Lite akut hjälp, ljud bmw f20 högtalare som inte passar?

Hickan
12 juli 2019 · 374 Inlägg

hej. har en bmw f20 1- serie 2016 årsm som jag tagit ner höger dörr på för att byta högtalarna precis nu men dom passar ruggigt dåligt

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs4b … t-bmw.html dessa köpte jag. de va tydligen för den gamla 1- serien märkte jag nu, men i affären sa de att de passade min bil

när jag kopplat in dem, spelade först midbasen knappt över huvud taget, bytte input kontakten till andra sidan och då spelade den (knappt alls).

fick med någon typ av resistans tror jag som skulle vara kopplad mellan stereon och midbasen satt säga, men den spelade så lågt att jag provade att ta bort den och då började den knäppa på högre volymer (men annars spelade den som den skulle tycker jag)

så vad ska jag göra? sätta tillbaka dörrsidan och låta brl göra installationen för 2000 spänn? känns dumt

hålen för högtalarna passade inte i originalhålen heller så lär göra nya hål också. men hur i HV kan de inte spela högre? midbasen rör sig inte så man kan se det med blotta ögat, man kan endast känna "spänningen"

kan tycka att be borde funka bra även om de är tänkta till en annan stereo?

Senast redigerat av Hickan (12 juli 2019)

jag hatar bilar
Bassiehof
12 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Känsligheten är bara 87 dB, där har du första problemet. Sen är det bara 4" så de kommer aldrig att spela högt utan hpf. Om hålet i dörren är för stort/litet...googla akustisk kortslutning.

Hickan
12 juli 2019 · 374 Inlägg

Bassiehof skrev:
Känsligheten är bara 87 dB, där har du första problemet. Sen är det bara 4" så de kommer aldrig att spela högt utan hpf. Om hålet i dörren är för stort/litet...googla akustisk kortslutning.

Vad tror du om dessa https://dbakuten.se/varumarken/focal/fo … it-for-bmw

Hade tänkt lämna tillbaks de andra.. de va ju skit

jag hatar bilar
Bassiehof
13 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Säkert bättre ljud och enkel montering. Återstår bara ett hpf...

Hickan
13 juli 2019 · 374 Inlägg

Men varför spelar midbasen sååååå lite i nuläget? Den rör sig inte ens, kan nästan säga att diskanten låter mer än midbasen

jag hatar bilar
Bassiehof
13 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Som sagt låg verkningsgrad (känslighet 87 dB) och förmodligen felmonterat om det inte passar i hålet, vilket det borde göra enligt länken till Focal.

Hickan
13 juli 2019 · 374 Inlägg

Alltså, har kopplat som det ska vara men kan omöjligt avgöra om det är bättre eller sämre än original. Lite vassare och mer diskant men är det så det ska vara? Hälen passar inte i original hålen men själva högtalaren har samma diameter (4”) som originalet. Det blir alltså luft på sidan av hålet.

Ska midbasarna röra på sig när de spelar? För det kan jag ju inte riktigt påstå att de gör, iaf inte så att man lätt ser det med ögat.

Eller ska jag göra nya hål och köra med dessa ändå? Och kanske köpa hpf= slutsteg va? Eller ska jag lämna tillbaks dom?

Hittade ett par för 3500 spänn på dbakuten som ska passa f20 står det, grejen är att de också passar e87 som de jag köpte skulle passa till, alltså borde dessa vara samma storlek som de jag köpte kan jag tycka?

Senast redigerat av Hickan (13 juli 2019)

jag hatar bilar
Bassiehof
13 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Är de nya är de inte inspelade än, så ljudet kan bli bättre.

Det beror på om originalstereon har ett inbyggt hpf = högpassfilter. Det borde den ha eftersom få 4" klarar frekvenser under 100 hz särskilt bra.

Focal som du länkade till passar även i äldre modeller, så det är oklart om du gör nåt fel vid monteringen av dina GAS.

Du kan känna med fingret om de rör på sig.

Hickan
13 juli 2019 · 374 Inlägg

Bassiehof skrev:
Är de nya är de inte inspelade än, så ljudet kan bli bättre.

Det beror på om originalstereon har ett inbyggt hpf = högpassfilter. Det borde den ha eftersom få 4" klarar frekvenser under 100 hz särskilt bra.

Focal som du länkade till passar även i äldre modeller, så det är oklart om du gör nåt fel vid monteringen av dina GAS.

Du kan känna med fingret om de rör på sig.

Gas högtalarna ska också passa de äldre modellerna, alltså inte min bil så hålen för skrivarna blir fel och de håller inte tätt mot hålet de ska sitta i heller, om du förstår hur jag menar. Håller jag fingret emot känner man ”spänningen” i dem eller hur man ska förklara men inte att de rör sig på samma sätt som originalhögtalarna. Hur stor skillnad blir det om de får lite tid till att spela in sig?

jag hatar bilar
Bassiehof
14 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Hickan skrev:

Bassiehof skrev:
Är de nya är de inte inspelade än, så ljudet kan bli bättre.

Det beror på om originalstereon har ett inbyggt hpf = högpassfilter. Det borde den ha eftersom få 4" klarar frekvenser under 100 hz särskilt bra.

Focal som du länkade till passar även i äldre modeller, så det är oklart om du gör nåt fel vid monteringen av dina GAS.

Du kan känna med fingret om de rör på sig.

Gas högtalarna ska också passa de äldre modellerna, alltså inte min bil så hålen för skrivarna blir fel och de håller inte tätt mot hålet de ska sitta i heller, om du förstår hur jag menar. Håller jag fingret emot känner man ”spänningen” i dem eller hur man ska förklara men inte att de rör sig på samma sätt som originalhögtalarna. Hur stor skillnad blir det om de får lite tid till att spela in sig?

Då är det ju konstigt att Focal passar i din bil och äldre modeller, samma modeller som GAS. Inspelningstiden beror på styvheten i spindeln och gummit. Har du försökt vrida högtalaren i hålet tills allt hamnar rätt?

Senast redigerat av Bassiehof (14 juli 2019)

Hickan
14 juli 2019 · 374 Inlägg

Ja, asså skruvhålen passar inte. Så dum är jag inte. Kollade runt lite och hittade en hemsida som sa att dessa gas högtalare passade min bil BAK på hyllan. Ingen har sagt att de passar fram. Att dessa passar e87, precis som focal som tydligen ska passa min bil också, har jag ingen förklaring till. Jag kan ju bara göra nya hål så är det klart sen men jag vet inte

jag hatar bilar
Hickan
15 juli 2019 · 374 Inlägg

Okej, nu tänker jag byta dessa högtalare. Vad tror ni om 6.9or? Med slutsteg dvs. Blir väldigt lätt att installera då batterier är bak i bilen samt att jag tar kablarna från de gamla högtalarna i bakluckan (de sitter där istället för i dörrarna bak)
Kan jag isåfall ha samma slutsteg till en baslåda?


Upd: hade fått fel högtalare så nu har jag bytt till rätta. Ska hem och prova dessa nu

Senast redigerat av Hickan (15 juli 2019)

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang