Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som antagligen kommer spåra ur...

Går det att få en gammal Cherokee som stått still i nästan 10 år, besiktigad och laglig på en minimal budget? There's only one way to find out!

Cuefa

  • 49 Följare
  • 6 591 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 juli · 1 672 Inlägg
#1

Som rubriken säger... det är dags. Igen...

2012 köpte jag en Cherokee XJ och öste pengar på, för att 8 månader senare sälja den och gå +- 0

Jag har saknat en Jeep sedan dess. Många har de varit. Annonserna man kollat på och bilarna man drömt om att ha råd med.

Fast jag ville ha mer. XJn e cool men arkaisk i sin konstruktion med gammal rak-sexa och bladfjädring.
Dessutom börjar dessa bli sjukt dyra igen, av ovan nämnda skäl. Stenålders, dvs lätta att bygga på, och tåligare än en gråsten.

Jag ville satsa på någonting liiiite nyare, och helst med V8!
Var och tittade på några Blazers o till och med en Bronco, men de var alla för dyra i förhållande till skicket.

En och annan Grand Cherokee tittades på också, men det var samma sak där. Högt pris, lågt värde.

Så plötsligt hände det!
En annons på blocket, som så många andra annonser på blocket... men den här var intressant, dels för att priset var lågt (4000 kr), dels för att den stod på bekvämt avstånd från mig.

Det stod dock inte mycket i annonsen om bilen, och då den saknade reg-skylt fram var det inte lätt att få reda på något.
Jag tog kontakt med säljaren och frågade först o främst; Vad sitter under huven??
Svaret kom nån timme senare: "Det är en V8..."
hjärtat började slå snabbare. En V8 minsann! O så billigt!
Fast jag såg redan på de två annonsbilderna att det skulle krävas åtskilliga meter plåt för att få bil av den igen, så hade en låga tänts i mitt inre... Mmmmmm V8, svart läder... manligt!

Helgen kom o jag lånade med mig svågern för en resa några mil norrut o kolla på bilen.
Efter diverse navigerings-missöden hittade vi så till rätt adress, och där stod hon... Mörkt lila metallic, och förutom de obefintliga trösklarna var hon i oförskämt bra skick!

Bromsarna låg på nå jävulskt, så någon vidare provtur var det inte tal om, men hon rörde sig framåt och bakåt för egen maskin i alla fall! Och framför allt lät hon perfekt i motorn.
Den skorrande fördelningslådan lät det sämre om, men höll man in spaken så drev hon snällt på.

Jag bjöd lågt. Nästan lägre än Glocalnet. 2500 kr.
Ok, svarade den dåvarande ägaren. Ok...? Gick han med på det...!?
Nu kan man ju inte backa ur...
Sagt o gjort, dagen efter togs samma resa igen, men till rätt adress direkt den här gången, och ett släp efter bilen.
Händer skakades, papper skrevs (digitalt, men ändå) och sen var jag ägare till en svensksåld 1996 års Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 V8 med ynka 27000 mil på mätaren! big_smile

Problemen var ju därmed inte över. Först o främst tog det mycket vilja och en stark hand på spaken till fördelningslådan för att få bilen o hålla kvar växeln och driva framåt. När den skulle upp på släpvagnen passade även ett bromsrör på bakaxeln på att meddela sitt missnöje med livet. Så börjas det...

Så, nu har ni bakgrunden till detta projekt.

Nästa inlägg kommer innehålla bilder och info på vad jag hunnit med de sena kvällar jag haft sen jag kommit hem från jobbet, samt vad framtidsplanerna är.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 juli · 1 672 Inlägg
#2

Tack för alla glada tillrop smile

Kommer säkerligen behöva lite pepp och energi för att ro detta i land.

Man märker vad tidens tand biter hårt på jänkestål som får stå.
ALLT som borde röra sig sitter fast och vice versa.

Men vi tar det från början...

Det här var annonsbilden som fick mig på fall. På bild ser ju alla bilar ut att vara i mint condition...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9b8fdbbaa281012ce963cfcf1dc6ace6.jpg


Här är ekipaget nyss hemkommet och inte ens avlastat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-59f9694278bcba7dc26d9be8d9b5a6f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d3fee2d630fab1a46b62ae4d9fd7eee0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8b8b4e8cd2e57eee77bd3a471a3338b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-25edbaaf96fb811331b3a32d8a45efc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-662bc78ee18581854892446012f1e083.jpg

Så, en snabb genomgång vad man får för 2500 kr idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dccc698de7fb4af8ee2cdba02ad08c2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-daef78b0a90f1b3299bbf396f47e582b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-be830d9500ca3be9a9dd3aab1c9f0aba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-03651c17244f4dc3a60d8092f108fee4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bdfc0d57275edabfe544c59d93b2b25e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cb63ce2b4adb5dadfc4ad69597693a26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f027681b3781cc4234019320cdc0c584.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c9ba4a9454308dec7702d6fb3f43bb97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9ee76bbce1ec45d98592358402c41523.jpg

Som synes är golven väldigt fina, trösklarna är det som tagit mest stryk i det svenska saltbältet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9fe7c73e2be7cd5a5eaa5a9e669a4633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bd530ce770a12dad1652278be3291700.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f43271ec7b9c8e78f7a7ba2e0bb93f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d2609851435f6490a31b7d0940b1c0ee.jpg

Inredningsmässigt är bilen, sånär som på några små svamp-angrepp på baksätet, i oförskämt bra skick.
Inga sprickor i lädret, innertaket sitter där det ska och med undantag av AC och elektroniken i vänster bakdörr så fungerar faktiskt allt! Till och med takluckan! Och den är tät!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-687082c1d1c9c0c3510fab8c20ebbc0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d1cd25d09a2ea91030a0dfffbe89c574.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2c0a81d93d416e634c359051c7355ca1.jpg

Steg 1 var att se varför bromsarna låg an så hårt.
Detta är troligen bara en effekt av 10 års stillastående.

Men skivorna fram har inte en tillstymmelse till kant på sig, och beläggen är värmeskadade men annars väldigt tjocka, inte alls särskilt slitna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-210df2287de541f388ca795f9b1956fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3b9c57c22264fd961932e54532b04dab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5bd2eb26cf5254f81a8bb2f58665ba72.jpg

Den skarpsynte ser att slang och bromsrör till vänster fram ser väldigt nytt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b6a61ed097f43670a786a9b156b678b4.jpg

Liksom denna nedre högra länkarm. Någon har brytt sig om denna bil tills den blev ståendes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1621dbe9539d86f60f0fccf217bc88d9.jpg

Även baktill har saker gjorts. Beläggen är fortfarande blankt svarta på utsidan och backarna till handbromsen ser ut som om de monterats dagen innan bilen parkerades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-09d1aa13926c603fc67f7fd625a5a7db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-92923155e4fb97b94ddfdc69d2c1e844.jpg

Parkeringsbromsen på höger sida kärvade deluxe och ville verkligen inte gå tillbaks till sitt ändläge.
Det är även en skada på höljet på vajern dit.
Men med smådelarna bortplockade fungerar vajern perfekt så dessa delar skall bara putsas till och återmonteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2017e7d2fe66e53d39a49ff0b1f26b70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4ba3c89dbf0a322d58d432a7581e9869.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9602b6a1328f19faa8351f0fc38a34b2.jpg

Så är vi då framme vid idag, Söndag.

Till att börja med en översiktsbild av hur Jeepen står i dagsläget.
Ungefär den höjd den har nu skulle jag gärna ha konstant. Den där höjningen på nånstans 2" vore lämplig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-547df10cf3b8470957532c26b0686a06.jpg

Idag har så följande saker gjorts;

Bromsoken bak har demonterats, tillsammans med samtliga ruttna rör. Dessa har sedan separerats från slangarna som ska återanvändas då de är i mycket gott skick.

Har även sett till att få bort luftnipplarna så jag vet att det är möjligt. Trist o lägga energi på allt sånt här o så går det inte att lufta skiten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7787e6f721bb608662fe649b176d3922.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3347a486f1af2439db51d1360ad36f98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5db2dcf09531411646d57083211a641c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6c25ecbfc12206aeeee9905af83984c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-804cc47f88a0a5c128188635ba46b3ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f13110548ea9da16b0a20e7d04edd9db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-52793df7077b0159f4c63c6966b4325e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0e7aa150f8b71a067fd97f74a3ef2cb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f8bf904d247761b1722876309db16611.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f1b5fac8359612697c3609a6d178931.jpg

Har en nippel kvar under bilen som trilskas, men den ska nog också få vika hädan så småningom...
Den som funderar på svetstången i bakgrunden; det är bara för att förhindra ett långsamt läckage av bromsvätska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f09919e81b2e5c843d374cdb130e8015.jpg

En överraskning kommer sällan ensam, och även i detta fall hittar man saker som gör en förbryllad...
En tejpbit på sidan av tanken visade sig dölja ett fantastiskt dåligt lagat hål!
Så tanken lär ner och åtgärdas. Oklart hur men jag ser framför mig en grov bult och mutter med bensinbeständiga o-ringar och brickor på bägge sidor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a60838031d8b7601c72ffffdbbd9d627.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2a2f4fa811f062d2112adad8b45a47c.jpg

Ungefär där satte regnet stopp för min framfart.
En sista blick ut över huven med drömsk blick...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d9e3c8b46568cbc9f70bd5a0c2eca9cd.jpg


Jag märker att bilderna hamnar i lite bakvänd ordning, måste försöka vänja mig vid hur Garaget laddar upp dem när man väljer flera på en gång, men det löser sig...

Nästa steg blir som sagt att få ner tanken, sen tror jag att jag demonterar de främre bromsoken också och försöker leda upp dessa på något smidigt sätt.

Jag planerar i första skedet att få fart på alla bromsar o få allting tätt, sen besiktiga som den är o se vad mer dom vill ha åtgärdat förutom trösklarna.

Nu kommer ännu en jobbvecka med förhållandevis sena kvällar, så det kan bli att nästa uppdatering kommer först på Lördag.
Men gör jag framsteg kommer dessa avhandlas här smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 juli · 1 672 Inlägg
#3

Glömde ju en sak, som räknas in i budgeten...

Bägge fjädrarna fram är av längst upp, därav den något låga hållningen.
Fräscha begagnade fjädrar har letats upp och dessutom har dessa mycket generöst donerats till undertecknad! (Tack Fredriq big_smile)

De bakre byts inte i nuläget då de verkar fräscha (ska dock jämföra när de andra landar) men de främre måste åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-513a37dea0e234c7943b4e7cee1e29b0.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 juli · 1 672 Inlägg
#4

Blir en mini-uppdatering då jag blev sen hem ikväll och således inte orkade lägga mig under bilen.

Jag gick ut i regnet igår och våldade loss den sista nippeln till bromshydrauliken.

Väl under bilen konstaterades att det av den svenska generalagenten monterade draget sitter med 3st bultar, som allihop var för sig har gnagt var sitt hål i tankens bakkant. Således är det inte ett hål som ska tätas, utan fyra.

Begagnad tank beställdes således idag, jag orkar inte laga en sweitzerost i plast.

Desto roligare nyheter var att jag kunde ta en omväg på några mil o hämta mina ny-gamla fjädrar hos en snäll polare!

Inte bestämt mig om jag ska putsa till dem innan montering men jag borde väl. Ser mer seriöst ut inför besiktning i alla fall

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7ff6f27ee77a4a9365572eb5fedbd31e.jpg

Jag tänkte inte byta fjädrarna bak, men en snabb jämförelse visar att det nog är på sin plats ändå... De jag fått tag på är garanterat fräschare i vilket fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ebc276ebaf760e1f04dbc439f942f9d7.jpg

Men det stora lyftet (pun intended...) kommer framtill. Tror inte bara det översta varvet har gått av, de har nog det sig lite också. Kommer bli fint o få nytt här, den saken är klar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-258eec95f3a0212ac7f6f60429eacc44.jpg

Det var allt jag hade att bjuda på ikväll.
Fler uppdateringar kommer allt eftersom framsteg görs, eller motgångar påträffas 😏

Edit: Typo's

Senast redigerat av Cuefa (23 juli )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 juli · 1 672 Inlägg
#5

Kul att ni vill följa mina galna idéer och myrstegs-små framsteg smile

Igår kväll blev det ett litet race till.

USA-bildelar i Osby express-levererade ett välkommet paket till jobbet på mindre än 24 timmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-51ece63e26f7c7d478228b73b23040f0.jpg

Tack o lov var denna tank i betydligt bättre skick än min nuvarande, så operation Ut med det gamla, In med det nya påbörjades medans vädret var fint och humöret på topp.

Det som rann ur bränslefiltret var inte direkt den färg man förväntar sig av bensin... Whiskeyn jag tog på kvällen hade ganska exakt samma kulör...
Och för den nyfikne; Mitt uppsamlingskärl är ett oljetråg till en Audi V8... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8753127cee742807f3e64f44d71323a0.jpg

Det är inte alldeles lätt att byta tank ensam på en sån här skapelse, men med lite våld och lirkande fick jag ner den gamla tanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-808984ea113458bd0e82d0b61eaad85c.jpg

Påfyllningsslangen var kapad och skarvad med en stålhylsa, så någon har varit här o brutit förr. Även kontakten till bränslepumpen är trasig, det finns ingen låsning på den längre så den kommer dras ihop med ett buntband för att ingenting tokigt ska hända längre fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc05426208d2ed3a87fe764613ebaafe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1d0dfa2e21b04600d2c91cf2dbedff73.jpg

Här syns den primära anledningen till att tanken skulle ner.
Ser ut som äkta pundar-arbete medelst mora-kniv o skruvmejsel... roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9fe8ef915a7935ffea66836c93e11e47.jpg

Och här kan ni se anledningen till att jag beställde en begagnad tank istället för att chansa på att denna håller tätt en stund till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-194643323214129860c44f5a82e8a51a.jpg

En ljusglimt är i alla fall att golvet är snyggt o helt även under, eller ja, ovanför tanken.
Den eftermonterade dragkroken ser betydligt värre ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7f321f43d9ab32500b28a495e1b4a958.jpg

Dom tre bultarna som gnagt på tanken. Kommer sätta ett skydd mellan den nya tanken och dessa bultar för o försöka undvika detta i framtiden. Passande nog ligger det en fin bit akryl i handskfacket på bilen, den borde passa perfekt där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-00760c69eaf66fec881ae889f6f94564.jpg

Sen var det bara o flytta över precis allting från gamla tanken. En bekvämt simpel operation då allt sitter i pumpmodulen/armaturen, som i sin tur bara sitter med en stor krans som "lätt" knackas bort med hammare och en punch.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0593a1a9f4890523e9c02ab9ae85c478.jpg

Jag tänkte att eftersom det är ett hål i tanken vet man ju aldrig vad som smugit sig in där.
Lika bra att peta av botten på pumpmodulen och kolla om det finns ett filter eller en sil där kanske.
Det gjorde det, och det var tydligen tur det. Det som satt i silen var bl.a lera och plastremsor..!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-84a470ebd905e663981fe39c6a62f9a7.jpg

Detta spolades ur och gjordes rent så gott det gick. Var ju inget fel på pumpen innan och den lät heller inte särskilt ansträngd så jag anser detta gott nog för nu.

Allt monterades ihop igen och med en hel del bök, bl.a med att manövrera domkraften från under bilen medelst ena benet, så kom den nya tanken på plats igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f25995c29435c9b96295e7e9cf523fa9.jpg

Nu återstår att dra fast allt man lossat och fylla på med 20l fräsch bensin, sen får vi se hur bilen går.
Det blev inget mer gjort igår då solen gick ner, temperaturen sjönk och myggorna hade fest på mina extremiteter.

Får se om orken räcker till ikväll för att göra klart det som behövs innan provstart med "renoverat" bränslesystem.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 juli · 1 672 Inlägg
#6

Liten update, utan bilder denna gång.

Det ser likadant ut som det gjorde på senaste bilderna, men nu är allting åtdraget och inkopplat. 20l bensin rann ner i den "nya" tanken, utan läckage (puh!).
Och efter att ha låtit bränslepumpen bygga lite tryck så startade hon utan problem!

Så med den saken avklarad kommer fokus ligga på bromsar och fjädrar.
Ska leka lite med bromsoken på jobbet ikväll o se om jag får fart på dem, hoppas hoppas...
Sen blir det att beställa lite koppar-rör med passande nipplar till bakaxeln och montera tillbaks allting.

När den biten e klar, eller kanske innan den biten e klar beroende på hur väl allt avlöper, så ska fjädrarna ersättas med mina bättre begagnade enheter.

Så, avhängigt broms-biten så närmar det sig en mer seriös provkörning av pärlan!
Har ju än så länge inte varit högre än 2:an i 44RE-växellådan så hur den beter sig har jag ingen aning om.
Samma gäller länkarmar, styrning etc.

Jag har med andra ord något att se fram emot! ^^

Edit: Typo's

Senast redigerat av Cuefa (25 juli )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 juli · 1 672 Inlägg
#7

Dags för ännu en mikro-update:
Samtliga bromsok behöver renoveras då damasker var trasiga och kolvarna är i bakelit (!!) som börjar bli till åren och skör.

Så nu är jag på jakt efter billiga alternativ för att få fart på bromsoken igen.

Fokus ändras något också i och med detta, och landar troligen på att byta fjädrar istället.

Kommer bilder och uppdateringar i takt med att det händer något!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 augusti · 1 672 Inlägg
#8

Kommer en snabb uppdatering ikväll gott folk. Kanske t.om med bilder! ^^
Stay tuned...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 augusti · 1 672 Inlägg
#9

Ja, det är trevliga bilar faktiskt!

Skulle kommit lite text och bilder igår redan, men tiden rann iväg...

Först de roliga nyheterna.
Jag svängde förbi Jeep-nasaren på orten där jag jobbar (Hedin Bil i Uppsala) o frågade lite pris på reservdelar. Vet ni? Det mesta original till en Jeep är SVINDYRT i vårt avlånga land...!
blev ganska exakt 0% inköpta delar därifrån.
Det som var skoj var däremot utrustningslistan jag fick med mig.

Bland mycket annat konstaterades att bilen har en Dana 44a "Alu-klump" bakaxel med Trac-lok diffbroms vilket ju aldrig är fel.
Bilen är ju svensksåld men en sak jag inte insåg kring detta är det faktum att de svensksålda (faktiskt de flesta europa-sålda GC's) inte är byggd i USA utan i Österrike!

Jajamän, Chrysler Co. kontrakterade ut byggnationen av de europeiska Cherokee'erna till Steyr.
Dom har ju vana av att bygga grejer med kvalitet, och kanske är det därför denna jeep, sina 27000 mil till trots, känns förvånansvärt väl ihopskruvad och solid!

Så, hur har det gått med allt annat då?
Mja, ett steg framåt o två steg tillbaks, typ.

Jag rev ju av alla bromsar o lät bilen stå på pallbockar i väntan på nya delar till oken, samt nya ledningar till bakaxeln.

Vad händer sedan? Jo, sambon bestämmer att "i helgen ska vi måla huset! Jag har hyrt en Skylift...)
Sådär ja. Ingen tid att skruva bil med andra ord...

Fast jag fick min revansch när Skyliften fastnade bakom huset. Den hade hydraulisk drivning av hjulen men det systemet orkade inte med när hjulen sjönk ner 30cm i vår moss-sjuka gräsmatta.

Vad gör man då? Självklart skruvar man ihop Jeepen med endast handbroms, så man kan flytta på åbäket... cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-67bf15a979ef822a23a9033ca00e012c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-93a7d0a52b22c24735594e6a9b633ae9.jpg

Med endast en något svag handbroms att få stopp på 2 ton bil, blir det ju inga längre åkturer direkt.
En liiiten sväng på en öde väg hanns dock med en mörk kväll, och jag har faktiskt alla 4 växlar framåt!

Däremot är den lite yxig när 2an ska i, den lägger i 2an, sen tillbaks till 1an en stund, sen smäller den i 2an så man är rädd att bilen ska klyvas på mitten...!

Vet inte hur jag fäller in en video här så det får bli en länk till en video istället.
https://www.garaget.org/video/155195

Även när backen ska i är det lite sådär, det tar några sekunder o sen smäller den i backväxeln rätt hårt.

När lådan blir varmare blir dessa saker betydligt mindre allvarliga.

Det luktar lite bränt om växellådsoljan, så det ska i nytt filter och olja inom en överskådlig framtid.
Måste väl börja nånstans eller hur? ^^

Förutom dessa små saker går bilen riktigt trevligt! Förvånansvärt stabil på vägen, och hyfsat skrammelfri. Ett oljud från bakaxeln talar däremot om att jag troligen bör kolla och komplettera oljenivån även där.

Ok, nu börjar vi närma oss nutid.
Jag hade börjat försöka ta bort ena framfjädern när jag fick sätta ihop bilen igen.
Nu har jag åter igen ställt den på pallbockar och försöker fixa detta ännu en gång.
Dessvärre får jag inte bort fjädern utan att ta bort koppen som genomslagsgummit sitter i.
Självklart gick ju det gummit av när jag försökte lossa det, och resterna som sitter kvar döljer skruven som håller koppen på plats.

Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Så, jag beställde och fick levererat renoveringssatser till bromsoken istället!
Struntade i nya kolvar då de gamla ändå bör hålla ett tag, och nya kolvar kostar fan massor med pengar! roll

Jag har börjat så smått med hjälp av min Clas-i-Sjön-"Dremel" att göra rent o putsa av oken så det går att montera tillbaks kolvarna med nya packningar.

Nedan följer en kavalkad av bilder på mina framsteg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3914f47fa605178a1962dca5bf4dd506.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f4f17fc1e714b18abae99b23522b33a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6bfbb8be5ab748344ae98eddd64daaa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bc20079b4c6410883ab89dd089a27b71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ccd8237e0b07deb1f65297c224d322c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f0422a796099a06737ead8989523fd3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6cf5cbf544baa83b7b60ce491792d988.jpg

Jag tycker mig inte få in kolvarna så långt i varken det främre eller bakre oket, men det kanske beror på att man blir lurad när inte packningen sitter på plats?
Jag kan i alla fall inte se eller känna någon anledning till att kolven kärvar...

Borde kanske städa bänken lite men det är ett senare projekt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cd8f46954081e8447a45853ded63fa90.jpg

Ungefär så här långt in får jag kolvarna med lätt handkraft, trycker jag in dem längre får jag slå ut dem bakifrån, eller åtminstone ta i ORDENTLIGT för att kunna dra ut dem med fingrarna...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-de189149676327f01ff5a00994200ec6.jpg

Nya luftnipplar med rätt gänga hittades faktiskt på Biltema!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-01251d9a71710fb72092cab53ebc7c4d.jpg

Ungefär så långt har jag hunnit i mina äventyr, hittills. Det blir nog mest bromsrenovering i veckan då jag kommer hem så sent så eldrivna verktyg stör grannfriden. I helgen däremot kommer jag försöka mig på att dels få bort de där förbenade fjädrarna (vill helst inte behöva släppa ner framvagnen, men i värsta fall...) samt få dit bromsarna, åtminstone de främre oken!

Så, fortsättning följer!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 augusti · 1 672 Inlägg
#10

_Budda_ skrev:
Kul med en jeep! alltid vart lite sugen på att skaffa mig en sån big_smile
ang bromsoken, så är det väl lättast att pilla i beläggen och se om skivan får plats i mellan?

Ja, tanken har slagit mig! Får ta in grejerna, dom ligger ju i bilen o jag e lat roll lol

Men jag ska nog göra det ikväll och se hur det ser ut. Vore skoj o få ihop det här så jag kan åka och besiktiga bilen! Kan ju som sagt bli lite mer o göra enligt SBP så jag tar det innan jag ordnar trösklar och dylikt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 augusti · 1 672 Inlägg
#11

Det gick faktiskt tungt utan packning, och det borde det helst inte göra tycker jag hmm

Hur som, monterade ihop ett ok igår, och då användes bromscylinderfett. Det var inte så illa som jag trodde det skulle vara, med belägg och skiva i fanns det ändå säkert 3-4mm till godo så det kommer nog fungera utmärkt hoppas jag smile

Ska ta mig an det andra främre oket ikväll, och försöka mig på en montering av dessa sedan. Tänker att jag börjar i den ändan eftersom jag måste dra de nya rören på bakaxeln. Kunde ju vara kul o få någon form av bromsverkan i alla fall, även om det bara är på framaxeln ^^

Alltid mysigt när luftnippeln ser ut så här vid demontering... Undrar varför bromsarna hade fastnat... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1dac844a81ed1bf150c2cd9e8b014ec5.jpg

Såg inte så vackert ut i hålet heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5a23cfcfc199d686878d7a0f5d5519a2.jpg

Börjar bli bättre. Använde min lilla "dremel" med ett puts-huvud i mässing. Tog ingen bild på det färdiga resultatet men det såg ut som nytt cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d899f96972511f362c630996b01d7bcf.jpg

Finns lite spelrum som sagt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e97d9ce44fd7a2ccbf0ff7bf2ad2401b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-efbf16dc1a2db73db3cce068785339b1.jpg

Jag vet att jag borde byta beläggen men det blir ett senare problem.
Än så länge är egentligen hela bilen ett "proof of concept", jag vill se att det är värt att fortsätta innan jag spårar ur fullständigt ^^
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d3add195e690a86b3ac045e693a049c2.jpg

Får se om jag kan ta en något längre provtur i helgen kanske. Vågar fan inte ta ut den på en "vanlig" väg utan bromsar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 augusti · 1 672 Inlägg
#12

Kort uppdatering från helgens eskapader;
Det blev inga...
Hann plocka bort ena fjädern fram, sen öppnade sig himlen och gjorde mig smärtsamt påmind om hur det är att skruva under bar himmel.

Det tog en stund att få bort koppen som håller genomslagsgummit (som jag dessutom brutit av sedan innan, att få ut resterna var skoj.. o bulten som håller den såg fräsch ut.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b73ae3231a90072b39f5af44a7e731df.jpg

Jag inser dessutom att jag behöver släppa ner framaxeln lite för att få dit de "nya" fjädrarna, då de ju av förklarliga skäl är längre än de jag tog ut. Törs inte klämma ihop dem hur mycket som helst med mina gamla fjäderspännare, jag hatar dom där grejerna... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-941b418fda1a35c0a55c3392db9ff3e4.jpg

Så, idag efter jobbet (när jag kört mina 2 timmar hem...) så tar jag o släpper på krängningshämmarna, nedre stötdämparfästet samt tvärlänken/panhard-staget så jag får ner framaxeln en hel bunt. SEN ska fjädrarna i!


Så vad gör man när det regnar en hel helg?
Man renoverar bromsok så klart!

Har fått samtliga 4 ok klara nu, och redo för återmontering.

De bakre oken verkar vara i bättre skick än de främre, det gick i alla fall att få in kolvarna längre där och det är viktigt då skivor och belägg på bakaxeln är i det närmaste nya.
Jag hoppas att de främre oken också fungerar som tänkt, men det märks antar jag...

Rep-satserna har fungerat bra så när som på tätningsringarna till de bakre oken.
Dessa var smalare och hade en större diameter än de gamla, så de gick inte in utan att ta skada vid montering av kolven.
Tack och lov var de gamla ringarna i väldigt bra skick, så de fick återanvändas med nya yttre damasker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cbd78245d82a34096ce202f10282523a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c67219f45a321d6f361911b7ee09d707.jpg

Därmed är denna del av renoveringen avklarad, 4 "nya" ok väntar på montering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b08f4425ca244e94685477fa053f5426.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab96aa04c33c0d65b743feba57f38098.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7267514a6e44d92bd479a726957720a5.jpg

Så förutom fjädrarna fram ska de nya bromsrören monteras på bakaxeln, sen kan jag börja fundera på att byta olja här o var, samt boka tid för besiktning!

Jag börjar som sagt i den ändan innan jag bestämmer mig för vad som ska ske med trösklar och annat.

Som vanligt följer fler uppdateringar i takt med att det faktiskt händer något med bilen! smile

Edit: Typo's

Senast redigerat av Cuefa (12 augusti )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 augusti · 1 672 Inlägg
#13

Lite så jag känner också. Har gott om bekanta som har haft... spännande äventyr med dylika tingestar...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 augusti · 1 672 Inlägg
#14

InStyle skrev:
Japp den följer Vi

Det tackar vi för smile

Hände ingenting igår då dagen regnade bort och jag somnade tidigt.
Har jag tur så är det torrt runt bilen idag, då blir det förhoppningsvis lite skruva!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 augusti · 1 672 Inlägg
#15

Saker har hänt! Framsteg har gjorts!
Hurra!

Nå, jag har varken vunnit nobelpriset eller blivit miljonär på triss, men vissa framsteg har ändå skett!

Jag började direkt när jag kom hem, med en domkraft som support, att släppa på krängningshämmare, nedre stötdämparfästen och panhard-staget till framaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5a9dd632733638106b2f2a0a51175ad9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-77d1e7f8d49e745b9b6da708c8a6f360.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-303a0f6571a3de0d648df89fd1aabfbc.jpg

Sen var det bara att sänka domkraften så kunde jag plocka ur den kvarvarande trasiga fjädern.
Efter det kunde jag, med hjälp av de förskräckliga fjäderspännarna (ryyyyys....) montera i mina nya begagnade fjädrar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9379866088608dfbe5f1622a0f4dd838.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8731b3e68763e5fbe4c0e901137db796.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-56a564fc75be41f5941df6d7c2d155ca.jpg



Sen var det bara att montera i omvänd ordning smile

Började med de små klämmorna som håller fjädern på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-296adb82a38c0123de61dccdc4dd6dab.jpg

Sen höjde jag framaxeln o brottade tillbaks allt jag lossat.

Panhard-staget krävde några spännband och en gnutta våld för att komma på plats så bulten gick i igen... roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-450fde92b4dd91811775d2513a432b6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b6ba8b7105906865a908659bc5027def.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7f9102007533e23944e1729b01fcdb1e.jpg

Men till sist var det klart! (Och mörkt o myggigt ute...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6a87da2584639b39f2bc3bdccdcfb795.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2c6ba6960bfbaed5a53b7fe3118afaa.jpg

Hittade även bevis på ett tidigare haveri av någon sort. Högst oklart vad detta har varit till, delarna är i armerad plast.
Har helt klart varit ett remhjul av någon sort i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d4ce5c8d12caa35a8cf01999cbb1d14.jpg

Delarna låg på den lilla kåpan under kylaren... ^^

I och med detta är det klart för återmontering av bromsar!
Förhoppningsvis är det vad nästa uppdatering handlar om big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 672 Inlägg
#16

zzr9409209 skrev:
Har varit med om att likadana fjäderspännare gått av,precis under sexkanten/skallen,nu hände det här på arbetsbänken,men alla fingrar o tänder kvar!!

Precis, just det som gjort mig nervös... Nu behövde jag inte komprimera fjädrarna så grymt mycket tack vare att jag släppte ner framaxeln, men jag hatar fortfarande att använda dylika tingestar!

Har jag en jäkla tur kanske jag kan få för mig att montera bromsar fram ikväll!
Wish me luck...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 672 Inlägg
#17

Bob-Miller skrev:
Såg en kille som drog ihop fjädrarna me små spännband o la ut tipset på Youtube,skrev ett mail o sa va ja tyckte,dan efter va videon borta...

Jag ska egentligen inte säga något... polarn o jag körde med avgasklammer i brist på annat när vi skulle byta stötdämpare på hans Audi 100 yikes

Men det gick den gången i alla fall. Ingenting jag kommer pröva igen dock...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 672 Inlägg
#18

Mina följde med huset. Ingen aning om ålder på dem... :S
Det regnar hemma så just idag blir det nog inte mycket skruva dessvärre sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 augusti · 1 672 Inlägg
#19

sir_daniel skrev:
Ett tips med bromsoken är att när de är strippade, häll i saltsyra/lägg dem i saltsyrabad så kommer de bli som nya invändigt

Mycket bra tips!
Blir nog så jag får göra om jag måste ta isär dem igen.

Skruvade faktiskt dit de främre oken i förigår och luftade dem hjälpligt igår kväll, så nu har en första lite längre provtur tagits.
Bromsarna tar väldigt långt ner, oklart varför men jag kan i alla fall misstänka att det beror på att 50% av bromssystemet saknas...! De tar i alla fall o tvärnitar bilen på grus, det får väl anses vara någon form av retardation...! (mer än bara ägaren/föraren alltså lol)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-38c2ea5975569297544d22a469f71a12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e6e3aa514c206d83b6951f24f47fd2f8.jpg

Växellådan är helt klart i behov av lite TLC och styrväxeln behöver tightas till lite, men förutom det går bilen riktigt bra!

Det var inga problem att komma upp i, och behålla farten i alla fall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cadb31969f10a9385c1f7a1b11ef45eb.jpg

Framför allt är den så gott som skrammelfri vilket gör mig mäkta förvånad.
Kanske har o göra med att den är byggd i Graz och inte på andra sidan pölen ^^

Bilen återfick sin rätta stans igen med nya fjädrar fram, dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d997e3ab10efa9a40d8afc74f595b4da.jpg

Något som är lite irriterande är däremot att bilen går ner så lågt i varv med växel i, att servon totalt upphör att fungera vid stillastående/väldigt låg hastighet.
Så fort jag får upp varvtalet till typ 1000rpm så kommer servon igång igen.
Jag misstänker att min bil är utrustad med hastighetsberoende servo, men jag är inte helt säker.
Det sitter i alla fall en liten el-kontakt av något slag på servopumpen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8802ef4573518ec502c1bcdbeb382a76.jpg

Detta ska forskas vidare i, men det börjar i alla fall närma sig möjlighet till besiktning!
Dessutom har jag fått tag på 100x50mm balkar som ska få agera trösklar istället för.... well, rosten och syret som låtsas vara trösklar idag roll

Den här helgen är dessvärre förlagd till annan ort än hemorten så det blir inget skruva de kommande dagarna... Men så fort jag får tiden så fortsätter jag skruva! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 augusti · 1 672 Inlägg
#20

torsen skrev:
Inväntar med spänning nästa inlägg.
Tråden helt i klass med dito på 4x4sweden, jeepsweden och JCS.

Tack! Mitt mål är att tråden ska vara intressant och rolig att följa smile

Montecarlo skrev:
Kul med framsteg, jag hade aldrig vågat provköra med halvt bromssystem. smile rätt tung bil.

Haha, jag gjorde ju den första provturen med endast handbroms! Det var... spännande...! roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang