Avgifter föratt äga ett fordon - Vad är ett måste?

Rexarn
11 juli 2019 · 3 Inlägg

Vad är alla kostnader man behöver tänka på som bil ägare, förutom Sås i tanken? Och vad kostar allt detta? Exempelbilen i fråga är en Volvo 740 från 1989. Kalla mig inte mupp för jag har faktiskt ingen aning. Tack på förhand.

Volvo S80 2.4 "Segelbåten - Ljudbygge å Fest" (2004)
candyweiss
11 juli 2019 · 863 Inlägg

Likadan tråd som är några dagar gammal https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=329678

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Rexarn
11 juli 2019 · 3 Inlägg

candyweiss skrev:
Likadan tråd som är några dagar gammal https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=329678

Oj, har försökt leta igenom forumet men har inte hittat något, ska kolla in det.

Volvo S80 2.4 "Segelbåten - Ljudbygge å Fest" (2004)
Utmarks-Loke
11 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Eftersom det är en volvo 740 måste wunderbaums läggas till på listan.

Amazon_123GT Driifter;)
11 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Eftersom det är en volvo 740 måste wunderbaums läggas till på listan.

Nä de är poppys nu för tiden

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
caromania Forummoderator
11 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:
Försäkring.
Besiktning var 24 månad.
Däck.
Service.
Reparationer.
Parkering, beroende på boendesituation.

Här har du egentligen svaret. Men vad det exakt blir för dig är ju individuellt vad gäller t ex försäkringskostnader. Sedan får vi inte glömma den tunga posten registeravgiften på 65kr per år som skattebefriad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
11 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Försäkring.
Besiktning var 24 månad.
Däck.
Service.
Reparationer.
Parkering, beroende på boendesituation.

Här har du egentligen svaret. Men vad det exakt blir för dig är ju individuellt vad gäller t ex försäkringskostnader. Sedan får vi inte glömma den tunga posten registeravgiften på 65kr per år som skattebefriad.

Jag visste det var någon stor post jag glömt.
Thnx dude.
Samtliga andra uppräknade kostnader varierar kraftigt beroende på det individuella valet. Däck exempelvis från 800kr för 4st bra begagnade till avsaknad av övre gräns precis som verkstad, laga själv med begagnade delar eller landets största allbilsmärkeskedja tillika dyraste?
Ingen på forumet kan presentera några faktiska siffror för just TS utan det TS helt sonika får göra är att leta runt hos firmor vad olika ting kostar.

Lugnt, alla kan glömma. Tur vi korrekturläser allt och påpekar det viktigaste.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
12 juli 2019 · 962 Inlägg

Är man nybörjare så är det lätt att det blir mer till än det här vanliga bruksgrejerna som listas ovan.

Hör nog till vanligheterna att man har sönder lite saker när man börjar skruva och underhåller bilen, man ska bara släppa på någon detalj i plast som sitter som sten med hjälp av klipps och booooom du har två delar eller en fladdrig plastsak sittandes på trekvart.

Eller du kanske kommer köpa rattmuff och kromade sydsmattor eller vem vet en sådan där vad dom nu heter med massa kulor på man hänger över sätet.
Sen nya glödlampor i olika färger likt ett 80-tals diskotek.

Det blir så mycket mer om man ska vara seriös med att äga en bil, det är ju något många sätter personlig prägel på, vissa vårdar andra försummar.
Det jag vill komma till är att det kostar långt mer än det här måste sakerna, det är alltid utgifter planerade eller inte och att sätta en enskild prislapp och kostnadsposter är inte så bara egentligen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2019 · 13 669 Inlägg

Amazon_123GT skrev:

Svarte_Orm skrev:
Eftersom det är en volvo 740 måste wunderbaums läggas till på listan.

Nä de är poppys nu för tiden

man borde bli omydighetsförklarad när man har en poppys I ett fordon

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
12 juli 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

Amazon_123GT skrev:

Svarte_Orm skrev:
Eftersom det är en volvo 740 måste wunderbaums läggas till på listan.

Nä de är poppys nu för tiden

man borde bli omydighetsförklarad när man har en poppys I ett fordon

Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

Senast redigerat av candyweiss (12 juli 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juli 2019 · 4 917 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

Amazon_123GT skrev:

Nä de är poppys nu för tiden

man borde bli omydighetsförklarad när man har en poppys I ett fordon

Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

Det luktar tvål , och man kan ju undra vad det är för en doft du vill dölja..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2019 · 13 669 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

Amazon_123GT skrev:

Nä de är poppys nu för tiden

man borde bli omydighetsförklarad när man har en poppys I ett fordon

Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

gör det. Får du prata med polisen ofta och drt är ju trevligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rcy
12 juli 2019 · 1 705 Inlägg

candyweiss skrev:
Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

Av dom få gånger jag närmat mig en bil med Poppys i att döma så verkar dom populäraste dofterna just nu vara hubbabubbafjortis, bordellparfym och öststatshora.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Mew
12 juli 2019 · 2 152 Inlägg

rcy skrev:

candyweiss skrev:
Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

Av dom få gånger jag närmat mig en bil med Poppys i att döma så verkar dom populäraste dofterna just nu vara hubbabubbafjortis, bordellparfym och öststatshora.

Och det vet du hur det luktar? roll lol

OT: Har du inte tummen mitt i handen så är skrotar ett väldigt bra ställe att både hitta delar och att lära sig hur allting funkar och är uppbyggt. Det är så jag började lära mig. smile

Utmarks-Loke
12 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Jag köpte en kinesisk kopia på biltema som hette "Poopy" men den tyckte jag luktade skit

Nickeboii
12 juli 2019 · 762 Inlägg

M123 skrev:
Är man nybörjare så är det lätt att det blir mer till än det här vanliga bruksgrejerna som listas ovan.

Hör nog till vanligheterna att man har sönder lite saker när man börjar skruva och underhåller bilen, man ska bara släppa på någon detalj i plast som sitter som sten med hjälp av klipps och booooom du har två delar eller en fladdrig plastsak sittandes på trekvart.

Eller du kanske kommer köpa rattmuff och kromade sydsmattor eller vem vet en sådan där vad dom nu heter med massa kulor på man hänger över sätet.
Sen nya glödlampor i olika färger likt ett 80-tals diskotek.

Det blir så mycket mer om man ska vara seriös med att äga en bil, det är ju något många sätter personlig prägel på, vissa vårdar andra försummar.
Det jag vill komma till är att det kostar långt mer än det här måste sakerna, det är alltid utgifter planerade eller inte och att sätta en enskild prislapp och kostnadsposter är inte så bara egentligen.

Detta råkade jag ut för, men med bromsar istället. Skulle byta en bromsslag som jag fick anmärkning på. Bytte allt och det var frid och fröjd. tills att jag skulle lufta och nippeln gick av i oket. Så jag fick köpa ett nytt bromsok. Lagom kul och mycket dyrare än vad man räknat med.neutral

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2019 · 13 669 Inlägg

Nickeboii skrev:

M123 skrev:
Är man nybörjare så är det lätt att det blir mer till än det här vanliga bruksgrejerna som listas ovan.

Hör nog till vanligheterna att man har sönder lite saker när man börjar skruva och underhåller bilen, man ska bara släppa på någon detalj i plast som sitter som sten med hjälp av klipps och booooom du har två delar eller en fladdrig plastsak sittandes på trekvart.

Eller du kanske kommer köpa rattmuff och kromade sydsmattor eller vem vet en sådan där vad dom nu heter med massa kulor på man hänger över sätet.
Sen nya glödlampor i olika färger likt ett 80-tals diskotek.

Det blir så mycket mer om man ska vara seriös med att äga en bil, det är ju något många sätter personlig prägel på, vissa vårdar andra försummar.
Det jag vill komma till är att det kostar långt mer än det här måste sakerna, det är alltid utgifter planerade eller inte och att sätta en enskild prislapp och kostnadsposter är inte så bara egentligen.

Detta råkade jag ut för, men med bromsar istället. Skulle byta en bromsslag som jag fick anmärkning på. Bytte allt och det var frid och fröjd. tills att jag skulle lufta och nippeln gick av i oket. Så jag fick köpa ett nytt bromsok. Lagom kul och mycket dyrare än vad man räknat med.neutral

Till nästa gång ta en hylsa som passar över luftnippeln och sen slår du utav bara fan på hylsan då brukar rosten spricka och nippeln släpper lättare.. Brukar fungera väldigt bra..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nickeboii
12 juli 2019 · 762 Inlägg

Growe skrev:

Nickeboii skrev:

M123 skrev:
Är man nybörjare så är det lätt att det blir mer till än det här vanliga bruksgrejerna som listas ovan.

Hör nog till vanligheterna att man har sönder lite saker när man börjar skruva och underhåller bilen, man ska bara släppa på någon detalj i plast som sitter som sten med hjälp av klipps och booooom du har två delar eller en fladdrig plastsak sittandes på trekvart.

Eller du kanske kommer köpa rattmuff och kromade sydsmattor eller vem vet en sådan där vad dom nu heter med massa kulor på man hänger över sätet.
Sen nya glödlampor i olika färger likt ett 80-tals diskotek.

Det blir så mycket mer om man ska vara seriös med att äga en bil, det är ju något många sätter personlig prägel på, vissa vårdar andra försummar.
Det jag vill komma till är att det kostar långt mer än det här måste sakerna, det är alltid utgifter planerade eller inte och att sätta en enskild prislapp och kostnadsposter är inte så bara egentligen.

Detta råkade jag ut för, men med bromsar istället. Skulle byta en bromsslag som jag fick anmärkning på. Bytte allt och det var frid och fröjd. tills att jag skulle lufta och nippeln gick av i oket. Så jag fick köpa ett nytt bromsok. Lagom kul och mycket dyrare än vad man räknat med.neutral

Till nästa gång ta en hylsa som passar över luftnippeln och sen slår du utav bara fan på hylsan då brukar rosten spricka och nippeln släpper lättare.. Brukar fungera väldigt bra..

Vet inte om det var ironiskt sagt eller inte, men det var precis så jag gjorde när den gick av. roll

Edit: Såg att nu att det du menade att jag skulle smälla till nippeln och inte hantaget på skaftet. Det blir ju såklart lite annorlunda då.

Senast redigerat av Nickeboii (12 juli 2019)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
candyweiss
12 juli 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:

man borde bli omydighetsförklarad när man har en poppys I ett fordon

Bara för det ska jag införskaffa en Poppy. Frågan är då, vilken doft ska man välja? Tror det blir lavendel.

gör det. Får du prata med polisen ofta och drt är ju trevligt

Polisen har nog stannat/kollat mig max 5 gånger på 35 år så det är lugnt big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang