Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 187 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2020 · 4 628 Inlägg

Idag blir det kanske lite mindre logisk text än ni är vana vid, vid en av mina uppdateringar.
Det beror på att jag var hemma 00:50 i natt, och klockan ringde 04:20 igen.

Så jag är en "smula" mossig i skallen...

Nå, vad gjordes och vad hände?

En kort recap på situationen:
Sen mitt senaste ingrepp i växellådan så har jag ju varit utan min fjärde växel.
Ett tag trodde jag att även Lockup'en för momentomvandlaren var borta men den funktionen finns kvar.

Jag har heller inga felkoder i växellådan vilket ju gör saken ännu mer spännande.

Så min misstanke var att det är nå knas med de nya komponenter jag installerat i lådan.
Eftersom de gamla komponenterna fanns kvar i en låda och oljan ändå inte hade gått mer än 100 mil togs således beslutet att åtminstone ta ner tråget, kolla om där var kaos, spara oljan, byta till de gamla solenoiderna och skruva ihop allt igen.

Sagt o gjort, efter jobbet togs bilen in och jag började skruva ner saker.
Gick betydligt fortare denna gången, övning ger helt uppenbart färdighet!

Det första jag märkte när jag började tappa av oljan var att den hade hunnit ändra färg.
En hel del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-44506d929ed7e21f25a9f520e9461ab3.jpg

Tänkte först att det var säkert en hel del gammal olja kvar i lådan, men ju mer olja som rann ut, desto mer glittrig och svårdefinierbar blev färgen... Redan här började jag känna att det är nog mer galet med denna rackarn än jag hade hoppats på 😬

Det tog för övrigt typ en timme att tappa ur oljan så pass att jag kunde lyfta ner tråget - skitkul att FORTFARANDE inte ha en avtappningsplugg i tråget... Detta ska dock ändras, kollar tråg på bla Amazon. Nu ska det fan bli ändring på den saken...

Med tråget bortplockat kunde jag snart konstatera att där fanns saker som jag inte lämnat sist jag var in i lådan och bråkade.

Det låg några små plastbitar, tunna remsor.
De är väl gissningsvis resterna av en tätning från nånting i lådan.
Det såg även ut som det var fullt av metallbitar men det var det inte, bara "klumpar" av gissningsvis lamell-material. Men det glittrade fantastiskt fint om oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c4bc3f45bf446b334dcb936f1aaf3fe0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9cf4735ed0e92f396f1922f9430fc383.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3b3902cc46929c2bc384f174435d435.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0b6f97eab91667c93b5be3120e28bee4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3315fcb1bb78da8e9fd1c34e0d900d8b.jpg

Jahapp, är väl bara o riva ner ventilpaketet då.
Gick otroligt mycket smidigare denna gång även detta.
Med ventilpaketet på en bänk togs allt loss och isär, som gick att ta loss och isär utan att dela paketet. Riktigt SÅ kaxig vill jag inte påstå mig vara ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-657cbb3d814a60283b4d0b019c5515ad.jpg

Sen blir det dags att skruva ihop alltsammans igen då, med de gamla solenoiderna för overdrive/lockup
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5da9f3063f8fca6b63ad0864e683c5a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9c1ffb9e00908b8dc30744818818e282.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6dab6498b3a5d36fca0b483bc4635ac6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-351ab0c2046f5295b3fb0d63fc83d62a.jpg

Eftersom jag lite grann räknade med att felen skulle kvarstå eller ersättas av andra så fyllde jag i den använda oljan igen, den har ju ändå inte gått mer än 100 mil, om ens det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ee776cfec36faf704672168dc502bedb.jpg

Resultatet då?
Status Quo. Dvs EXAKT lika som innan. Frihjular när 3an ska i, 4an har upphört att existera.

Pung.
Blåsvullen, sönderbankad pung.

Klockan var nu strax innan 11 på kvällen och jag skulle ta mina 2+ timmars filfärd hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-717914dc035eb09aabfc109f5ef0fcc3.jpg

Vad händer då?
Snöstorm, så klart...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-154172c8768b8a2ff7c9ac5d86b449ef.jpg

Så, där är vi idag.
Jag har slängt ut trevare på beggade växellådor, för nu orkar jag inte med denna längre.
Har eventuellt en på G för en blyg slant, det kan vara värt att chansa på om den är i ok skick.

Vi får se!
Och om det blir lådbyte så kommer ni få läsa det i denna tråd 😎
Adios och Trevlig Helg!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2020 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:
Varför har jag missat detta intressanta projekt?
Ska börja läsa nu smile

Gör gärna det! 🙂
Håller inte direkt samma kvalitet som dina projekt dock 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
4 december 2020 · 2 152 Inlägg

Mmmmm kul med ogjort arbete... Eller inte... roll
Ja, får du tag på en beggad låda känns det som att det är dags att byta ut den du har nu. Men spara den du har! Går ju alltid att renovera (själv eller lämna in) i framtiden, och de lär inte bli vanligare.

Det där med mossig i skallen kan jag relatera till.... haha. Fick lånat en verkstadslokal med tvåpelarlyft över en kväll/natt, skulle underredsbehandla Hondan då det visade sig vara rätt så nödvändigt rätt så akut. Mååånga moment är ju smidigare med bilen uppe på en lyft, och tänkte utnyttja torktiderna till max och "skulle bara" en massa saker.

Blåser på i fullt tempo med radion igång på hög volym, när jag känner att det mesta är klart och jag börjar bli nöjd hör jag Rix Morronzoo gå igång på radion.... lol

Hade sovmorgon dagen därpå, så började jobba... klockan 9. big_smile Hann hem o sova två timmar för att sedan jobba 9-18, lagom pigg efteråt. big_smile

Men bilen blev klar! Vad gör man inte... roll

Senast redigerat av Mew (4 december 2020)

turbonova gillar en riktig burnout
4 december 2020 · 1 174 Inlägg

Ja fy faan för fel man inte hittar/löser men det kommer en dag då skiten löser sig 😁. Kämpa på 👍

Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2020 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:
Mmmmm kul med ogjort arbete... Eller inte... roll
Ja, får du tag på en beggad låda känns det som att det är dags att byta ut den du har nu. Men spara den du har! Går ju alltid att renovera (själv eller lämna in) i framtiden, och de lär inte bli vanligare.

Det där med mossig i skallen kan jag relatera till.... haha. Fick lånat en verkstadslokal med tvåpelarlyft över en kväll/natt, skulle underredsbehandla Hondan då det visade sig vara rätt så nödvändigt rätt så akut. Mååånga moment är ju smidigare med bilen uppe på en lyft, och tänkte utnyttja torktiderna till max och "skulle bara" en massa saker.

Blåser på i fullt tempo med radion igång på hög volym, när jag känner att det mesta är klart och jag börjar bli nöjd hör jag Rix Morronzoo gå igång på radion.... lol

Hade sovmorgon dagen därpå, så började jobba... klockan 9. big_smile Hann hem o sova två timmar för att sedan jobba 9-18, lagom pigg efteråt. big_smile

Men bilen blev klar! Vad gör man inte... roll

Haha, som när jag bytte motor på Audin då...
Började Lördag kl 9, körde hem bilen kl 1 på måndag morgon. Hemma 3, upp kl 6, åka tillbaks till jobbet kl 7, sen jobba 9-18... kan inte ha gjort många rätt den arbetsdagen 😂

turbonova skrev:
Ja fy faan för fel man inte hittar/löser men det kommer en dag då skiten löser sig 😁. Kämpa på 👍

Jag ger mig ICKE! Motorn spinner ju tack o lov som en katt.
Jag hoppas verkligen den här beg-lådan kan vara något att ha, det vore as-najs o kunna bulta i den o sen dissekera min egen låda till max! Vill ju veta vad fan som e fel på den! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
4 december 2020 · 2 183 Inlägg

Ajajaj, sånt där vill man inte hitta i oljan... Det brukar aldrig vara ett bra tecken hmm
Hoppas du får tag på en bättre låda som åtminstonde förstår att den har 4 växlar big_smile

Ska bli intressant att se när eller om du river ner den nuvarande lådan i molekyler... Skulle inte förvåna mig om det visar sig vara ett fel som tar 5min och 20kr att fixa när du väl skruvat isär den big_smile Bara för att verkligen gnida in saltet i såret så mycket det bara går liksom wink

sydstatare
4 december 2020 · 900 Inlägg

Om du vill ha en plugg i tråget så brukar ja borra, svetsa i en fingängad m12 mutter o sen ha en bult me koppar bricka bara. Har gjort så på mina 3 senaste amerikanska bilar utan plugg. O även i flera bakaxel kåpor.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
primeramannen
6 december 2020 · 907 Inlägg

Biltema har en svetsmutter med plugg (79-920) den borde funka att svetsa i tråget

Dodge Dart "Darten" (1965)
Cuefa Ain't no place like home...
7 december 2020 · 4 628 Inlägg

primeramannen skrev:
Biltema har en svetsmutter med plugg (79-920) den borde funka att svetsa i tråget

Det funkar nog bra om man kan svetsa.
Gissa vilken egenskap jag inte besitter... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
8 december 2020 · 2 183 Inlägg

Det är väl bara att börja lära sig big_smile MIG/MAG är inte så fruktansvärt svårt att lyckas med faktiskt.
TIG'a alu är väl dock kanske inget man bör ge sig på som första projekt tongue

Cuefa Ain't no place like home...
8 december 2020 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är väl bara att börja lära sig big_smile MIG/MAG är inte så fruktansvärt svårt att lyckas med faktiskt.
TIG'a alu är väl dock kanske inget man bör ge sig på som första projekt tongue

Förvisso.
Någon gång kommer det väl ett läge för det...

Som det ser ut nu är jag fortfarande på jakt efter en bättre växellåda för rimliga pengar, det blev inget med den jag skulle kolla på i helgen.
Säljaren tyckte inte skicket på lådan motiverade 40 mil enkel resa för att hämta den - all heder åt honom som var ärlig och inte blåste mig i alla fall! 👍🏼

Så jagandet fortsätter!
Ingen som råkar ha/veta var det står en ZJ Grand Cherokee V8 som bara tar plats o behöver få ny ägare, typ gratis? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
vEight Baronen
8 december 2020 · 1 434 Inlägg

Det finns en jeepskrot utanför Nora. Han har haft ett gäng ZJ. Tror han håller på att avveckla verksamheten så där kanske du kan få något napp smile

Elbilar kan dra åt helvete.
simonfalun Mångfifflare
8 december 2020 · 299 Inlägg

Jävlar vad synd, jag blev erbjuden en gratis Cherokee för någon månad sen men tackade nej eftersom jag redan har ett never ending projekt - den gick på skroten 😳
Men jag vet en som förmodligen har en grand som reservdelsbil, jag ska försöka få fram telefonnummer!

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
9 december 2020 · 4 628 Inlägg

vEight skrev:
Det finns en jeepskrot utanför Nora. Han har haft ett gäng ZJ. Tror han håller på att avveckla verksamheten så där kanske du kan få något napp smile

Jeep-farmarn? Han är också notoriskt dyr på sina delar, så där blir det nog inga fynd är jag rädd...

simonfalun skrev:
Jävlar vad synd, jag blev erbjuden en gratis Cherokee för någon månad sen men tackade nej eftersom jag redan har ett never ending projekt - den gick på skroten 😳
Men jag vet en som förmodligen har en grand som reservdelsbil, jag ska försöka få fram telefonnummer!

Det vore ju guld om Du kunde kika!
Det behöver dock vara en -96 eller nyare, de äldre har lådor som inte funkar för min kärra tyvärr.
Och det måste vara V8, det är inte samma låda på sexorna heller, för varför göra något enkelt... 🙄

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
JohnWayne
9 december 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:
Varför har jag missat detta intressanta projekt?
Ska börja läsa nu smile

Gör gärna det! 🙂
Håller inte direkt samma kvalitet som dina projekt dock 🙈

Men du håller kanske inte heller på i 19 år big_smile

Detta blir kanon smile

Cuefa Ain't no place like home...
10 december 2020 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:
Varför har jag missat detta intressanta projekt?
Ska börja läsa nu smile

Gör gärna det! 🙂
Håller inte direkt samma kvalitet som dina projekt dock 🙈

Men du håller kanske inte heller på i 19 år big_smile

Detta blir kanon smile

Säg inte för mycket nu... Jag må bara ha ägt bilen i 1½ år men vem vet var det kommer sluta... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
JohnWayne
10 december 2020 · 5 071 Inlägg

-

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:

Cuefa skrev:

Gör gärna det! 🙂
Håller inte direkt samma kvalitet som dina projekt dock 🙈

Men du håller kanske inte heller på i 19 år big_smile

Detta blir kanon smile

Säg inte för mycket nu... Jag må bara ha ägt bilen i 1½ år men vem vet var det kommer sluta... 🙈

Tänk om det blir en 19-års renovering till mint condition big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
10 december 2020 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:
-

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:

Men du håller kanske inte heller på i 19 år big_smile

Detta blir kanon smile

Säg inte för mycket nu... Jag må bara ha ägt bilen i 1½ år men vem vet var det kommer sluta... 🙈

Tänk om det blir en 19-års renovering till mint condition big_smile

Med tanke på det tilltänkta användningsområdet känns det grymt onödigt 🤣

Men den ska bli i lite bättre skick, bara växellådsstrulet löser sig...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
11 december 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Det vore ju guld om Du kunde kika!
Det behöver dock vara en -96 eller nyare, de äldre har lådor som inte funkar för min kärra tyvärr.
Och det måste vara V8, det är inte samma låda på sexorna heller, för varför göra något enkelt... 🙄

Han hade gjort sig av med båda sina Cherokee'er tyvärr hmm

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
12 december 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Det vore ju guld om Du kunde kika!
Det behöver dock vara en -96 eller nyare, de äldre har lådor som inte funkar för min kärra tyvärr.
Och det måste vara V8, det är inte samma låda på sexorna heller, för varför göra något enkelt... 🙄

Han hade gjort sig av med båda sina Cherokee'er tyvärr hmm

Det brukar vara så dessvärre...
Tack för att Du tog dig tid o kolla i alla fall! 🙏🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang