Diesel, Ibland korta, ibland längre sträckor, vad gäller?

xorken
16 juli 2019 · 12 Inlägg

Hej
Vad gäller egentligen?
Vi har nyss köpt en till bil, Passat 2016 2.0 TDI 2016 (diesel) , har sedan tidigare en Saab 9-3 2.0T 2004 (bensin)

Jag har 2 mil enkel till jobbet, och frugan tänker köra, under föräldraledigheten, till affären/dagis och tillbaka på 1,5 km enkel då och då. Kanske ner till stan/bvc 3-4km enkel ibland, men oftast inga längre sträckor än så.

Hur dumt är att det att göra den typen av körning med Passaten i veckorna? Om vi sen kör några längre utflykter på helgerna? Kan man över huvud taget använda dieselvärmaren utan att batteriet tar slut direkt?

Jag antar att det smartaste, både ekonomiskt med tanke på bränsleförbrukningen som är lägre, men även för hållbarheten i bilen, är att jag tar Passaten..

Men frugan vill ju såklart köra den nya smile

Kom med inspel tack!!

xorken
16 juli 2019 · 12 Inlägg

Kan tillägga att vi kört 1700 mil/år med nuvarande bil (Saaben) och det blir väl något liknande, lite mer, om jag kör passat till jobbet.

Om jag kör Saaben till jobbet istället så kommer
Passaten gå cirka 900-1000 mil/år

panda666
16 juli 2019 · 4 250 Inlägg

tror inte det är så många som bryr sig faktiskt när dom köper bil, dom flesta tänker a fan ja köper diesel för den är ekonomisk osv. jag personligen har 3 mil till jobbet. De ganska bra me motorväg där man ständigt ligger i minst 100km/h så ja tror att diesel skulle vara ok för mig, du som har 2 mil är lite i riskzon för dpf ska börja gnällla. kan ni ta en lång tur en gång i veckan på kanske 5-6mil utan stopp vore det bra för regenerering av dpf(stavfel?) tror inte ens att värmaren startar när det är så varmt ute, är mest för vintertid. Men ta passaten du några ggr i veckan på väg till jobbet och ta en ordentlig omväg så du hamnar på typ 3-4 mil istället för 2 mil, enkel resa då utan stopp.

Utmarks-Loke
16 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Problemet är som sagt partikelfiltret, bilen måste gå runt 5 mil för att det skall bli tillräckligt varmt för att bränna rent. Kör man bara småturer så kan man få problem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juli 2019 · 13 734 Inlägg

att köra korta sträckor är big no no med dieslar.. visst att den går korta sträckor till och från är inga problem.. men  att sitta och köra sträckorna du beskriver kommer bara skapa bekymmer..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xorken
17 juli 2019 · 12 Inlägg

Glömde tillägga att 14km av mina 20km enkel till jobbet är motorväg, 110 km/h.
Hinner den regenerera partikelfiltret då?

torsen
17 juli 2019 · 7 233 Inlägg

Du har själv antytt hur det är att köra diesel på dina premisser = dumt.
En dieselmotor kräver 15 till 30 minuter vintertid för att uppnå lämplig temperatur och acceptabel kupékomfort.
Tillsatsvärmaren drar så mycket ström så att du MÅSTE ladda batteriet varje dygn för att över huvud taget kunna starta motorn.
Min erfarenhet av OPEL 2100 D, Defender Td5(BMW-motor), Cherokee 2.8 CRD(MotoMotori) och Defender Td4(Ford-motor).
Förutom partikelfiltret mår heller inte EGR-ventilen(mycket dyr och besvärlig att byta) bra av kortdistanskörning.
Ekonomiskt sett olämpligt i allmänhet med diesel och med äldre Passat-diesel  i synnerhet.
Min uppfattning/erfarenhet.

xorken
17 juli 2019 · 12 Inlägg

torsen skrev:
Du har själv antytt hur det är att köra diesel på dina premisser = dumt.
En dieselmotor kräver 15 till 30 minuter vintertid för att uppnå lämplig temperatur och acceptabel kupékomfort.
Tillsatsvärmaren drar så mycket ström så att du MÅSTE ladda batteriet varje dygn för att över huvud taget kunna starta motorn.
Min erfarenhet av OPEL 2100 D, Defender Td5(BMW-motor), Cherokee 2.8 CRD(MotoMotori) och Defender Td4(Ford-motor).
Förutom partikelfiltret mår heller inte EGR-ventilen(mycket dyr och besvärlig att byta) bra av kortdistanskörning.
Ekonomiskt sett olämpligt i allmänhet med diesel och med äldre Passat-diesel  i synnerhet.
Min uppfattning/erfarenhet.

Menar du även min körning till och från jobbet? 20km varav 14 motorväg, tar 20 min.

Klassas en 3 år gammal Passat som äldre diesel?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2019 · 13 734 Inlägg

xorken skrev:

torsen skrev:
Du har själv antytt hur det är att köra diesel på dina premisser = dumt.
En dieselmotor kräver 15 till 30 minuter vintertid för att uppnå lämplig temperatur och acceptabel kupékomfort.
Tillsatsvärmaren drar så mycket ström så att du MÅSTE ladda batteriet varje dygn för att över huvud taget kunna starta motorn.
Min erfarenhet av OPEL 2100 D, Defender Td5(BMW-motor), Cherokee 2.8 CRD(MotoMotori) och Defender Td4(Ford-motor).
Förutom partikelfiltret mår heller inte EGR-ventilen(mycket dyr och besvärlig att byta) bra av kortdistanskörning.
Ekonomiskt sett olämpligt i allmänhet med diesel och med äldre Passat-diesel  i synnerhet.
Min uppfattning/erfarenhet.

Menar du även min körning till och från jobbet? 20km varav 14 motorväg, tar 20 min.

Klassas en 3 år gammal Passat som äldre diesel?

tycker att det är väl lite.    jag tycker jag ligger på gränsen med mina 35min och 3.5mil enkel resa. dock gör vi en del längre resor oxå.
men jag kan ju själv starta rengeringen av partikelfiltret med datorn och jag kollar dessutom att den hunnit att göra regenereringen som den ska.   men moderna dieslar mår verkligen inte bra av att inte bli ordenkligt varmkörda. tyvärr

Något som en Bra försäljare även upplyser vid försäljning.    Läser du instruktionsboken så tar dom garanterat upp hur du ska bete dig för att bilen inte ska ta stryk

Senast redigerat av Growe (17 juli 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
17 juli 2019 · 4 250 Inlägg

https://wynns.se/produkter/diesel/diese … r-cleaner/

hjälper sånna smörjor med att rensa dpf/egr? eller är det bara skit? man ska hälla i tanken varje 300mil typ står det. Undrar om detta är bra eller inte, kanske för bra för att vara sant

panda666
17 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
https://wynns.se/produkter/diesel/diesel-particulate-filter-cleaner/

hjälper sånna smörjor med att rensa dpf/egr? eller är det bara skit? man ska hälla i tanken varje 300mil typ står det. Undrar om detta är bra eller inte, kanske för bra för att vara sant

Det är inte skit men det gör varken från eller till. :p

lol, alla som skriver positivt om produkten ljuger då ?eller är alla betalda^^?
det enda som kan hjälpa då är att ta en lång runda säg 50km då o då eller betala nån firma att ta bort dpf och egr och smacka ditt ersättnings rör eller nått.

panda666
17 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Det är inte skit men det gör varken från eller till. :p

lol, alla som skriver positivt om produkten ljuger då ?eller är alla betalda^^?
det enda som kan hjälpa då är att ta en lång runda säg 50km då o då eller betala nån firma att ta bort dpf och egr och smacka ditt ersättnings rör eller nått.

Placeboeffekten tror jag mestadels på eller ren och skär slump, "Carl" kanske körde sin BMW en längre sträcka för att utröna effekten av hokuspokusmedlet och därav kunde mjukvaran beordra en regenerering eller så är "Carl" en fiktiv individ.
Vore det så enkelt har jag ett tjugotal gamla kollegor som skulle få nya arbetsuppgifter då dom arbetar med utveckling av DPF inom tunga sidan, funkade det med en skvätt hokuspokusmedel då och då har vi slösat miljoner kronor och åratal i utvecklingstid.
Väljer man, trots allt vi i dag 2019 vet om de negativa sidorna, ett dieseldrivet dinosauriekrematorium bör motorn köras längre sträckor då och då.
Det ska aldrig någonsin demonteras DPF eller EGR, det är helt fel väg att gå och en dylik person borde få andas in röken som straff, utan efterföljande vårdmöjlighet.
Det finns platser reserverade för dessa i livet efter detta precis intill de kretiner som godkände hur bytesproceduren av kupéluftfiltret i V70II går till.

hehe , så med andra ord är det bara skit, funkar liksom inte alls. eller hjälper det åtminstone med att sätta fart på regenereringen? isf är bästa tipset för ts att köra en riktig jävla sträcka då o då för att inte få bilen att må dåligt. Ta ordentliga omvägar till jobbet så bilen får jobba. Men jag har ju några på jobbet som kört sina dieslar korta sträckor ganska ofta på ganska nyare bilar. Kanske är dom på g att haverera vem vet.

Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2019 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:
Du har själv antytt hur det är att köra diesel på dina premisser = dumt.
En dieselmotor kräver 15 till 30 minuter vintertid för att uppnå lämplig temperatur och acceptabel kupékomfort.
Tillsatsvärmaren drar så mycket ström så att du MÅSTE ladda batteriet varje dygn för att över huvud taget kunna starta motorn.
Min erfarenhet av OPEL 2100 D, Defender Td5(BMW-motor), Cherokee 2.8 CRD(MotoMotori) och Defender Td4(Ford-motor).
Förutom partikelfiltret mår heller inte EGR-ventilen(mycket dyr och besvärlig att byta) bra av kortdistanskörning.
Ekonomiskt sett olämpligt i allmänhet med diesel och med äldre Passat-diesel  i synnerhet.
Min uppfattning/erfarenhet.

Vi har gott om kunder som får problem med värmarna och batterierna pga kort-körning. Men det brukar ta några veckor på vintern, inte ett dygn. Om du inte kör värmaren 4 timmar i sträck varje dag då, förstås.

Värmaren brukar kunna hjälpa till på 20 minuter, om man sen startar bilen och låter värmaren jobba parallellt brukar det inte ta många minuter till innan bilen är uppe i 90 grader.

De flesta Passater har dubbla batterier varav ett är dedikerat till värmaren.

De nyare (2016 och framåt) Passaterna har inte samma motorfamilj som de äldre bilarna (-15 och nedåt, med EA189-motorfamiljen) och har förhållandevis lite problem med EGR-systemet.

Att blanda ihop olika modeller och göra antaganden baserat på helt andra märken/teknologier är farligt, käre Torsen.

Det är sådant som skapar osanningar och osämja på vårt fina forum smile

I övrigt håller jag med om att kort-körningar med en diesel inte är att rekommendera.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
xorken
28 juli 2019 · 12 Inlägg

Det är intressant hur olika svar man kan få.

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila … med-diesel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang