Kupéluftfilterbyte Volvo V70II -10

Ivel
14 juli · 626 Inlägg

Jag har i dag bytt kupéluftfilter på den alkoholiserade gunghästen från Götlaborg vilket jag utförde på följande vis.
1. Demonterade en kåpa under handskfacket monterad med två skruv med skallen t25.
2. Tog bort kontakten till fotbelysningen och avlägsnade kåpan.
3. Knäppte bort en kontakt till säkringsdosan.
4. Knäppte bort säkringsdosan och vek ned den.
5. Böjde ned golvmattan medelst våld och höll den kvar på plats.
6. Knäppte bort en lucka som täcker filtret.
7. Drog ur filtret med hjälp av en skruvmejsel och ett visst mått utav våld då det är så trångt att filtret måste vikas för att kunna dras ur.
8. Påbörjade montering av det nya kupéluftfiltret genom att varsamt vika det för att ens kunna få fram det till skåran över kardantunneln en bit in från fotutrymmet.
9. Snäppte tillbaka luckan.
10. Vek tillbaka mattan.
11. Satte tillbaka fotbelysningskontakten.
12. Monterade kåpan med de två torxskruvarna.

Min fråga är: Finns det något annat sätt att göra detta på eller finns det en plats reserverad i helvetet för de ingenjörer som gjorde något som utförs minst varannan service så onödigt tillkrånglat?

Tacksam för svar och idéer.

Senast redigerat av Ivel (14 juli )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
zzr94092
14 juli · 2 946 Inlägg

Det är så man gör,prova på en v50 så får du se på idioti,gaspedalen ska bort,har gjort det på en som Volvo bytt på tidigare,sitter med m6 muttrar,men dom har bytt ut en till en låg plåtmutter,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli · 12 094 Inlägg

Prova att göra detta på en Qashqai -17. O jävlar i havet...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
classexa
14 juli · 192 Inlägg

Tacksam över mina Audi bilar när det gäller detta. Finns en del krångligt med de men inte detta tongue

mb_pucken
15 juli · 4 281 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Prova att göra detta på en Qashqai -17. O jävlar i havet...

Vad är så krångligt på dessa:-o en lucka och sedan dra ut filtret och sätta i ett nytt :-)
Den äldre modellen är ingen höjdare om den har klima. Sitter en ställmotor lite i vägen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Ivel
15 juli · 626 Inlägg

Då konstaterar jag att det finns en plats reserverad i helvetet för de ingenjörerna.

Senast jag utförde kupéfilterbyte på egen bil:
1. Satt jag i passagerarsätet och öppnade handskfacket.
2. Med pekfingret snäppte jag bort en gasdämpare.
3. Jag drog bort handskfacket.
4. Öppnade en lucka bakom utrymmet för handskfacket.
5. Filtret som är lätt fjädrande tittade fram och drogs rakt ut med fingertopparna.
6. Petade in nya filtret.
7. Stängde locket.
8. Satte tillbaka handskfacket.
9. Pillade dit gasfjädern.
10. Stängde handskfacket.
11. Satt fortfarande bekvämt i passagerarsätet efter dessa fyra minuters arbete.

Jag menar, ska det behöva göras krångligare än så om det är något som utförs minst vart annat år?

15 juli · 12 094 Inlägg

Ivel skrev:
Då konstaterar jag att det finns en plats reserverad i helvetet för de ingenjörerna.

Senast jag utförde kupéfilterbyte på egen bil:
1. Satt jag i passagerarsätet och öppnade handskfacket.
2. Med pekfingret snäppte jag bort en gasdämpare.
3. Jag drog bort handskfacket.
4. Öppnade en lucka bakom utrymmet för handskfacket.
5. Filtret som är lätt fjädrande tittade fram och drogs rakt ut med fingertopparna.
6. Petade in nya filtret.
7. Stängde locket.
8. Satte tillbaka handskfacket.
9. Pillade dit gasfjädern.
10. Stängde handskfacket.
11. Satt fortfarande bekvämt i passagerarsätet efter dessa fyra minuters arbete.

Jag menar, ska det behöva göras krångligare än så om det är något som utförs minst vart annat år?

Har en liten svag aning om vad detta var för bil.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
xXSammy
15 juli · 5 783 Inlägg

Om du vill prova något mer spännande så ta tidiga Ford Galaxy/VW Sharan eller en Citroen Berlingo med dubbla kupefilter.

Hon/Henne
M123
16 juli · 745 Inlägg

Frågan handlar nog inte enbart att det är dåliga ingenjörer och dåligt ingenjörskap utan det finns rum för att hålla på så här, för att kunder är beredda att betala för det.

Det jag menar dels köper folk på kredit och betalar långt långt över vad ens bil egentliga värde, ja här går väl att diskutera vad en produkt kostar i tillverkningen men att ställa det i realitet till priser på bostäder och vad underhåll av dessa kostar mot det du får på fyra hjul blir inte prisvärt.
Köper då kunder utan att blinka vad som helst utan att ens tänka hur en service blir utfört eller hur bilen är konstruerad finns det ju inga som helst gränser för vad som kan göra och inte.

Som tex Volvo som spärrar sin programvara och du som ägare inte äger dig rätten till bilen till 100% om du ska se bara en del i det här. Rättigheter till alster eller inte men köper man en tavla med ram ska ju inte konstnären bestämma ram 100 år senare.

Så länge kunder lever sina liv på och kring luftslott på lånade pengar och har inte en en jävla aning om någonting så kommer det TS beskriver här inte gå åt något annat håll än down south.

Sen vill biltillverkare ha monopol på service och reparationer, kommer nog en dag när dom även blir att äga rätten där med. Utvecklingen har som sagt redan börjat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
16 juli · 8 121 Inlägg

Jag tycker ni klagar. Testa att byta oljefilter på en Austin Seven mellan 1922 och 1939. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
16 juli · 3 583 Inlägg

caromania skrev:
Jag tycker ni klagar. Testa att byta oljefilter på en Austin Seven mellan 1922 och 1939. smile

Jag väntade på värstingen länge, men blir denna den sista  ? smile

Ivel
16 juli · 626 Inlägg

caromania skrev:

Tar det så lång tid?

caromania Forummoderator
16 juli · 8 121 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Tar det så lång tid?

Nja. Beror väl på, men helst vill man lyfta ur motorn först. Det går underifrån men det är lite slabbigt. Dessutom så är risken större att man förväxlar några av skruvarna och då låser sig svänghjulet. Fördelen är att man kan återvinna oljefiltret efter rengöring, och att man inte behöver göra det speciellt ofta.

Ivel
16 juli · 626 Inlägg

caromania skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

Tar det så lång tid?

Nja. Beror väl på, men helst vill man lyfta ur motorn först. Det går underifrån men det är lite slabbigt. Dessutom så är risken större att man förväxlar några av skruvarna och då låser sig svänghjulet. Fördelen är att man kan återvinna oljefiltret efter rengöring, och att man inte behöver göra det speciellt ofta.

Jag syftade på den av eder angivna tidsåtgången om sjutton år.

caromania Forummoderator
16 juli · 8 121 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:

Tar det så lång tid?

Haha big_smile
Touché!

Ja, vafan jag började renovera den första 1995 och jag är ju fortfarande inte klar så...

Men för att förklara lite av min skojsimojsiga jämförelse så finns det egentligen inget oljefilter utan endast ett nät som silar oljan då den rinner ner i sumpen efter att munstycken sprutat den på vevaxeln. På nätet silas skruvar, muttrar, delar av vevstakar och småfåglar bort och ibland vill man kanske städa bort detta. För att göra det behöver sumpen skruvas ner och därefter sitter nätet skruvat i vevhusets undersida. Tyvärr är chassit ivägen så man får lyfta motorn. Även oljepumpen sitter lite grinigt till.

Dessutom kan man förutsätta att skruvar bytts ut och att hål gängats om i minst tre andra gängtyper så att ihopsättningen ska ge en viss tillfredsställelse även den.

Ivel
16 juli · 626 Inlägg

caromania skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

Haha big_smile
Touché!

Ja, vafan jag började renovera den första 1995 och jag är ju fortfarande inte klar så...

Men för att förklara lite av min skojsimojsiga jämförelse så finns det egentligen inget oljefilter utan endast ett nät som silar oljan då den rinner ner i sumpen efter att munstycken sprutat den på vevaxeln. På nätet silas skruvar, muttrar, delar av vevstakar och småfåglar bort och ibland vill man kanske städa bort detta. För att göra det behöver sumpen skruvas ner och därefter sitter nätet skruvat i vevhusets undersida. Tyvärr är chassit ivägen så man får lyfta motorn. Även oljepumpen sitter lite grinigt till.

Dessutom kan man förutsätta att skruvar bytts ut och att hål gängats om i minst tre andra gängtyper så att ihopsättningen ska ge en viss tillfredsställelse även den.

big_smile

VW Boxers har ett liknande nät, men det går att kladda med utan nedmontering av motorn, säkert en detalj dom förbisåg när VW skissade på bilen. wink
Tack för att du skrev skruv så jag slipper önska att du får bult.

caromania Forummoderator
16 juli · 8 121 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:

Haha big_smile
Touché!

big_smile

VW Boxers har ett liknande nät, men det går att kladda med utan nedmontering av motorn, säkert en detalj dom förbisåg när VW skissade på bilen. wink

Du menar stock? Men det tog skruv trots felaktig nomenklatur.

16 juli · 12 094 Inlägg

caromania skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

Haha big_smile
Touché!

big_smile

Du menar stock? Men det tog skruv trots felaktig nomenklatur.

Garaget visar sin bästa sida här. Notera detta faktum kära ungdomar.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt