
Du har ju en större begränsning på ett 2"-3" än stuprör som har runt 200mm istället, inte heller fungerar gaser som vatten heller då vatten bromsas i ett rör även av friktion samt av ev ett mottryck eller av t.o.m av dragningskraften sen även påverkan hur det geografiska ser ut som vattnet leds igenom. Gaser fungerar ju inte alls lika och är istället helt motsatsen till något fast ting.

Ska vi hålla oss till det faktiska får vi nog vara faktiska tycker jag åtminstone.

Edit:
Sen kan man ju även se till hur systemtyck och styrtryck fungerar kontra varandra i hänseendet.

Men budskapet gick förhoppningsvis fram. Ett för grovt rör=lägre gashastighet=gasen stannar upp och bildar en propp. För att bibehålla gashastigheten och evakueringen av avgaserna så ska avgasröret få mindre dimension längre bak, eftersom gasen kyls av och tar mindre plats. Glöm ordet mottryck.

Om vi håller oss till TS turbobil så är det framifrån man modifierar avgassystemet. Dvs direkt på turbon och bak mot katten. Katalysatorn sitter där av en anledning och ska såklart fortsätta göra det men den sabbar hela teorin kring det fortsatta avgassystemet. Bakom katten är det oerhört lite som påverkar något.

Japp nu håller jag med dig istället.
Nu är det klart och tydligt vad det handlar om och är sakligt.
Du är lite en Forumsjesus, man förlorar tron lite ibland och rätt vad det är så är man frälst igen. smile

Kom min son, följ mig så blir allt bra. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
10 juli 2019 · 1 705 Inlägg

caromania skrev:
Ett för grovt rör=lägre gashastighet=gasen stannar upp och bildar en propp. För att bibehålla gashastigheten och evakueringen av avgaserna så ska avgasröret få mindre dimension längre bak, eftersom gasen kyls av och tar mindre plats. Glöm ordet mottryck.

Om vi håller oss till TS turbobil så är det framifrån man modifierar avgassystemet. Dvs direkt på turbon och bak mot katten. Katalysatorn sitter där av en anledning och ska såklart fortsätta göra det men den sabbar hela teorin kring det fortsatta avgassystemet. Bakom katten är det oerhört lite som påverkar något.

Halleluja, ett fullkomligt korrekt inlägg! Och på garaget av alla ställen, undrar om sidan blivit hackad eller nåt? big_smile

Jag är så olidligt trött på alla jävla biltemaraggare som åker runt med original grenrör och downpipe och sen hänger på 3" sista halvan av systemet och bestämt hävdar att dom vunnit massor med effekt.
Nej, det har du inte, du har höjt ljudnivån och placebon i ditt trötta huvud tolkar det som effekt, men det räknas liksom inte i verkligheten utanför din skalle där vi övriga bor!

jompazx
10 juli 2019 · 291 Inlägg

Caromania med flera jag jobbar på ett svar blev avbruten, men det kommer ett inlägg ikväll. Snälla missa inte det! Det finns en del saker som måste klaras upp.

Senast redigerat av jompazx (10 juli 2019)

jompazx
10 juli 2019 · 291 Inlägg

Caromania! med flera!
Orkar inte lägga in alla citat jag svarar på. Caromania din poäng är att kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Självklart du lite rätt i det, men flera flödes restriktioner kommer resultera i ett lägre totalt flöde än flödet som den största strypningen genererar. Om det är som du säger hur kommer det sig att porten ökar i storlek redan i topplocket? med sin minsta area direkt under ventilen, sedan vill man gärna ha en kant mellan grenrörsflänsen och toppen med större i flänsen för att få en undertrycksrefelktion och för att strypa reversion lite. Jag kan kan köpa att man innan turbinen hade velat ha ett grenröret som successivt "konar" ned för att konservera så mycket rörelse energi i den flödande gasen som möjligt, eftersom det handlar om att sätta snurr på turbinen. men efter? nej utblåset efter turbinen vill man ha så grovt som möjligt hela vägen för att få så stor tryckdifferense över turbinen som möjligt. Dock förespråkar jag verkligen inte grövsta möjliga rör RAKT på turbinhuset, när gasen kommer ut då kommer den otroligt hastigt expandera och sakta ned, du kommer få en ganska kraftig undertryckspuls reflekterad in i turbinen igen, men det är nog inte värt det pga den kraftiga tryckökningen du får i DPn, man bör ha en kona som konar upp till ett grov DP som en tvåtaktares diffusor, då kommer du få en reflektion med lägre amplitud med längre duration och du får en inte denna hastiga volymökning och kraftiga negativa acceleration, men det låga mottryck som ett stödigt avgassystem ger så får man stor tryckdifferens över turbinen och därav snabb spool på turbo. Dessutom en nedkoning kommer reflektera en övertrycksvåg så ska man ha några area minskningar i sitt avgassystem så ska man veta vad man håller på med, det kan finnas syften med det i samband med megafoner etc.

M123 vatten är inget fast ting, både luft och vatten är fluider och kan ta vilken form som helst. båda har defenitivt friktion mot en yta, vissa polerar sina kanaler för att få lägre friktion mot den in/ut strömmande gasen, det är fel att göra så man vill ha lite grovlek för att "aktivera" ett turbulent ytskikt.

avslutningsvis ska jag säga att det stämmer att man vill hålla god gashastighet, speciellt innan turbon på en turbomotor. och på en sugmotor har det mer att göra med att få reflektioner med hög amplitud. grenrörets främsta uppgift på en sugmotor är inte att leda bort avgaser, det är att tömma cylindern, med god avstämning.

SUMMA SUMMARUM
Men du har rätt i det du säger, det är tolererbart med lite mindre grovt längre bak, men inte eftersträvansvärt.

ett relativt relevant youtube klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=FC-WuvZvVrQ

Säg gärna emot mig, kan ha skrivit saker som blivit fel eller som jag har fel om. eller om det är något jag behöver förtydliga.

Senast redigerat av jompazx (10 juli 2019)

M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Det jag menar är att vattnet till motsatsen av gas är i fast form där av ting. Är ju inte ånga vi pratar om.
Sen får du skilja på turbulens och friktion.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
10 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Nu blev det lite svårtolkat där faktiskt, men jag pratade alltså inte om någonting före turbinen utan endast efter. Detta dessutom i generella ordalag, och det är inte så fel att generalisera då vi pratar om en 30 år gammal Volvospis där konstruktionen inte handlat om att få ut mest möjliga effekt. Överhuvudtaget.

Fortfarande så stämmer min generalisering till 100%. Så grovt rör som bara går att få plats med direkt på turbon, begränsat av utrymme och bultmönster/dimension på anslutningen mellan turbo och främre rör (DP). Gärna helst utan kinkar eller begränsningar som ofta "gjutjärnsknät" har som sitter mellan turboaggregat och främre rör.  Därefter samma grovlek fram till katalysatorn. Är du rik kan du byta din katalysator till en racekat med grövre anslutning. Efter katalysatorn skulle jag påstå det är meningslöst med större än 2.5tum. Det bara låter och tar mycket plats. Sista 1/4 av röret behöver knappast vara mer än 2.25. Efter sista dämparen kan du sätta vad du vill som ser ballt ut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
12 juli 2019 · 1 705 Inlägg

En stor skillnad mellan gas och vatten är att gas är komprimerbart, det är inte vatten. Liknelser med vatten blir således ganska missvisande.

Vad gäller avgas måste man ha temperaturen i åtanke, då gas expanderar ju varmare den blir. Eftersom du har väldigt hög temperatur nära motorn men relativt låg temperatur längre bak så minskar hela tiden volymen gas som behöver evakueras, därav att det inte är något problem alls att köra med exempelvis 3" dp men 2.25" slutrör.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juli 2019 · 17 380 Inlägg

Underbar tråd. Min 22-åriga kollega hävdar att hans Volvo S60 140Hk kommer att få minst 10hk till om han byter avgas efter katt och kör med öppet filter... (Nix, killen är ingen raketforskare)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
12 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Underbar tråd. Min 22-åriga kollega hävdar att hans Volvo S60 140Hk kommer att få minst 10hk till om han byter avgas efter katt och kör med öppet filter... (Nix, killen är ingen raketforskare)

Ja jisses så fel han har. Avgas ger 20hk och öppet filter minst 10. Sitter här och skrockar lite åt hans okunnighet. BPU!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
12 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Underbar tråd. Min 22-åriga kollega hävdar att hans Volvo S60 140Hk kommer att få minst 10hk till om han byter avgas efter katt och kör med öppet filter... (Nix, killen är ingen raketforskare)

Ja jisses så fel han har. Avgas ger 20hk och öppet filter minst 10. Sitter här och skrockar lite åt hans okunnighet. BPU!

Skrockar åt er okunnighet, det är jöh en Volvo S60R 140hk.
Det blir minst 192hk ut.

Är det 192hk på veven eller 192 WHP?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
12 juli 2019 · 962 Inlägg

Ja jag sitter och tänker om att kanske vederbörande läser även denne på forumet och vad som anses.

Det är lite mobbare över vissa ibland.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang