Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 157 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Marlboroman
12 augusti 2019 · 8 228 Inlägg

Fjäderspännare kan fresta på psyket att använda. Men det är ju ett verktyg som ska användas med respekt, för händer nåt så går det fort.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cuefa Ain't no place like home...
12 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Lite så jag känner också. Har gott om bekanta som har haft... spännande äventyr med dylika tingestar...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
InStyle
13 augusti 2019 · 69 Inlägg

Japp den följer Vi

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

InStyle skrev:
Japp den följer Vi

Det tackar vi för smile

Hände ingenting igår då dagen regnade bort och jag somnade tidigt.
Har jag tur så är det torrt runt bilen idag, då blir det förhoppningsvis lite skruva!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Saker har hänt! Framsteg har gjorts!
Hurra!

Nå, jag har varken vunnit nobelpriset eller blivit miljonär på triss, men vissa framsteg har ändå skett!

Jag började direkt när jag kom hem, med en domkraft som support, att släppa på krängningshämmare, nedre stötdämparfästen och panhard-staget till framaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5a9dd632733638106b2f2a0a51175ad9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-77d1e7f8d49e745b9b6da708c8a6f360.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-303a0f6571a3de0d648df89fd1aabfbc.jpg

Sen var det bara att sänka domkraften så kunde jag plocka ur den kvarvarande trasiga fjädern.
Efter det kunde jag, med hjälp av de förskräckliga fjäderspännarna (ryyyyys....) montera i mina nya begagnade fjädrar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9379866088608dfbe5f1622a0f4dd838.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8731b3e68763e5fbe4c0e901137db796.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-56a564fc75be41f5941df6d7c2d155ca.jpg



Sen var det bara att montera i omvänd ordning smile

Började med de små klämmorna som håller fjädern på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-296adb82a38c0123de61dccdc4dd6dab.jpg

Sen höjde jag framaxeln o brottade tillbaks allt jag lossat.

Panhard-staget krävde några spännband och en gnutta våld för att komma på plats så bulten gick i igen... roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-450fde92b4dd91811775d2513a432b6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b6ba8b7105906865a908659bc5027def.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7f9102007533e23944e1729b01fcdb1e.jpg

Men till sist var det klart! (Och mörkt o myggigt ute...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6a87da2584639b39f2bc3bdccdcfb795.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2c6ba6960bfbaed5a53b7fe3118afaa.jpg

Hittade även bevis på ett tidigare haveri av någon sort. Högst oklart vad detta har varit till, delarna är i armerad plast.
Har helt klart varit ett remhjul av någon sort i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d4ce5c8d12caa35a8cf01999cbb1d14.jpg

Delarna låg på den lilla kåpan under kylaren... ^^

I och med detta är det klart för återmontering av bromsar!
Förhoppningsvis är det vad nästa uppdatering handlar om big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr9409209
14 augusti 2019 · 716 Inlägg

Har varit med om att likadana fjäderspännare gått av,precis under sexkanten/skallen,nu hände det här på arbetsbänken,men alla fingrar o tänder kvar!!

Cuefa Ain't no place like home...
14 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Har varit med om att likadana fjäderspännare gått av,precis under sexkanten/skallen,nu hände det här på arbetsbänken,men alla fingrar o tänder kvar!!

Precis, just det som gjort mig nervös... Nu behövde jag inte komprimera fjädrarna så grymt mycket tack vare att jag släppte ner framaxeln, men jag hatar fortfarande att använda dylika tingestar!

Har jag en jäkla tur kanske jag kan få för mig att montera bromsar fram ikväll!
Wish me luck...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bob-Miller
14 augusti 2019 · 1 306 Inlägg

Såg en kille som drog ihop fjädrarna me små spännband o la ut tipset på Youtube,skrev ett mail o sa va ja tyckte,dan efter va videon borta...

Cuefa Ain't no place like home...
14 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Såg en kille som drog ihop fjädrarna me små spännband o la ut tipset på Youtube,skrev ett mail o sa va ja tyckte,dan efter va videon borta...

Jag ska egentligen inte säga något... polarn o jag körde med avgasklammer i brist på annat när vi skulle byta stötdämpare på hans Audi 100 yikes

Men det gick den gången i alla fall. Ingenting jag kommer pröva igen dock...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr9409209
14 augusti 2019 · 716 Inlägg

Men mina fjäderklammor har jag haft sen -80 ,så har hållit länge...

Cuefa Ain't no place like home...
14 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Mina följde med huset. Ingen aning om ålder på dem... :S
Det regnar hemma så just idag blir det nog inte mycket skruva dessvärre sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
sir_daniel www.kudoz.se
15 augusti 2019 · 3 802 Inlägg

Ett tips med bromsoken är att när de är strippade, häll i saltsyra/lägg dem i saltsyrabad så kommer de bli som nya invändigt

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

sir_daniel skrev:
Ett tips med bromsoken är att när de är strippade, häll i saltsyra/lägg dem i saltsyrabad så kommer de bli som nya invändigt

Mycket bra tips!
Blir nog så jag får göra om jag måste ta isär dem igen.

Skruvade faktiskt dit de främre oken i förigår och luftade dem hjälpligt igår kväll, så nu har en första lite längre provtur tagits.
Bromsarna tar väldigt långt ner, oklart varför men jag kan i alla fall misstänka att det beror på att 50% av bromssystemet saknas...! De tar i alla fall o tvärnitar bilen på grus, det får väl anses vara någon form av retardation...! (mer än bara ägaren/föraren alltså lol)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-38c2ea5975569297544d22a469f71a12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e6e3aa514c206d83b6951f24f47fd2f8.jpg

Växellådan är helt klart i behov av lite TLC och styrväxeln behöver tightas till lite, men förutom det går bilen riktigt bra!

Det var inga problem att komma upp i, och behålla farten i alla fall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cadb31969f10a9385c1f7a1b11ef45eb.jpg

Framför allt är den så gott som skrammelfri vilket gör mig mäkta förvånad.
Kanske har o göra med att den är byggd i Graz och inte på andra sidan pölen ^^

Bilen återfick sin rätta stans igen med nya fjädrar fram, dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d997e3ab10efa9a40d8afc74f595b4da.jpg

Något som är lite irriterande är däremot att bilen går ner så lågt i varv med växel i, att servon totalt upphör att fungera vid stillastående/väldigt låg hastighet.
Så fort jag får upp varvtalet till typ 1000rpm så kommer servon igång igen.
Jag misstänker att min bil är utrustad med hastighetsberoende servo, men jag är inte helt säker.
Det sitter i alla fall en liten el-kontakt av något slag på servopumpen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8802ef4573518ec502c1bcdbeb382a76.jpg

Detta ska forskas vidare i, men det börjar i alla fall närma sig möjlighet till besiktning!
Dessutom har jag fått tag på 100x50mm balkar som ska få agera trösklar istället för.... well, rosten och syret som låtsas vara trösklar idag roll

Den här helgen är dessvärre förlagd till annan ort än hemorten så det blir inget skruva de kommande dagarna... Men så fort jag får tiden så fortsätter jag skruva! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
16 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Inväntar med spänning nästa inlägg.
Tråden helt i klass med dito på 4x4sweden, jeepsweden och JCS.

Montecarlo
16 augusti 2019 · 444 Inlägg

Kul med framsteg, jag hade aldrig vågat provköra med halvt bromssystem. smile rätt tung bil.

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:
Inväntar med spänning nästa inlägg.
Tråden helt i klass med dito på 4x4sweden, jeepsweden och JCS.

Tack! Mitt mål är att tråden ska vara intressant och rolig att följa smile

Montecarlo skrev:
Kul med framsteg, jag hade aldrig vågat provköra med halvt bromssystem. smile rätt tung bil.

Haha, jag gjorde ju den första provturen med endast handbroms! Det var... spännande...! roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Uppdaterings-dags!

Har hänt något litet i alla fall.
I helgen som var byttes motorolja och filter (det gamla filtret hade ett VÄLDIGT gammalt Biltema art-nr) och oljan var... Svart. Alltså verkligen väldigt JÄTTESVART. Och lättflytande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a287e1ff67afb4c3e3069ae5fa5c0732.jpg

För den som funderar, jag plockade bort grillen då jag ville kolla hur AC-kondensorn såg ut. Den ser finfin ut vilket gör att jag hoppas kunna få fart på ACn också, så småningom! smile


Har haft mina funderingar kring oljetrycket i motorn, det blev väl lågt på tomgång med varm olja.

Med ny 10W-40 olja och ett nytt filter blev det en helt annan sak! Nu har jag fint oljetryck oavsett varvtal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-080eb3bd2df639c1023a801124b32c02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5cbff7f5c5a2df69f7bd739e0aae4568.jpg

Och nu när jag vågar ge på bilen lite så märker jag dels att motorn går som ett skott, dels att växellådan DEFINITIVT kräver en hel jävla massa TLC...

Nåväl, senare bekymmer.

Bilen är i alla fall hjälpligt körbar.
Nästa projekt blev bromsar bak då, har skjutit det framför mig länge nog.
Garaget städades ur inför oljebytet så varför inte hålla till där då?
Lite roligare än grusgången, speciellt med tanke på regn och annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-67c63f9f2cda1ccbd4cad879136f9637.jpg

Sen radades delar upp som ska monteras tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c37f0db8b895c7da7bfbb98847821254.jpg

Då myggorna älskar mig och det började på o skymma så drogs garageporten igen.
Sen kom jag på att alla verktyg ligger i bakluckan på bilen... lol

Tack och lov är garaget precis stort nog att jag kunde få upp bakluckan när porten var stängd.. Puh!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1033497dec063387326d48ed1b03f8c9.jpg

Har tyckt mig höra ett skrapande ljud från vänster bak men jag har bara tänkt att det är eftersom det bara är skivorna som sitter där.
Visade sig att en av fjädrarna som håller bromsbackarna hade lossnat och låg löst i trumman neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0ab4ed0979972cb4b25d19d63bb83db0.jpg

Tack och lov hade ingenting annat tagit skada! Ibland ska man väl ha lite tur...
Ok-hållarna ser ju inte sådär värst superfräscha ut, det ser ut som om beläggen har suttit på samma plats sen gud var grabb, typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb1f2b17ce1efb622d4071e010a9d1a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d8978d7dde5de282aaaa4f20426bd4ea.jpg

Återstår att se hur värdena blir, behövs det får jag väl lägga i lite material o sen slipa ner dem.... Vill inte byta alla hjulspindlar hmm

Nåväl, tillbaks med skivorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a64848fbc907eb968469432f9938a9aa.jpg

Sen åker slang och ok med belägg på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bbb509c0a140fe4d2775e16d574ef325.jpg

Sen börjar det roliga... bocka rör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bdf20730beb06b76440ebd15460fcc15.jpg

Svågern hjälpte mig fixa fram rör med kona o nippel.
Jag bad honom ta 5cm extra på rören så jag hade lite spelrum.
Dessvärre hade snubben på Ad Bildelar här på orten nog missförstått lite, så vid tillverkning hade han lagt till 10cm på det långa röret åt höger, och hade gjort ett väldigt kort vänster-rör...!
Blev förbannat tight, men jag lyckades få dit det i alla fall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a734d4a5a7e0b529534081228a99a7e1.jpg

Sen samma sak på högersidan. Dit med ok, slang och rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf3dea2adb1cedbc49d203254f71198a.jpg

På den här sidan hade jag ju onödigt mycket rör istället, men det gick att trolla bort de extra centimetrarna i alla fall...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8f46eff605e12965d4b1968f98c5be0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8455485d6d98f216c7ea363a92f304de.jpg

Sen skulle allt in i fördelningsblocket som går vidare via slang till längsgående röret.
Enkel konstruktion som gör att det endast behövs ett bromsrör till bakaxeln. Me like!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a9a11be8c84a3bbd5a27b500fb656743.jpg

Allt på plats! Yey!

Bort med alla restriktioner (läs:svetstång) som suttit på slangen sen jag tog bort allt, och sen börja pumpa.
Pedalen sjunker. Tar nytt tag. Pedalen sjunker. Tar nytt tag. SPLASH! låter det från bakaxeln....
Första tanke: Glömt dra åt något! Näedå, allt är draget som det ska.
Det visar sig att de nya tätningsbrickorna till banjoskruvarna på oken är för tunna!

Notera att brickan har lite ränder på en halvan, det är från oket. Den andra sidan har inte klämts åt.
Hade jag några nya brickor på plats där hemma? Självklart inte...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-60864aadefe96f8dd28073a55390c4fc.jpg

Så långt har jag alltså kommit!
Ska försöka ragga fram nya, tjockare brickor, helst i koppar, och sen görs ett nytt försök...
Fortsättning följer! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

Detta kommer att bli hur bra som helst!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Detta kommer att bli hur bra som helst!

Jag hoppas i alla fall det!
Varit ute på lunchen nu och jagat nya brickor... det var fan inte enkelt att hitta!
Slangservice här i Uppsala tipsade om en typ av bricka jag inte testat förut, enligt dem fungerar dessa bra på t.ex crosshojar o annat så varför inte tänkte jag.

Det är gummistålbrickor, återstår o se om det blir tätt men jag hoppas!
Har ju de där tunna alu-brickor på de främre oken också, jag byter ut dem med för säkerhets skull...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-90c8e49b9ac85ddef1a0d9eeddc3ea5b.jpg

Kopparbrickorna är inte till mig utan en polare som renoverar en äldre tysk sportvagn ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2019 · 4 628 Inlägg

Well well!

Saker har hänt, igen!
I torsdags kväll monterades de nya gummimetallbrickorna på de bakre bromsoken, och sen fick jag hjälp av svågern att lufta hela systemet.
Nu har jag åter igen bromsar! big_smile
De tar dessutom riktigt bra, och hyfsat jämnt. Jag törs köra bilen på allvar nu i alla fall!

Igår lördag hade jag mina föräldrar på besök och då det inte sker så ofta blev det av förståeliga skäl inte mycket skruvat.
Så blev det idag Söndag. En dag som har kännetecknats av sjukt mycket regn och åska (blixten slog ner ca 200m från huset, den smällen var inte nådig!)

Jag spenderade såklart den tiden i garaget med att fixa med pärlan smile

Till att börja med fixade jag äntligen ihop gasdämpare till bakluckan med hjälp av infästningen till mina gamla, och ett par friska som donerats till mig av en arbetskollega big_smile
De kom från en Audi A6 anno 2004 och var på typ 600N styck, så nu går luckan upp lätt cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-be2721b2a750b2388218f7421e8fe523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dd0306724b3bda2a537e170174527229.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f6b96831fda206923366b6034df3686.jpg


Med det ur världen städades äntligen alla verktyg och allt bråte ut ur bilen, så nu är bakluckan ren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cdc907f28ad00bd97d5d1b3de26dff5d.jpg

Även baksäte och framsäte fick städat, allt ska ur bilen. De gamla telefongrunkorna som hängt med sedan 1996 fick också stryka på foten och en qi-laddare skruvades på plats där det gamla hade suttit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d70964827c26742fae6049a8bbe9f6c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-194f622eff482afeb4f3e243a4068c91.jpg

Sen blev det dåligt med bilder pga hjärnsläpp, men ni får i text vad ni skulle fått i bild.
Jag drog bort damasken på vänster bakdörr eftersom den varit död sedan inköpet av bilen.
Som jag misstänkte var det kabelbrott, inte mindre än 4 sladdar var av. Så dessa skarvades ihop med någon dm extra kabel, och nu fungerar både centrallås och fönsterhiss på samtliga dörrar! big_smile

Även innerbelysningen har varit ur funktion på de två vänsterdörrarna. Bak saknades strömbrytaren helt och hållet, det satt bara ett snöre där.
Det snöret visade sig vara knutet runt kontakten så den gick att fiska upp ur hålet. Nice touch!
Fram satt strömbrytaren, men den var inte skruvad... Med en skruv på plats fungerade strömbrytaren perfekt. Det går 1 kabel till strömbrytaren, alltså jordar den med skruven...!
Varför dessa var bortmonterade vet jag absolut ingenting om.

Med strömbrytaren monterad på bakdörren så kom även den igång, så nu fungerar samtliga dörrströmbrytare inklusive indikationen i mittkonsolen!

När allt gammalt telefon-tjafs var borta passade jag även på att skruva ihop instrumentpanelen igen, så allt sitter stadigt och knak/skrammelfritt. Det börjar verkligen kännas som en bil nu! tongue

Tog en liten provtur bara för att få lyssna på tystheten (nåja...) i bilen utan massa lösa verktyg o annat elände över hela kupén.
Vad händer? Jo, bilen immar igen totalt. Rutorna känns kladdiga. Luktar sött...
Så att'eh.... värmepaket, någon? roll

Tänker köra ett beprövat knep för detta.
Nej, inte kanel...
Bar's Leaks får det bli!

Dessutom är det något glapp i bakluckan, när jag bromsar och luckan lixom trycks mot bilen av sin egen tyngd, så triggas strömbrytaren som tänder innebelysningen... Go figure... roll

Så står bilen i garaget igen för stunden då...
Får jag värmepaketet att hålla tätt närmar det sig däremot besiktning med stormsteg! big_smile

Håll tummarna för mig...

Senast redigerat av Cuefa (1 september 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang