Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 171 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
19 juli 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:
Jag vet inte om jag missat det för att jag inte läst hela tråden men whats up med "Heep"? tongue
Ser ut att vara ungefär likadant projekt som mitt, ja big_smile Följer givetvis! wink

Vi får väl stämma träff i skogen o jämföra våra bilar nån dag smile

Ordet Heep är en sammanslagning av ordet Heap (hög) och Jeep!
Så en risig Jeep blir alltså en Heep, och det är väl ungefär vad min är lol

Jag råkade visst göra en sak förresten... yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3a478859a05f68ab4c0909f22c7154f.jpg

Så nu vill det till att fixa det som behöver fixas, och sen be till alla gudar och högre makter...
Spänningen är olidlig...!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
20 juli 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Jag vet inte om jag missat det för att jag inte läst hela tråden men whats up med "Heep"? tongue
Ser ut att vara ungefär likadant projekt som mitt, ja big_smile Följer givetvis! wink

Vi får väl stämma träff i skogen o jämföra våra bilar nån dag smile

Ordet Heep är en sammanslagning av ordet Heap (hög) och Jeep!
Så en risig Jeep blir alltså en Heep, och det är väl ungefär vad min är lol

Jag råkade visst göra en sak förresten... yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3a478859a05f68ab4c0909f22c7154f.jpg

Så nu vill det till att fixa det som behöver fixas, och sen be till alla gudar och högre makter...
Spänningen är olidlig...!

Ja det var inte allt för många mil emellan, den sträckan borde till och med min älskade pisshink klara av att stånka sig fram big_smile
Finns det några roliga platser att köra på där runt?

Haha, genomtänkt och bra - I love it! Jag har klurat på något namn i samma anda för min men den fick bli Grumpy, för det är precis vad den är tongue

Det är bara att kämpa på så fixar du besiktningen! cool

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Cuefa Ain't no place like home...
20 juli 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Jag vet inte om jag missat det för att jag inte läst hela tråden men whats up med "Heep"? tongue
Ser ut att vara ungefär likadant projekt som mitt, ja big_smile Följer givetvis! wink

Vi får väl stämma träff i skogen o jämföra våra bilar nån dag smile

Ordet Heep är en sammanslagning av ordet Heap (hög) och Jeep!
Så en risig Jeep blir alltså en Heep, och det är väl ungefär vad min är lol

Jag råkade visst göra en sak förresten... yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3a478859a05f68ab4c0909f22c7154f.jpg

Så nu vill det till att fixa det som behöver fixas, och sen be till alla gudar och högre makter...
Spänningen är olidlig...!

Ja det var inte allt för många mil emellan, den sträckan borde till och med min älskade pisshink klara av att stånka sig fram big_smile
Finns det några roliga platser att köra på där runt?

Haha, genomtänkt och bra - I love it! Jag har klurat på något namn i samma anda för min men den fick bli Grumpy, för det är precis vad den är tongue

Det är bara att kämpa på så fixar du besiktningen! cool

Faktum är att vi både i Böle i Hofors, samt även i Sandviken har både aktiva klubbar och bra banor!
Sen är ju inte Rörken (Uppsala) så jättelångt bort heller. Så nog finns det att köra på, allt tongue

Vi får väl se hur det går med bes. Men man måste väl chansa nån gång! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
24 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Jaha?
Klockan är i skrivande stund tjugo minuter i nio. En timme och tjugo minuter kvar till besiktning.
Börjar faktiskt känna mig lite nervös nu... hmm

Igår tog jag och justerade handbromsen, återstår att se om den tar tillräckligt eller om jag behöver pilla mer på justeringarna. råkade sätta förarsidans justering åt fel håll dessutom, så istället för att kuggen på justeringen är rakt för hålet så är den förskjuten åt ena sidan. Får se om jag orkar fixa det senare... Gick ju att komma åt i alla fall ^^
På passagerarsidan satt den rätt och lätt åtkomlig.

Bytte även olja och filter i motorn (var ju ändå ett år sedan senaste bytet...).
Denna gång blev det inte Biltema utan ett MANN-filter och Castrol Edge 5W30 som rekommenderas för dessa maskiner.
Drog i fett i samtliga nipplar jag kunde hitta när jag ändå höll på, det lär ju inte skada i alla fall!

Försökte även justera upp tomgången lite men min tomgångsmotor verkar kunna kompensera för mina justeringar och drar ner nivån sådär drygt lågt igen, som jag inte vill ha det.
Fortsättning följer gällande den saken.

Sist men inte minst inspekterade jag svets-arbetet som är gjort på bilen och kan konstatera att det är nog den mest hållbara biten på hela bilen nu!

Jag kan också konstatera att motorn går så SJUKT jämnt och fint!
Jag hade även beställt nytt fördelarlock och rotor, men dessa hann inte komma i tid så dessa får bytas senare antar jag...

Ok. Nu är klockan 08:44.
En timme och 12 minuter kvar...
.
.
.
.
.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
vEight Baronen
24 juli 2020 · 1 434 Inlägg

Håller tummarna! wink

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
24 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Som jag har väntat på den här dagen...
I ett års tid har jag jobbat mot detta målet. Att med lindriga utlägg få fart på en klenod som stått bortglömd i många, långa år...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...Och äntligen är jag i mål! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Blankt papper! Första gången sedan 2010...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9bf43f537778c65d9a145cf97b11e5c2.jpg

Det känns så JÄ**A SKÖNT!
Nu kan alltså övriga projekt med bilen börja ta form, för nu är det värt att investera lite mer än bara blod, svett och tårar!

Först på listan står en av 2 saker;
Antingen ett kit med allt elektriskt i växellådan, ca 1500kr inkl. tull o frakt från Teh Jonaited Steitz åv amääääricka!

Eller byte av AC-kompressor (om jag får tag på en från en bekant som städar sitt förråd. Ca 0kr plus resan till och från förrådet hans smile )

Sen följer resten av allt jag vill göra. Men det största farthindret är äntligen överkört och bakom mig! (Som om ett farthinder någonsin skulle stoppa en Jeep... wink )

Så, nu ska jag vänta på att skakningarna avtar och pulsen går ner. Sen börjar planeringen av vägen FRAMÅT!

Jeep - Built, not bought... cool

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
24 juli 2020 · 1 366 Inlägg

Grattis :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Bmsone Reservdelsnisse
24 juli 2020 · 182 Inlägg

Grattis :-)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Cuefa Ain't no place like home...
24 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Många tack!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
24 juli 2020 · 299 Inlägg

Men jävlar så härligt! Jag vet känslan - även om jag fick körförbud på första försöket! lol

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
InStyle
24 juli 2020 · 69 Inlägg

Kul ställe att hänga på att läsa , kan känna rostflagorna i håret

turbonova gillar en riktig burnout
25 juli 2020 · 1 174 Inlägg

Faan va gött grattis smile

Cuefa Ain't no place like home...
25 juli 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:
Men jävlar så härligt! Jag vet känslan - även om jag fick körförbud på första försöket! lol

Där har man varit, ja... gammel-Heepen tog nog 8-10 ombes innan dom var nöjda 🤣


InStyle skrev:
Kul ställe att hänga på att läsa , kan känna rostflagorna i håret

Jodu, det finns inte nog med champoo i världen för att bli fri Jeep-mjället 😁
Välkommen hit!

turbonova skrev:
Faan va gött grattis smile

Tack! Ja jag är så galet glad!


Idag dammsög jag ur hela bilen o torkade rent varenda panel i ren glädje över att jag nu får smutsa ner den igen, på laglig väg! 😆
Tvättade även av mattorna, fast jag tror inte de blev så mycket renare egentligen... 😂

Om ni inte redan märkt det så tillåter garaget numer unicode-smileys, vilket jag tycker är hejdlöst roligt 👌😃🤩

Senare idag ska jag och sambon ut och utforska en del vägar vi sett i vår närhet, men inte vågat åka ut på med bruksbilen då den är sjukt låg och inte lämpad för sån terräng.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mew
28 juli 2020 · 2 152 Inlägg

Ojoj, äntligen!! Grattis! big_smile Känner igen den känslan, och det är bara att suga åt sig! Nu börjar den dyra biten. "Nu är den ju besiktad, så då är det lika bra att..." big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
28 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:
Ojoj, äntligen!! Grattis! big_smile Känner igen den känslan, och det är bara att suga åt sig! Nu börjar den dyra biten. "Nu är den ju besiktad, så då är det lika bra att..." big_smile

Haha, exakt så faktiskt! big_smile

Måste samla lite pengar eller lyckas sälja något så jag kan få råd att beställa hem ett rep-kit till växellådan, det är nog prio ett just nu ändå.

Eller ja, jag fyndade ett i stort sett oanvänt KN luftfilter till bilen igår, för 150kr på Tradera cool

Vet inte när filtret är bytt sist och även om det ser bra ut så kan det aldrig skada med ett filter som bilen kan andas lite lättare genom 😋

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
31 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Mjaha, vad har hänt här då?
Inte mycket förutom att jag tog Jeepen till jobbet idag!
Snittförbrukning enligt färddatorn 1.22l/mil! Knappast... men det är en skön långfärdsbil, den saken är klar smile

Dessutom firar jag att jag sedan inköpet av bilen för 1 år sedan, faktiskt har hunnit lägga hela 350 mil på henne! big_smile

Jag ska strax rulla in henne på en lyft och se om jag kan justera styrväxeln och/eller främre bandet i växellådan o se om jag kan påverka någonting av de grejerna, till det bättre helst! ^^

Vidare rapport kommer senare!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
1 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Så, hur har det gått för mig tror ni?
Mja, inte sådär överdrivet mycket framsteg gjorda, som vanligt lol

Jag tog in bilen för att justera det främre bandet i växellådan (det bakre justeras inifrån, synd jag inte tänkte på det i höstas när jag hade tråget nere... roll), inte så mycket för att jag egentligen förväntade mig någon skillnad på hur lådan beter sig, utan mest för att det troligen inte har gjorts på år och da'r.

Sagt o gjort, upp med bilen på 4-pelarn och in under å kika.
Tack, Jeep. För att ni har satt HELA BILEN i vägen för justerskruven... 🤬
Som dessutom är 4-kantig, för varför använda en sexkantig skruv så normala verktyg passar!
Ryktet har gjort gällande att en 8mm hylsa med 12-kant kan passa. Hade vi någon sådan på verksta'n tro? NEHEEEJ såklart inte! 8mm 6-kant gick inte på, 9mm tolvkant kuggade över. Jippie.

Nå, jag lossade ändå låsmuttern (det står att det ska vara motsvarande 17.46mm, men min var såklart 19mm. Riiiight...) och testade att vrida in justerskruven för bandet.
Den skruven gick att skruva in typ en miljon varv... 😲

Man ska skruva åt den med 72 inch pounds, dvs hiskeliga 8 Nm.
Nu var det ju inte alldeles enkelt eftersom hylsan jag fick använda kuggade över då o då, men jag drog åt till jag tänkte, det där borde vara 8 Nm. Ish....

Sen ska man lossa skruven 2 7/8 varv. Jävla amerikaner...
Sen försöka hålla emot justerskruven och samtidigt dra åt låsmuttern. I ett utrymme stort som en colaburk, där allting består av oljiga rester av en svunnen värld, och vassa kanter förgiftade med arsenik, typ.

Blev det någon skillnad då?
Mjaaa, svårt att säga. Det blev i alla fall inte sämre!
Men elektroniken i lådan måste bytas, det råder ingen tvekan om det.

Just ja, bilder på detta uteblev då ALLT var så oljigt att jag inte ens ville ta i min telefon.

Jag hade även tänkt ge mig på min styrväxel, men tiden rann ifrån mig så det fick utebli.

MEN! Någonting positivt i alla fall!
En snabb surfning på Tradera för några dagar sedan, resulterade i vinnande bud på följande godsak!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b8012c781539e99ca1685ba6ce946785.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9e60cd6a517979f1f7f792eeda8f65fa.jpg

Ett till synes så gott som oanvänt K&N luftfilter passandes Jeep Grand Cherokee ZJ med V8!
Jo man tackar! big_smile

Så det gamla papp-filtret, som förvisso är i helt ok skick, fick vackert maka på sig till förmån för något som andas lite lättare cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a6b3829868ec0a27f6593ed1a845b1e1.jpg

Mycket bättre 🥰
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b8c604250e71226c56236c216f435b19.jpg

Det här kommer ju givetvis innebära att jag har fått säkert.... tja, 40-50hk extra eller så! 😇

Nåja, prestanda eller ej, det kan aldrig vara en dålig sak för motorn att kunna andas lättare.
Vad blev det vinnande (och enda) budet för detta filter då?
149kr + frakt. LÄTT värt det i mina ögon!

Om solen bara kan sluta steka så förbenat på himmeln så ska jag kanske göra ett försök att justera styrväxeln här hemma istället, det behövs ju ingen lyft för det direkt ^^

Jag återkommer när vidare framsteg har skett smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

Det tar sig du!

Trevligt för bilen att få andas igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Berglund_89
1 augusti 2020 · 1 474 Inlägg

Jsg kulrar på att köpa ett insatsfilter till min också, visserligen ingen jeep dock, men.. lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang