Xc70 D5 glödstiftsbyte 2008

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 juli 2019 · 5 092 Inlägg

Hej.

Tänkte kolla hur enkelt/svårt/snabbt det är att byta glödstift på en d5a?

Hade en 2.0d v50 förut som jag gick bet på och han inte testa innan del såldes, men hur gör man på en d5a? smile

Ibland när man åkt och släpper på gasen så kan tomgången gå ner lite för lågt så bilen ruskar lite (ibland) så tänkte att det kanske är dags för byte. Åkt iallafall över 5000 mil på 1.5 år så har noll koll på när dom byttes senast smile

SvarreE
11 juli 2019 · 239 Inlägg

Det ska väl vara enkelt nog, en lång hylsa ... ev kanske 8mm minns inte riktigt.
Lätt rengöring, skruva ur och skruva i. Ingen jätteskillnad mot tändstift.
Men de är ganska ömtåliga så ta en stund på dig.

Känns inte som om de kommer lösa dina symptom bara, beror ju på om tomgången blir svajig när du åkt över till grannen på andra sidan gatan eller om bilen fått bli varm men jag uppfattade som om den var varm.
Glödstift gör ju mest nytta vid kallstarter,    egentligen är det bara då de gör nytta.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 juli 2019 · 5 092 Inlägg

SvarreE skrev:
Det ska väl vara enkelt nog, en lång hylsa ... ev kanske 8mm minns inte riktigt.
Lätt rengöring, skruva ur och skruva i. Ingen jätteskillnad mot tändstift.
Men de är ganska ömtåliga så ta en stund på dig.

Känns inte som om de kommer lösa dina symptom bara, beror ju på om tomgången blir svajig när du åkt över till grannen på andra sidan gatan eller om bilen fått bli varm men jag uppfattade som om den var varm.
Glödstift gör ju mest nytta vid kallstarter,    egentligen är det bara då de gör nytta.

Okej. Ja jag ska försöka smile

Det kan bli när dne är helt varm och som igår hade jag åkt 3 kilometer på morgonen ca, sen när man släpper gasen och kopplar så ibland går den ner under 1000rpm eller vad den typ ska ligga på och bilen durrar lite mer än vanligt. Håller sig där ca 2 sekunder för att sedan gå upp till normalt igen smile ganska sälla men någon gång i veckan kanske

Jesper328
18 juli 2019 · 2 333 Inlägg

Ja inte har du fel på glödstiften då isåfall.
Men skall du byta dem så kan jag rekommendera att dra på en del krypsmörja över gängorna, och sedan gå på med valfritt hylsverktyg försiktigt.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang