Nissan 200sx s13 -92 positionsljuset kombinerat med blinkers nedslag på besiktning

robblitt
15 juli 2019 · 4 Inlägg

Hej. smile
Var och hämtade hem en tidigare importerad bil från tyskland som varit avställd i 5 år.
Första anmärkningen jag fick på besiktningen var att lampan i positionsljuset var orange, vilket beror på att den är kombinerad med blinkers.

Jag funderar på hur jag löser detta? jag har hittat led lampor som kan skifta mellan vit och blinkande orange, men dessa är ej CE märkta och jag är osäker ifall dem går igenom besiktningen, hur hade ni gjort?

glaset på lyktorna är klarglas, om det spelar roll.
Kan man byta till en gul lampa?
Bör jag koppla in en extra lampa och driva denna som antingen blinkers eller position?

tacksam för tips smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli 2019 · 17 466 Inlägg

Positionsljuset ska ge vitt sken. Normalt 5w (eller är det 3w?). Blinkers är normalt på 21w. Kan du separera de så?

EDIT: Jag har också de som växlar mellan vitt/orange beroende på om blinkers är på. Dessa är inte godkända och måste bytas innan bes.

Senast redigerat av Hybrid_ (15 juli 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
robblitt
15 juli 2019 · 4 Inlägg

tack för snabbt svar smile
Nej jag har bara möjlighet att montera en lampa i min positionslykta/blinkers.
jag har sett att vissa svensk tillverkade s13 har en lykta som är hälften blinkers och hälften position men då lär dem också ha en två lampor.
jag antar att mina skiftar från ish 5w i positionsläge till 21w i blinkersläge, hur menar du med separera det så?

Senast redigerat av robblitt (15 juli 2019)

Knugcab
16 juli 2019 · 5 111 Inlägg

Låter som att du har armaturer för USA-marknaden, trots tyskimport. Jag hade bytt hela lyktorna mot de från europamodellen.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
robblitt
16 juli 2019 · 4 Inlägg

Det låter som ett rimligt alternativ. Vet du vart man kan köpa såna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang