Auris 2011 guppar vid körning

Eripe
18 juli 2019 · 5 Inlägg

Hej,

När jag kör Aurisen händer det att den börjar guppa upp och ner. Guppen är små men många och verkar komma från ojämnheter i vägen. Det är inte avhängigt hastighet och den guppar inte jämt men på samma sträckor. Har aldrig varit med om något liknande i en bil. Det påverkar inte körningen men är störande.

Vad kan vara fel? Är det stötdämparna?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2019 · 14 039 Inlägg

Eripe skrev:
Hej,

När jag kör Aurisen händer det att den börjar guppa upp och ner. Guppen är små men många och verkar komma från ojämnheter i vägen. Det är inte avhängigt hastighet och den guppar inte jämt men på samma sträckor. Har aldrig varit med om något liknande i en bil. Det påverkar inte körningen men är störande.

Vad kan vara fel? Är det stötdämparna?

Eller vägen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Eripe
18 juli 2019 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

Eripe skrev:
Hej,

När jag kör Aurisen händer det att den börjar guppa upp och ner. Guppen är små men många och verkar komma från ojämnheter i vägen. Det är inte avhängigt hastighet och den guppar inte jämt men på samma sträckor. Har aldrig varit med om något liknande i en bil. Det påverkar inte körningen men är störande.

Vad kan vara fel? Är det stötdämparna?

Eller vägen!

/Benny

Haha, ja. Men det guppar inte med andra bilar. Inte nån. Samma sträcka.

Utmarks-Loke
18 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Det låter lite tidigt att stötdämparna redan skulle vara slut. Eller har bilen gått ruskigt många mil, kanske på dåliga vägar?

Eripe
18 juli 2019 · 5 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det låter lite tidigt att stötdämparna redan skulle vara slut. Eller har bilen gått ruskigt många mil, kanske på dåliga vägar?

Den har körts uppe i norr nånstans. 15k mil ungefär.

Eripe
19 juli 2019 · 5 Inlägg

Ivel skrev:
Prova att gunga bilen och se om den fortsätter gunga.

Testade det. Den fortsätter inte utan rör sig stumt fram och tillbaka ett par gånger och stannar.

Lockwood
19 juli 2019 · 394 Inlägg

Resonans. Guppen i vägen råkar ha precis lagom avstånd för att din Auris skall komma i "självsvängning"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang