Peugeot 407, 2.0 Hdi, Turbo lag, Vakuum läckage, Boost leak...?

JohanArvid
11 juli 2019 · 46 Inlägg

Peugeot 407, 2.0 Hdi, Turbo lag, Vakuum läckage, Boost leak...? Automat. 48000 Mil.

Innan jag börjar beskriva problem/symptom. Så lite bakgrund, detta är en bil för ett par tusen kronor. Så kan jag inte fixa detta själv eller med hjälp av någon som mekar vid sidan om så kör jag tills bilen lägger av. Jag tänker alltså inte ta den till någon Peugeot-verkstad och betala 2, 3 ggr mer än bilen är värd.

Och mina kunskaper är tveksamma. Jag är helt självlärd via Youtube och från oräkneliga egna misstag. Tyvärr har jag svårt att hitta någon likasinnad att rådfråga. Fan knepigt att hitta kompisar i vuxen ålder.

Ok, nog med strunt och trams wink

Vid väldigt litet gaspådrag är det inga symptom alls. Och alltså är det också så jag kör bilen för att spara den. Men ju mer man trycker ner gaspedalen desto lynnigare och slumpartat beter den sig.

1. Vid ca halvt gaspådrag, jag har lärt mig med foten exakt var det ligger och när jag ska dra tillbaka lite....så händer följande, antingen hittar den turbon, vänta en halv sekund, och så känner man hur den börjar dra precis som det ska vara.....Eller så dör den, inget laddtryck, som att turbon är borta.....detta händer alltså ungefär varannan gång....

2. Vid fullt gaspådrag, och det ger jag aldrig om inte enbart för att hitta symptomen, då kan den tokvarva, stanna kvar några sekunder på 4000 varv plus, inte hitta växel, hacka till riktigt hårt i växellådan....

3. Jag är en amatör som har skruvat lite, men ärligt kan jag inte lokalisera allt jag på min peugeot, och enligt Peugeot-forum är det ett helvete att byta turbo själv, ligger inte synligt till, motorn måste tiltas osv....så, jag skiter i om allt rasar, nu kör jag bara tills den hamnar på skroten....

ok, om du har läst ända hit, imponerande smile

OK, så någons sorts fråga att avsluta med....
Det är ett ljud, väsande, kanske läckande ljud, som luft, med litelite olja/vätska i, nu gissar jag rejält, som bara kommer på vid gaspådrag MED BELASTNING, detta hörs tydligt från förarsidan/Vänster......PÅ höger sitter Turbon, tror jag, den syns alltså inte, och ligger undangömd bakom/nere

Bilen går i övrigt på låga rpm och vid lätt gaspådrag exakt, som en klocka, då är det absolut inga konstigheter, ingen vit rök, inga felkoder alls, inga underliga ljud whatsoever....Utan bara vid medel/kraftigt gaspådrag.....

Herregud, vilket virrigt inlägg, orkar fan inte korrläsa....aight, skicka!!

Senast redigerat av JohanArvid (11 juli 2019)

JohanArvid
11 juli 2019 · 46 Inlägg

Jag finns i Luleå/Norrbotten om någon kan tänkas hjälpa mig! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang