Praxis vid inlösen

d-b
18 juli 2019 · 504 Inlägg

Har fått en bil inlöst och diskuterar nu ersättning från försäkringsbolaget. Principen är ju att man ska kunna köpa en motsvarande bil för ersättningen (minus självrisk) man får. "Problemet" är den korta körsträckan på min bil, 9 500 mil för en 2004:a. Jag senaste halvåret kollat efter motsvarande bilar (årsmodell) men jag hittar bara exemplar med som minst 13 000 mil på mätaren, runt 40 % mer alltså.

Jag är inte jättesugen på att köpa en bil som rullat så långt, det är väl då reparationerna börjar bli dyra och med tanke på hur lite jag kör så blir det höga kostnader/mil för service. Som en notering så servade jag min befintliga bil för knappt 13 000:- senaste året exkl "1500-milsservice:ar" och liknande.

Vad är praxis kring detta? Ska jag köpa en bil som gått så långt skulle jag vilja att försäkringsbolaget stod för service 1-2 år/skickar med X antal tusen som jag kan lägga på service. Har ni förslag på argument jag kan framföra?


Och på samma tema: min bil hade automat och dragkrok, viktiga egenskaper för mig. Även om jag bortser från miltalet hittar jag ingen bil med den kombinationen (jag hittar automater som har gått över 20 000 mil men då är det ju ett helt annat fordon, och det saknar fortfarande dragkrok). Hur värderas detta?

Det finns ju två aspekter på detta: å ena sidan var min bils värde X kronor och då tittar man på en köpare som inte har någon jättestark preferens för lågt miltal, automat eller dragkrok. X blir då ganska lågt. Å andra sidan, för mig är alla tre egenskaperna väldigt viktiga och skulle jag köpa min egen bil skulle jag vara beredd att betala ganska bra för den.

Kan man titta på Tyskland? Där hittar jag några bättre liknande bilar men de är runt dubbelt så dyra som vad jag blivit erbjuden. Dessutom tillkommer de ju kostnader för importen mm, får man ersättning för sådant?

spillolja
18 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Vad det motparsvållande eller eget fel ?

grundregel är ersättning för bilens värde (- evt. självrisk)  kanske en värdering av en värderingsman kan vara till hjälp  http://besiktning.nu/Inspectors  ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Marlboroman
18 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Handlingsutrymmet är begränsat. Man får diskutera med handläggaren och kommer man inte fram till något vettigt så är det ju värdering via handelskammaren som gäller. Men där får man ju väga in risken att behöva stå för den avgiften om dem gör samma värdering som försäkringsbolaget. Vad som gäller om du och bolaget inte kommer överens står i villkoren för försäkringen. Att ha en bil i bra skick som gått lite spelar inte så stor roll då försäkringsbolagen går efter snittpriser hos handlare i Sverige. Att få hjälp med import av en bil lär inte komma på fråga med mindre att det är en dyr och sällsynt samlarbil - om ens då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Man kan inte räkna med att få som man tänkt..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
18 juli 2019 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
20 juli 2019 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Vad det motparsvållande eller eget fel ?

grundregel är ersättning för bilens värde (- evt. självrisk)  kanske en värdering av en värderingsman kan vara till hjälp  http://besiktning.nu/Inspectors  ?

Ett träd föll över bilen när den stod parkerad på en stadsgata. Och det var inte en stormig natt.

Ja men vad är bilens värde?

spillolja
20 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Vad är det för bil ?
om man inte är nöjd kanske man ska begära överprövning hos bolaget samt ge dom kopior på alla fakturor som finns
sedan värderingsman om man inte är nöjd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
20 juli 2019 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Vad är det för bil ?
om man inte är nöjd kanske man ska begära överprövning hos bolaget samt ge dom kopior på alla fakturor som finns
sedan värderingsman om man inte är nöjd

En vanlig bruksbil.

Värderingsmän är fel väg att gå har jag lärt mig. De är ju beroende av försäkringsbolagen så de är inte opartiska. Däremot har du ju ofta rätt att anlita en jurist om du tvistar med försäkringsbolag om ersättning, det är mycket effektivare eftersom du är kunden i det fallet.

spillolja
20 juli 2019 · 4 014 Inlägg

En jurist kan ju inte värdera bilen, utan det måste ske av en extern aktör, på vilket sätt skulle en värdeingsman utsedd av handelskammaren vara beroende av ett bolag ?, man ska tänka på om värdet på det man stämmer bolaget understiger ett 1/2 basbelopp (ca22.500:-)så har man inte rätt till ombudskostnader, begränsningen är 1 timmes juridisk rådgivning  (ca1750:-/inkl. moms)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
20 juli 2019 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
En jurist kan ju inte värdera bilen, utan det måste ske av en extern aktör, på vilket sätt skulle en värdeingsman utsedd av handelskammaren vara beroende av ett bolag ?, man ska tänka på om värdet på det man stämmer bolaget understiger ett 1/2 basbelopp (ca22.500:-)så har man inte rätt till ombudskostnader, begränsningen är 1 timmes juridisk rådgivning  (ca1750:-/inkl. moms)

Därför att detta mer är en fråga om argument och läsa försäkringsvillkor än värdering. "Likvärdig" kan betyda mycket utifrån hur man använder bilen.

spillolja
20 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Innan vi gå vidare, så heöver vi veta vad det är för bil annars kan vi inte säga Bu eller Bä

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
20 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Vad som framgår så har bilen blivt förstört pga. av ett fallet träd och inlöst, en bil som gått 9500mil är rimligen mer värd än en som gått  15.000-20.000mil,  men TS upplever att  den har värderats lägre än vad den verkligen är värd, solklart fall att anlita en värderingsman efter att till bolaget först har begärt omprövning av det skriftligen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hedis62
20 juli 2019 · 53 Inlägg

Dom som jag vet råkat ut för olycka och fått bilen i löst av försäkringsbolaget så har handläggaren där kollat på Blocket och tagit summan som man får den billigaste för,,,sedan sket dom i mil skick m,m,.
Och när mina bekanta klagade på summan så blev svaret,,,det finns väl ingen som betalar vad det står för pris i annonsen,,,och det slutatde med att dom bytte bolag efter den turen.
men det finns säkert väldigt tillmötesgående handläggare oxå.
hoppas att det löser sig för dig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2019 · 17 380 Inlägg

Fick en bil från 2009 inlöst förra året. Den hade rullat ca 8000 mil. Var i nyskick. Vi fick förhandla lite men till slut var jag nöjd. Tog några dagar bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
d-b
21 juli 2019 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Vad som framgår så har bilen blivt förstört pga. av ett fallet träd och inlöst, en bil som gått 9500mil är rimligen mer värd än en som gått  15.000-20.000mil,  men TS upplever att  den har värderats lägre än vad den verkligen är värd, solklart fall att anlita en värderingsman efter att till bolaget först har begärt omprövning av det skriftligen

Det är en relativt korrekt beskrivning. Värderingen jag fått, som baserades på en Blocket-annons, är väl på ytan korrekt. Problemet är bara att bilen i annonsen hade gått 30 % längre, inte hade automat och saknade dragkrok. Miltalet kan man kanske diskutera och få lite extra för och jag kan förstå att för någon som bara behöver en bil att åka till arbetet med så är bilarna likvärdiga men för mig är automat och dragkrok helt avgörande. Frågan är då om bilen verkligen är likvärdig?

Likvärdig kan ju vara så mycket. Får jag dragkrok och automat skulle jag kunna kompromissa bort baksätet eftersom jag 99 % av tiden aldrig åker mer än två i bilen. Det är förmodligen en kompromiss många andra inte skulle acceptera.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juli 2019 · 13 673 Inlägg

d-b skrev:

spillolja skrev:
Vad som framgår så har bilen blivt förstört pga. av ett fallet träd och inlöst, en bil som gått 9500mil är rimligen mer värd än en som gått  15.000-20.000mil,  men TS upplever att  den har värderats lägre än vad den verkligen är värd, solklart fall att anlita en värderingsman efter att till bolaget först har begärt omprövning av det skriftligen

Det är en relativt korrekt beskrivning. Värderingen jag fått, som baserades på en Blocket-annons, är väl på ytan korrekt. Problemet är bara att bilen i annonsen hade gått 30 % längre, inte hade automat och saknade dragkrok. Miltalet kan man kanske diskutera och få lite extra för och jag kan förstå att för någon som bara behöver en bil att åka till arbetet med så är bilarna likvärdiga men för mig är automat och dragkrok helt avgörande. Frågan är då om bilen verkligen är likvärdig?

Likvärdig kan ju vara så mycket. Får jag dragkrok och automat skulle jag kunna kompromissa bort baksätet eftersom jag 99 % av tiden aldrig åker mer än två i bilen. Det är förmodligen en kompromiss många andra inte skulle acceptera.

det är ju så klart något du tar upp med den du förhandlar om.. likvärdig bil är ju just en bil med liknande mil och utrustning.

jag fick 10k mer för en gammal d5:A jag krockade med när jag tog upp utrustning som jag hade på min bil som var viktig..  för det är stor skillnad mellan en bil med automat och manuell
i mitt fall handlade det om att bilen skulle ha antisladd system dom mesta det årgången min bil var från såldes med antispinn men det är ju väldigt stor skillnad.  dessutom jämförde jag priserna med bilar med samma växelåda så klart.  man ska se till att beväpna sig med allt fakta innan man ens pratar med dom första gången får då plockar man ner dom på marken direkt och deras argument rinner av direkt eftersom man har all info.  dom förlitar sig på att dom kan lura folk att deras bilar inte har något värde.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang