Fråga om kostnad för felsökning

MagNil68
12 juli 2019 · 2 Inlägg

Hej!

En fråga jag undrar över.

Bilen slutade fungera efter motorvägen och bogserades till en märkesverkstad.

Verkstaden sa att man behövde byta vevaxelsensor. Det skulle lösa problemet. Kostnad ca 2000:-.

Detta löste dock inte problemet. Utan nu felsöker verkstaden lite fritt mot en kostnad på 1400:- per timme.
Senast nämnde de att det var dåligt tryck på en cylinder, men det är ju knappast orsaken till att bilen inte startar. Så det känns inte som att man har helt koll på läget, utan mest smågissar och spekulerar.

Resultatet är att det strax gått fem veckor sedan verkstaden fick bilen. Det har felsökt och bytt sensor till en kostnad på ca 7000:-. Men de har fortfarande inte kunnat hitta felet.

Är jättebesviken på verkstaden och det känns inte helt seriöst. Det kan ju inte bara lulla på med 1400:- i timmen.
Vad kan jag som konsument ställa för krav på kostnad och arbetstid för att hitta felet?

Jesper328
12 juli 2019 · 2 365 Inlägg

Har du godkänt att de får felsöka tills de hittar felet?
Annars skall de kontakta dig och få godkänt ifall att kostnaden stiger med 30% mer än ursprungspriset, mig veterligen.

Up the RA
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Märkesverkstad?!
Man kan inte tro att det är sant..
Man kollar såklart felkoder först innan man tar itu med problemet på bilar med programvara.
Jag hade INTE lämnat bilen där nästa gång..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
13 juli 2019 · 394 Inlägg

Men. Jag hade en Mini One 2016 som ”tredje bil”. Den startade inte ibland, nytt försök direkt efter så startade den fint. Felkoden sade ”styrboxen till motorn”. Jag var mycket skeptisk. Styrboxen byttes på nybilsgarantin (kostade ca 20k). Jag var fortsatt skeptisk när jag hämtade den, symptomen kom redan vid första startförsöket. Ny reparation. Denna gång av ”Mini specialiat”, hos samma ÅF, var det kanske ekonomichefen som felsökte lagade den första gången? Förklaringen var att den primära koden pekar på styrboxen men går man djupare så ser man att det finns en från bränslepumpens styrenhet. Man bytte även denna, därefter startade den varja gång. På frågan ”Vad hade ni gjort om bilen inte haft garanti o ni bytt en felfri del på min bekostnad för 20k när den korrekta reparationen bara kostade ca 5k?” kunde de inte svara.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, man är fullständigt i händerna på expertisen när man inte kan ett dugg själv.

Senast redigerat av insidan (13 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MagNil68
13 juli 2019 · 2 Inlägg

Citat: "Har du godkänt att de får felsöka tills de hittar felet?".

Ja, det har jag gjort. Men känner samtidigt att jag inte har något alternativ.
Bilen har ju inget värde om den inte går att starta. Så igång måste den.

Men när jag godkände att de skulle felsöka, trodde jag inte att jag nästan 5 veckor senare och 7000 kronor mindre - fortfarande skulle stå kvar på ruta 1.

En märkesverkstad ska ju vara experterna på bilen. Tycker inte det ska behöva rulla iväg så här.

Men som okunnig konsument, vad kan jag ställa för krav och vad kan jag sätta emot i detta fall?

Ja, ett verkstadsbyte är ett alternativ. Men samtidigt innebär det då att jag får accepetra att jag "snuvats" på 7000:-.(?)

Senast redigerat av MagNil68 (13 juli 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag hade gått upp några steg i hierarkin och nämnt problemet..
Inte fasen kan man godta detta..

Fråga enligt nedan sen..
Betala en stor summa och ändå inte fixat..
Vad f-n liknar detta ?
Hade du själv godtagit detta ?

Senast redigerat av insidan (13 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang