Range Rover Diesel 2,7 tappar kraft.

Villale
9 juli 2019 · 3 Inlägg

Efter ca 25 min - bilen har uppnått normal arbetstemperatur- tappar den kraft och till slut svarar den inte på gas överhuvudtaget. Stannar- stänger av- startar- allt som vanligt igen- sen går det ca 10 min till nästa gång.
Någon som kan vara behjälplig - heter det OBD - jag är en pensionärstjej- kan inget om bil men nu har kag ringd runt- alla säger olika- EGR ventil - slang- bränsleplugg- etc etc- jag vill bara veta så jag kan använda bilen i sommar.
Tackar för alla ev svar.

Utmarks-Loke
9 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Har bilen stått still i längre perioder? I dagens miljövänliga diesel börjar det växa alger om bilen står länge och sedan fastnar algerna i bränslefiltret och täpper till det så motorn inte får tillräckligt med bränsle. Kanske är detta ditt problem.

Villale
10 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej- tack för tipset- ja, den har stått i perioder efter vad jag har förstått- så det är bara att hitta bränslefiltret............. är det lätt synligt tror du?

Med vänlig hälsning,
Villale

Villale
10 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej- tack för tipset- ja, den har stått i perioder efter vad jag har förstått- så det är bara att hitta bränslefiltret............. är det lätt synligt tror du?

Med vänlig hälsning,
Villale

Utmarks-Loke
10 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Bränslefiltret brukar sitta någorlunda lätt åtkomligt, antingen i motorrummet eller under bilen. Men kom ihåg att du kanske måste lufta dieselpumpen efteråt. Och jag kan ju inte garantera att det är filtret, men det är billigt att byta om man gör det själv och det skall ju ändå bytas då och då.

candyweiss
10 juli 2019 · 863 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Bränslefiltret brukar sitta någorlunda lätt åtkomligt, antingen i motorrummet eller under bilen. Men kom ihåg att du kanske måste lufta dieselpumpen efteråt. Och jag kan ju inte garantera att det är filtret, men det är billigt att byta om man gör det själv och det skall ju ändå bytas då och då.

Men om det bildats alger måste väl tanken tömmas och rengöras?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
10 juli 2019 · 5 809 Inlägg

candyweiss skrev:

Svarte_Orm skrev:
Bränslefiltret brukar sitta någorlunda lätt åtkomligt, antingen i motorrummet eller under bilen. Men kom ihåg att du kanske måste lufta dieselpumpen efteråt. Och jag kan ju inte garantera att det är filtret, men det är billigt att byta om man gör det själv och det skall ju ändå bytas då och då.

Men om det bildats alger måste väl tanken tömmas och rengöras?

Ja, det borde jag kanske ha skrivit.

candyweiss
10 juli 2019 · 863 Inlägg

Om det nu handlar om alger så är här ett medel att hälla i när man fixar med problemet:
https://www.biltema.se/bilvard/tillsats … 2000030047

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
31 juli 2019 · 863 Inlägg

Villale skrev:
Hej- tack för tipset- ja, den har stått i perioder efter vad jag har förstått- så det är bara att hitta bränslefiltret............. är det lätt synligt tror du?

Med vänlig hälsning,
Villale

Hur har det gått?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang