Rostfläckmålning, maskeringskanten...

dolanrump
13 juli 2019 · 2 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232512/232512-1aafa61439ad759efe649b0e0b6ced0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232512/232512-f3f44ec7ebb8d8d93b84adb371aaee62.jpg
Hejsan! Hade en äcklig rostbubbla på bakluckan på min Audi A4 B8 som jag skulle fixa till. Slipade bort rosten, täckte in, tvättade, målade Primer (1K), Grundmålade, Färgkodsmålning (LY9B Blanksvart) och sist lackade. Resultatet blev för jävlit, färgen blev mera matt än blank, och det målade området är högre en bilens lack så att maskeringskanten syns riktigt bra... Borde jag slipa ner och prova pånytt? Hur ska jag göra? MvH. desperat hemmapulare

caromania Forummoderator
13 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Klassikern är att maskera av längre bort från skadan med tejp och att istället spraya genom en skiva med ett hål i, på så sätt blir kanterna mjukare. Sedan är underarbetet viktigt, det måste vara slätt och fint. Riktigt bra är det svårt att få det som ovan hemmapulare, men om du slipar ner försiktigt med ett fint papper, kanske 600/800 och sedan provar att lacka igen så kanske det går bättre. Tunna dimningar med färgen bara, flera lager är bättre än ett tjockt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dolanrump
15 juli 2019 · 2 Inlägg

caromania skrev:
Klassikern är att maskera av längre bort från skadan med tejp och att istället spraya genom en skiva med ett hål i, på så sätt blir kanterna mjukare. Sedan är underarbetet viktigt, det måste vara slätt och fint. Riktigt bra är det svårt att få det som ovan hemmapulare, men om du slipar ner försiktigt med ett fint papper, kanske 600/800 och sedan provar att lacka igen så kanske det går bättre. Tunna dimningar med färgen bara, flera lager är bättre än ett tjockt.

Tack för tipset! Slipade ner och började från början. Våtsandpapprade efter primern med 1000 för en slät yta, sen målade jag genom ett hål som du sa, resultatet blev betydligt bättre!

Mew
15 juli 2019 · 2 157 Inlägg

Sen måste jag säga att det där tyvärr kommer komma tillbaka igen, du måste få bort all rost ur porerna för att det ska hålla. Att slipa brukar tyvärr inte räcka, det är oftast blästring som gäller. smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, har den förbenade rosten väl en gång satt sina rostbruna tänder i plåten så ska det till minst sagt ett underverk för att bli av med den igen.
Som när jag var på bes. ifjor och besiktaren sa om min corolla följande att" den är fin , men rosten tar den tillsist "..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
15 juli 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du måste ta bort ALL rost innan du lägger på grundfärg annars kommer rosten tillbaka direkt!
Så här gör du!
1. Ta bort all färg på ytan som ska fixas! Antingen bara peta med vass kniv eller slipa med Dremel försedd med kaptrissa! Men ta bara bort färgen! Försök inte slipa bort all rost, gör du det är det risk att du bäddar in rostporerna i frisk plåt och då ser det bra ut på ytan men under finns svarta rostporer kvar
Nej istället gör du så här... När färgen är borttagen så penslar du på rostlösaren "Corroprotect", finns att köpa på Mekonomen eller Autoland. Det här är den bästa "rostlösaren" på marknaden (Jag har prövat alla),men...var beredd på att bara en pensling inte räcker ,du måste pensla på i omgångar!...du måste slipa med stålborste , torka rent ...pensla på mer rostlösare, slipa med stålborste torka rent och hålla på så där. Ibland tar det dagar att får bort alla svarta rostporer ,men bort kommer de om du bara håller på.

2. När du fått bort alla svarta rostporer penslar du på rostlösaren igen men nu bortstar du med en liten koppar/mässingsborste (Finns att köpa en sats med tre små svarta plastborstar, en med stålborst, en ,med mässingsborst och en med fiberborst  på Autoland) du kommer att märka att stålytan nu blir kopparpläterad, kopparen i borsten reagerar med syran i rostborttagaren vilket pläterar stålytan, vilket är bra för att förhindra kommande rostangrepp. Torka rent med trasa!

3. Nu kan du spruta på eller pensla på grundfärg Biltemas vita 2-komp grundfärg funkar utmärkt och efter att den har torkat sprutar du på eller penslar på, om det är en liten yta,  grått sprutspackel av 2-komp typ.

4 När sprutspacklet torkat  slipar du ytan med 240 papper! Och om ytan är perfekt sprutar du/eller penslar på ett nytt , nu ett tunt lager med sprutspackel.

5. Sen slipar du ytan med 600 papper och om ytan känns helt jämn när du drar med fingrarna över ytan så är det dags för färg/lack.

6. Torka av ytan med silikonborttagare! Mycket viktigt! Silikonbortagaren (Vätska) tar bort silikonrester som kan tänkas finnas kvar på på karossytan och om sådana finns kvar kommer färgen inte att fastna ordentligt.

7. Torka av ytan med "klibbduk" (finns i alla färgbutiker)!

8. Nu är det dags att lacka ytan! För att få blankt måste ytan sprutmålas med 2-komponents billack!  Jag använder en 25 liters kompressor och en liten airbrush till små centimeterstora ytor och en SATA mingun till lite större på någon kvadratdecimeter.

9. När färgen torkat efter några dagar vattenslipar jag ytan , främst skarvarna med 2000 eller 2500 våtslippapper och polerar sedan hela ytan med rubbing.
Resultatet blir en yta som inte kan skiljas från de övriga ytorna på bilen.

Bökigt!?/jobbigt?? Javisst men vill man ha en perfekt yta så är det så här man måste göra.

Senast redigerat av jaka54 (15 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang