Köpråd äldre BMW 540i - delar från vilken sida

paddington_540M
17 juli 2019 · 65 Inlägg

Har en lista med saker jag vill byta ut men undrar vartifrån man bör beställa följande till en BMW 540i 1996:  tongue

sport/racing bränslepump
sport koppling
dämpare/coilovers
hjulbultar
hjulaxel
hjullager
drivaxel
Mutter, axeltapp

Hittat följande:
https://sv.bsr.se/produkt/ebc-brake-kit … 000-saloon

https://sv.bsr.se/produkt/ebc-brake-kit … 000-saloon

https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -1992-1997

https://sv.bsr.se/produkter/vaghallning … ries--E39-

Och bör man köra på coilovers eller vanlig sport dämpning typ gul Koni med HR sport fjädrar om man endast är ute efter casual körning på helgerna. Är dock väldigt frestande med coilovers som BC racing säljer på tex j-specs hmm

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Kassan din verkar fylld, så då kan du nog köpa var du vill..
Men tycker du inte det är lite bortkastat att lägga ner förmycket på en 25 åring?
Hade det varit en blondin i den åldern  hade jag inte sagt något..smile

Senast redigerat av insidan (17 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
paddington_540M
17 juli 2019 · 65 Inlägg

insidan skrev:
Kassan din verkar fylld, så då kan du nog köpa var du vill..
Men tycker du inte det är lite bortkastat att lägga ner förmycket på en 25 åring?
Hade det varit en blondin i den åldern  hade jag inte sagt något..smile

Som du säger är bilen några år. Och vill gärna att den får lite kärlek som en 25 åring förtjänar big_smilelol
Hittade mycket på en sida från Ohio men det blir väl lika med = SNORDYRT

Och på svenska sidor är det lite knapert med vad som är "bra" och vilka märken som är rena skiten.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Lockwood
17 juli 2019 · 394 Inlägg

Kolla på ebay.de. Varför vill du byta bränslepump och koppling? Om de fungerar så låt bli, behöver de bytas så köp original eller OEM (samma tillverkare som original men mycket billigare då BMW loggan saknas).

Bra reservdelsfabrikat: FAG, SKF, LUK, Bilstein, Sachs, Meyle.

Bromssskivor kan du köpa lite vad som faktiskt, till o med no-name men inte no-name belägg. OEM är ATE eller möjligen Zimmermann.

Utmarks-Loke
17 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Schmiedemann har mycket bra till BMW

panda666
17 juli 2019 · 4 250 Inlägg

paddington_540M skrev:
Har en lista med saker jag vill byta ut men undrar vartifrån man bör beställa följande till en BMW 540i 1996:  tongue

sport/racing bränslepump
sport koppling
dämpare/coilovers
hjulbultar
hjulaxel
hjullager
drivaxel
Mutter, axeltapp

Hittat följande:
https://sv.bsr.se/produkt/ebc-brake-kit … 000-saloon

https://sv.bsr.se/produkt/ebc-brake-kit … 000-saloon

https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -1992-1997

https://sv.bsr.se/produkter/vaghallning … ries--E39-

Och bör man köra på coilovers eller vanlig sport dämpning typ gul Koni med HR sport fjädrar om man endast är ute efter casual körning på helgerna. Är dock väldigt frestande med coilovers som BC racing säljer på tex j-specs hmm

kollat kanske på schmeidmann?? fan vet inte hur man stavar deras sida, fetning sida i sverige som är experter på bmw. sen kanske ebay eller nått skulle ja kunna tänka mig. kollat med autodoc också? men schmeidmann skulle ja kolla på iaf.

Lockwood
18 juli 2019 · 394 Inlägg

Inte Schmiedmann. Ebay.de är din vän, eller reservdelar24.se/autodoc.se/whatever.se och allt vad dessa sidor kan tänkas heta. Ett annat bra tips om du vill handla originaldelar är https://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteile/ eller https://www.bmwautoparts.net . Har själv handlat original vinterhjul från den tyska sidan och andra tillbehör från den litauiska när jag hade BMW för 4-5 år sedan, betydligt billigare än i Sverige. Även vanliga reservdelar brukar var ca 20% billigare än i Sverige, var uppmärksam på att kolla pris både i Tyskland & Litauen, det varierar (varierade 2014-2015!) vilket land som är (var!) billgast. Men det lönar sig inte att köpa en sak i taget då kan frakten äta upp "vinsten". Men handlar man för 4-5000 åt gången så...

Kikar man på en original bränslepump så kostar den ca 3350 hos Schmiedmann, 280€ i Tyskland och 255€ i Litauen. Frakten brukar vara kring 15€, så med frakt så kostar pumpen ca 2900 kr från Litauen, eller gissningsvis ca 550 kr billigare än från Schmiedmann, om de inte har fraktfritt för då är det bara ca 450 (15% rabatt). BMW ÅF brukar vara något dyrare än Schmiedmann har jag för mig, men det är inga jättesummor? Billigast pump hittar du på ebay, ca 700 kr inkl frakt, men då är det säkert en no-name vara tillverkad i ett no-name land. Observera att jag jämfört priser på "kompletta pumpenheter", inte lösa pumpar som man får "få dit på nått sätt". Man brukar kunna köpa lösa pumpar billigt men inget jag rekommenderar. Ser även att en komplett pumpenhet kostar ca 1300 kr på reservdelar24.se, o då OEM (Pierburg), i praktiken en originaldel.

Med andra ord, tänker du dig för, tar reda på vem som är OEM tillverkaren mm, så kan du köpa bra delar till bra pris.

Senast redigerat av Lockwood (18 juli 2019)

panda666
18 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Lockwood skrev:
Inte Schmiedmann. Ebay.de är din vän, eller reservdelar24.se/autodoc.se/whatever.se och allt vad dessa sidor kan tänkas heta. Ett annat bra tips om du vill handla originaldelar är https://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteile/ eller https://www.bmwautoparts.net . Har själv handlat original vinterhjul från den tyska sidan och andra tillbehör från den litauiska när jag hade BMW för 4-5 år sedan, betydligt billigare än i Sverige. Även vanliga reservdelar brukar var ca 20% billigare än i Sverige, var uppmärksam på att kolla pris både i Tyskland & Litauen, det varierar (varierade 2014-2015!) vilket land som är (var!) billgast. Men det lönar sig inte att köpa en sak i taget då kan frakten äta upp "vinsten". Men handlar man för 4-5000 åt gången så...

Kikar man på en original bränslepump så kostar den ca 3350 hos Schmiedmann, 280€ i Tyskland och 255€ i Litauen. Frakten brukar vara kring 15€, så med frakt så kostar pumpen ca 2900 kr från Litauen, eller gissningsvis ca 550 kr billigare än från Schmiedmann, om de inte har fraktfritt för då är det bara ca 450 (15% rabatt). BMW ÅF brukar vara något dyrare än Schmiedmann har jag för mig, men det är inga jättesummor? Billigast pump hittar du på ebay, ca 700 kr inkl frakt, men då är det säkert en no-name vara tillverkad i ett no-name land. Observera att jag jämfört priser på "kompletta pumpenheter", inte lösa pumpar som man får "få dit på nått sätt". Man brukar kunna köpa lösa pumpar billigt men inget jag rekommenderar. Ser även att en komplett pumpenhet kostar ca 1300 kr på reservdelar24.se, o då OEM (Pierburg), i praktiken en originaldel.

Med andra ord, tänker du dig för, tar reda på vem som är OEM tillverkaren mm, så kan du köpa bra delar till bra pris.

schmeidman har iaf bra kvalite så det beror på vad man vill kosta på bilen, annars äre kanske bäst att kolla på skroten? men ja tänkte lika bra att ha ordentliga grejer då det är en 540 och inte en 520 som man inte bryr sig om. Köper man noname grejer till sin 540 lär den inte gå 100% och kommer alltid gå dåligt eller ha problem. byter man kedjan tex och köper en från ebay vetefan vilka kedjor dom har där och vilke kvalite, vet inte folk får tänka till själva-^^

Lockwood
19 juli 2019 · 394 Inlägg

Schmiedmann säljer faktiskt ibland exakt samma "no-name" som du hittar på ebay.de, fast dyrare. Ebay är inte en säljare utan en "annonsmarknad" där säljare kan annonsera sina varor, jämför med blocket.se. Likväl som du kan köpa en OEM tillverkad kedja till mycket bra pris på ebay.de så kan du även köpa en mindre bra men förmodligen långt billigare kedja, det är upp till dig vilket du väljer. Det är lika viktigt att ha ordentliga grejer till en 520i som till en 540i, det kostar lika mycket att bärga en 520i som en 540i. Till en bruksig bil behöver man inte köpa OEM kvalitet, det räcker med att välja "lagom kvalitet", även om det är svårt att vara säker på kvaliteten...

_Jonex_ Byggare Behm
20 juli 2019 · 562 Inlägg

Ebay och diverse sidor som Autodoc  i all ära , men blir det Fel  grejer skickade så är du körd.  Kostar en hel del både tid och pengar att skicka tillbaka .
Har själv en e39 540ia touring . Handlat prylar från Schiedmann, Autoexperten och Ebay.
Det som är viktigt med Ebay är att du själv jämför artikelnr och modellår , säljarna skriver ofta att delarna passar Alla e39 , det gör dom inte !
V8 har en annan framvagn som exempel, olika modeller av 540 motorer, m60 och m62 med och utan vanos. Skiljer en del på dom också .

Och ja, en 540 har ett högre värde än en 520.  Skulle aldrig lägga ned den tiden jag lagt på 540'n  på en slö 520 som ingen vill ha.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Lockwood
20 juli 2019 · 394 Inlägg

Inte alls. Jag fick icke passande (bultarna hade fel dimension) hjullager från Autodoc till min "entusiast". Bad om passande bultar (ville ej använda de gamla då det är engångsvara). Efter lite mejlande så fick jag skicka tillbaka lagrena på deras bekostnad.

Vill man betala mer än nödvändigt så är Schmiedmann ett gott val. För alla andra tillfällen finns de leverantörer jag nämnt. Valet är fritt

En bruksig 540i är värd mindre än motsvarande bruksiga 520i. En fin-fin 540i är däremot värd klart mer än motsvarande 520i, men ingen av de är lättsålda, oavsett skick.

panda666
20 juli 2019 · 4 250 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Ebay och diverse sidor som Autodoc  i all ära , men blir det Fel  grejer skickade så är du körd.  Kostar en hel del både tid och pengar att skicka tillbaka .
Har själv en e39 540ia touring . Handlat prylar från Schiedmann, Autoexperten och Ebay.
Det som är viktigt med Ebay är att du själv jämför artikelnr och modellår , säljarna skriver ofta att delarna passar Alla e39 , det gör dom inte !
V8 har en annan framvagn som exempel, olika modeller av 540 motorer, m60 och m62 med och utan vanos. Skiljer en del på dom också .

Och ja, en 540 har ett högre värde än en 520.  Skulle aldrig lägga ned den tiden jag lagt på 540'n  på en slö 520 som ingen vill ha.

yep det var det jag tänkte på också och var i samma tänkbana..


@Lockwood: förstår inte riktigt tänket här, 540 säljer ju som smör och speciellt med manuella lådan. Folk tar ganska mycket för dom, en i (fint) skick ser man ofta i prisklass över 50-60k medans 520 kan man hitta för typ 15-20+- och precis som ovan skribent så vem fan skulle bry sig så mycket om sin slöa 520? där är det bara att smacka på grejer från biltema. Eller det är vad dom flesta som ja känner som haft 520 hur dom gjorde. Men 540 med den massiva v8an som ger en körglädje tror ja man vill använda bra delar och ta hand om. Där Man alltså väljer sidor som schmeidman som har bra grejer, dom är faktiskt inte så dyra och ja tror dom flesta givare och kablar måste man ha bmw original, alltså inget under schmedman kvalite, annars måste man byta igen eftersom bilen godtar inte no name givare tex. kamaxelgivare och sånt .

Lockwood
20 juli 2019 · 394 Inlägg

Ni har gått på Schmiedmann myten till 100%. Min entusiast råkar vara en BMW om än inte E39. Jag har "test köpt" prylar vilka Schmiedmann anger "Inte original men OEM kvalitet"  o sedan testköpt likadana fast billigare prylar på ebay.de. Många gånger var det exakt samma prylar, priset som skiljde endast. Prylar jag köpt är bland annat hjullager, ena från Schmiedmann (fick nåt "no name men OEM kvalitet" för högre peng än vad jag köpte ett FAG lager på ebay). Många gånger hittar man OEM prylar till en bra bit under Schmiedmanns "Inte original men OEM kvalitet" pris.

Du borde känna till att en manuell 540i är ovanlig, det var de vanliga automaterna jag syftade på. Vet man var man skall handla så kan man köpa kvalitetsdelar även till sin 520i, till Biltema pris, för Biltema är inte billiga.

Utmarks-Loke
20 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Det bästa med Schmiedmann är att man kan beställa originaldelar där så man slipper gå till BMW:s dryga och stroppiga försäljare.

Lockwood
20 juli 2019 · 394 Inlägg

Fast i bränslepumpsexemplet som jag "länkade" tidigare så är ju Schmiedmann ca 550 kr dyrare än att köpa av en utländs BMW handlare, priser inkl frakt. De gånger jag frågat på saker till min bil så har BMW varit något dyrare än Schmiedmann storleksordningen 150-250 kr när jag handlat något som kostar ca 3000. Jag har alltid köpt från Litauen eller Tyskland när det gäller originaldelar. Alltid.

Utmarks-Loke
20 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Ja, det funkar säkert också

_Jonex_ Byggare Behm
24 juli 2019 · 562 Inlägg

Fortfarande så att om Schmiedmann eller Autoexperten  eller BMW skickar fel grejer så löser Dom det. Skickas fel grejer från en säljare på Ebay så har du också rätt att reklamera
Men det är upp till säljaren om dom gör det eller inte, oavsett vilket så är det du som får skicka tillbaka grejerna och vänta på nya ...
I exemplet där det skiljer 550 kr så hade jag definitivt handlat i Sverige.

* DHL slog sönder en kylare beställd från Schmiedmann, jag vägrade hämta ut varan, reklamerade till DHL direkt.  3 timmar senare i  telefon med DHL så var vi fortfarande inte överens om någon lösning.
Ringde Schmiedmann, gav dom reklamtions nr till DHL , Schmiedmann tog på sig det och skickade en ny kylare med express bud samma dag.  Nuff said

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Marcus_89 Biltokig elektriker
24 juli 2019 · 3 352 Inlägg

Handlat en drös med grejer från ebay till mina och bekantas bmw´s under åren, inga problem alls. Exakt samma tillverkare på grejerna som schmiedmann säljer men för bättre pris. Sparade in 900kr på vattenpump, termostathus och remmar när jag köpte från ebay, gentemot vad schmiedmann skulle ha, då var det samma tillverkare med. Självklart får man dubbelkolla så att nummer stämmer innan man beställer för att vara säker smile Autodoc har funkat väldigt bra med, har beställt mycket därifrån och de har bra service tycker jag. Frakten från autodoc brukar ligga på mellan 60-99kr smile

Om det skulle bli fel från Ebay så kan det ju bli krångligare att reklamera. Men om man har koll på vilka delar man vill ha och vilka tillverkare som är bra så är det bara att köra på smile

Sen är ju servicen helt klart bäst här i sverige, inget ont om de som säljer här. Men man får betala lite extra bara

Senast redigerat av Marcus_89 (24 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang