Köpråd, Mustang: Vad behöver man tänka på?

Vander90
16 juli 2019 · 2 Inlägg

Jag går och sneglar och funderar över Mustanger runt -04 till -09 v8 manuell. Är inte helt hjärndöd och har knappast tummen mitt i näven men är absolut inte kunnig nog för att känna mig trygg i att handla från blocket utan lite läxläsning först. Är det lönt att handla av privatpersoner eller ska man titta på vad bilhandlare lägger ut först och främst? Känns väl egentligen som att man blir blåst oavsett x)

Någon här som har erfarenhet med denna bil? Något som man behöver se upp med lite extra?

Antar att man bör boka en ordentlig koll någonstans i samband med köp för upphängning/motor etc. Utgå ifrån att jag är född igår och bara tipsa om allt ni kommer på. Tar tacksamt emot alla tips och varningar big_smile

Tack på förhand.

torsen
17 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Jag själv skulle personligen, efter att jag funnit ett tilltalande objekt, kolla upp fordonet med Carfax och car.info för att se historiken.
Mustangerna är ju, i regel, "raceputteåk" som köps av dem som gillar att "börna" och impa på andra.
Många och unga ägare(men också som haft morfar eller farfar som "målvakt") är varningsklocka.
Annars är amerikanska bilar, till skillnad från t ex tyska dito, stabila pjäser som tål "överbelastning".
Spinner själv, sedan några tillbaka, på en Mustang eller Charger, och följer vad som "tycks" om bilarna.
Men kommer aldrig till skott(p g a för många bilar redan nu).
Lycka till och redovisa gärna i tråden hur det går.

caromania Forummoderator
17 juli 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Jag själv skulle personligen, efter att jag funnit ett tilltalande objekt, kolla upp fordonet med Carfax och car.info för att se historiken.
Mustangerna är ju, i regel, "raceputteåk" som köps av dem som gillar att "börna" och impa på andra.
Många och unga ägare(men också som haft morfar eller farfar som "målvakt") är varningsklocka.

Annars är amerikanska bilar, till skillnad från t ex tyska dito, stabila pjäser som tål "överbelastning".
Spinner själv, sedan några tillbaka, på en Mustang eller Charger, och följer vad som "tycks" om bilarna.
Men kommer aldrig till skott(p g a för många bilar redan nu).
Lycka till och redovisa gärna i tråden hur det går.

Jag håller inte riktigt med. Sverige är världens tätaste Mustangland per kapita vad gäller den "nya" modellen och det är väldigt ofta man ser en äldre herre i min ålder (eller din) körandes dessa då de nu har råd att uppfylla drömmen från sin ungdom. Jag skulle våga dra till med att medelåldern för Mustangägaren är betydligt högre än för t ex BMW/Audi "rejsers".

Men, och där har du alldeles rätt - det är självklart något att ha i åtanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2019 · 13 673 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
Jag själv skulle personligen, efter att jag funnit ett tilltalande objekt, kolla upp fordonet med Carfax och car.info för att se historiken.
Mustangerna är ju, i regel, "raceputteåk" som köps av dem som gillar att "börna" och impa på andra.
Många och unga ägare(men också som haft morfar eller farfar som "målvakt") är varningsklocka.

Annars är amerikanska bilar, till skillnad från t ex tyska dito, stabila pjäser som tål "överbelastning".
Spinner själv, sedan några tillbaka, på en Mustang eller Charger, och följer vad som "tycks" om bilarna.
Men kommer aldrig till skott(p g a för många bilar redan nu).
Lycka till och redovisa gärna i tråden hur det går.

Jag håller inte riktigt med. Sverige är världens tätaste Mustangland per kapita vad gäller den "nya" modellen och det är väldigt ofta man ser en äldre herre i min ålder (eller din) körandes dessa då de nu har råd att uppfylla drömmen från sin ungdom. Jag skulle våga dra till med att medelåldern för Mustangägaren är betydligt högre än för t ex BMW/Audi "rejsers".

Men, och där har du alldeles rätt - det är självklart något att ha i åtanke.

kollar man på youtube så ska man nog endå vara försiktig för alla vet att mustanger gärna drar sig till publiken ;-)

om man väljer en manuell v8 vill jag påstå att risken är stor att den är använd på rätt sätt..  annars kan man ju lika gärna välja den med 4cyl motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vander90
17 juli 2019 · 2 Inlägg

Tack för era svar. Automat är inget jag vill ha. Har alltid hört att det blir jävligt dyrt om något felar. Sen känns det väl lite som att man vill ha känslan av att växla själv speciellt på en rolig bil. Automat är ju bekvämt i stadskörning eller när man pendlar. Behöver dock inte bilen till att pendla så manuell känns mer lockande.

Min budget för köpet ligger runt 200.000 give or take. Finns ju några roliga ute på Blocket/Bytbil just nu men hur fan vet man vad man ska välja? Utgår ifrån Skåne och de flesta är uppåt landet. Man vill ju inte åka Stockholm tur och retur för att bara kolla under motorhuven och under bilen haha.

Sen det jag får mest ångest över är när man jämför hur långt de har gått, några ligger mellan 5k-7k medan några andra har gått över 10k sen eftersom typ alla modeller är importerade så vet man väl inte riktigt hur pass bra det stämmer? Jag kommer själv kanske köra tusen mil om året ungefär. Så att den kommer gå bra i 10år ska man väl kunna räkna med? Utan att man behöver göra större ingrepp förutsatt att man sköter den och servar regelbundet samt har den i garage.

M123
17 juli 2019 · 962 Inlägg

Ut och prova en.
Prova även något hårigt från 60-talet, lovar du kommer aldrig titta åt någon mustang igen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang