Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 163 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
tiger138
12 augusti 2021 · 35 Inlägg

Satan va gött med nya dämpare!

Cuefa Ain't no place like home...
12 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

tiger138 skrev:
Satan va gött med nya dämpare!

Ja, det gjorde faktiskt en jäkla skillnad.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
12 augusti 2021 · 2 182 Inlägg

Ja, dämpare är lite som vindrutor, man inser inte riktigt hur dåliga dom var innan man fått dit nya big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
30 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Vad händer?

Jodå, saker sker i det tysta... eller ska jag säga skedde i det tysta? 😅

I torsdags tog jag finbilen till jobbet, hade gett mig den på att få bort den där förbenade styrdämparen, och hade även hyrt in en kollega till hjälp, då han hanterar gas-yxan mycket bättre än jag gör.

Han tittade på't, tog fram sin Tonya Harding (Ni som föjer Vice Grip Garage på jootoob vet vad jag syftar på) o lappade till skiten 3 gånger, så var den saken klar... 😏
Tydligen ska man bara använda mer våld när det inte räcker med våld.

Med den saken ur världen var det ju en enkel match att bara bulta dit den nya styrdämparen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-124b2ef09c4973780ce08a7cd98cfc9e.jpg

Eftersom det gick så otroligt lätt passade jag på att ta tag i en annan sak som jag har haft på agendan i typ 1½ månad, nämligen att ersätta min skramlande, läckande ljuddämpare.
En Zj Grand Cherokee har bara en ljudddämpare, men den är stor en en mellansvensk stad och sjukt tyst. Tråkigt!

När den har suttit i 28000 mil är den däremot långt ifrån tyst, men den låter inte så bra som man kunde hoppas på heller direkt.

Sagt o gjort, tigersågen åkte fram o så kapades saker av!
Här är resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-032bfa3971415f5ef83aee2f260a350b.jpg

Inte jättefin direkt... lät som en maracas i den dessutom.
O så var den ju så sjukt stor o tung!

Här ligger den och skäms under sin efterträdare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-769a8678c6b1a928c15c45159fb32991.jpg

Ersättaren blev en Flowtech Raptor, då jag hört att de ska ge en fin ton i bilen utan att för den skull bli sjukt högljudd.

Utrymmet den skulle in i var ju väl tilltaget så blev lite skarvar för att kunna få ihop det.
Ogillar att svetsa avgassystem, jag föredrar att kunna ta isär det enkelt om jag skulle behöva av någon anledning.

Här är bara "bluetooth"-ljuddämparen installerad lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-92ac6a6ac425031f28aa9656197ab40e.jpg

Snål som man är tog man den billigaste varianten Race-shop hade att erbjuda, och då blev det 2.5" anslutningar, mot bilens 2.1/4" i ena änden och 2.25" i andra....

Men med diverse skarvar och klammer från Biltema fick jag ihop systemet, och det är dessutom tätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c224b2f9cc82284aeb85591317ab3193.jpg

Långt ifrån mitt snyggaste arbete men inget som syns ändå.

Ljudet då?
Det kommer en film på't, men tills vidare får ni lita på mitt ord.
GUD! vilken mysig sång det blev! 😀
Plötsligt vaknade bilen till liv och mullrar sådär hemtrevligt som bara en stötstångs-V8 kan göra. 🥰


Sen var det bara o mullra hem i ruskvädret. E glad att extraljusen sitter på sen förra säsongen, för nu börjar de behövas igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2e92562e2fcc1635a5801452a3634962.jpg

Jag ska slänga upp videoklippet på ljudet så fort jag har gjort en ordentlig inspelning av det 😁

Som vanligt går en sak sönder när man fixar en annan, så nu måste jag borra ur några bultar som håller ena gasdämparen till bakluckan, då bägge bultarna small av häromsistens, men det är inga bekymmer när man har en bil som låter så gött 😍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
30 augusti 2021 · 2 182 Inlägg

Inte för att vara sån men... 2.1/4" är samma sak som 2.25" wink

Bob-Miller
30 augusti 2021 · 1 306 Inlägg

Nån som bytt bakre korset eller grejat bakaxel,,,såg märkningen på kardan..

Cuefa Ain't no place like home...
30 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Inte för att vara sån men... 2.1/4" är samma sak som 2.25" wink

Meh, märk på detaljer då 🤣
Jag insåg det efteråt men orkade inte ändra. Det är iaf inte samma diameter i någon ända och bägge är mindre än 2.5" ^^

Bob-Miller skrev:
Nån som bytt bakre korset eller grejat bakaxel,,,såg märkningen på kardan..

Jajamän, jag bytte den knuten i Juni 👍🏼



Här kommer i alla fall ett litet videoklipp på hur bilen låter när den är kall. Blev en betydligt roligare sång än innan bytet!
Det kommer en längre video så småningom när jag har tid, men det här är ett smakprov i alla fall 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
JohnWayne
31 augusti 2021 · 5 071 Inlägg

Härligt muller smile

cars4ever
13 september 2021 · 834 Inlägg

Låter helt rätt nu smile

Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2021 · 4 628 Inlägg

Här har inte hänt mycket på sistone!

Jag fick tag i en liten plast-detalj från ATP som egentligen är tänkt att användas till kickdown-vajern på chevas TH-lådor, men efter minimal anpassning medelst tång passade den även bra på Jeepen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6426fc878a0c64cb9d7d0a83b01182fb.jpg

Efter en hel del laborerande och justerande av TV-kabeln som den kallas på Dodge/Jeep-språk, så går nu bilen riktigt bra!
TV-kabelns funktion är att anpassa trycket, "line pressure" i växellådan i förhållande till läget på gaspedalen.
Ju mer man gasar, desto hårdare pumpar lådan för att kunna klämma åt lamellerna så fort det bara går.

Och vilken skillnad det blev!
Jag kan säkerligen justera liiiite till, men redan nu accar bilen HÅRT och växlar dessutom ner ordentligt om man stampar på.
Fick plötsligt spänna fast baslådan då den höll på att åka ut genom bakluckan vid en 0-100 test, något som definitivt har funnits något behov för tidigare 😁



Justeringen kan tänkas behövas eftersom den växlar upp tidigt från 1an, men samtidigt kanske det har o göra med att jag bytt växellåda till en låda som har längre både 1a och 2a växel.
Har heller egentligen inget emot att den växlar så "tidigt" som den gör o andra sidan, det kan komma väl till passa om man börjar hetsa bilen med lågväxeln i!



Skulle hälsa på brorsan i helgen som var, så jag tänkte att "50+ mil ska väl inte vara några problem (eller oekonomiskt) att köra med Jeepen, eller?"

Sagt o gjort, resan styrdes från Hofors till Ingarö på lördagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b269b36fc0bee29cdb2c0de99419c63.jpg

Sen samma väg åt andra hållet i Söndags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-89c5c073cf62d9c3105aaeaef1c4acbb.jpg


Resultat?

Något klonkar höger bak efter resan, misstänker att avgassystemet tar i någonting efter bytet av ljuddämpare.
Utöver det och en VIC som har eskimå-disco mest för jämnan så gick bilen som en klocka!


Förbrukning, ca 1,3l/mil med mycket körning gjord på E18/E4, samt nästintill stillastående köer genom södra länken både dit och hem.

Kan inte riktigt klaga på det känner jag, men jag känner också mer och mer att behovet av en tyst bakaxel och en annan fördelningslåda börjar bli STORT.
Framför allt är det ljudnivån i bilen som måste ner, man blir dåsig i skallen efter ett tag av mullrandet.

Så nu börjar nog jakten på allvar efter en bakaxel i bättre skick än den som sitter monterad nu. Kan t.om tänka mig att gå ner från min Dana 44A till en Dana 35 bara den är tyst!
Det skulle också funka bra med min framtida tanke på att byta ut fördelningslådan till en NP 242, då den är precis så mycket längre som en D35 är kortare, så då kan jag behålla min renoverade kardan 🙈

Så ser det ut i nuläget!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Minigrisen
20 september 2021 · 178 Inlägg

men jag känner också mer och mer att behovet av en tyst bakaxel och en annan fördelningslåda börjar bli STORT.
Framför allt är det ljudnivån i bilen som måste ner, man blir dåsig i skallen efter ett tag av mullrandet.

Så nu börjar nog jakten på allvar efter en bakaxel i bättre skick än den som sitter monterad nu. Kan t.om tänka mig att gå ner från min Dana 44A till en Dana 35 bara den är tyst!
Det skulle också funka bra med min framtida tanke på att byta ut fördelningslådan till en NP 242, då den är precis så mycket längre som en D35 är kortare, så då kan jag behålla min renoverade kardan 🙈

Så ser det ut i nuläget!

Äh, det är ju billigare med ett par bra radiokåpor.

Senast redigerat av Minigrisen (20 september 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2021 · 4 628 Inlägg

Minigrisen skrev:

men jag känner också mer och mer att behovet av en tyst bakaxel och en annan fördelningslåda börjar bli STORT.
Framför allt är det ljudnivån i bilen som måste ner, man blir dåsig i skallen efter ett tag av mullrandet.

Så nu börjar nog jakten på allvar efter en bakaxel i bättre skick än den som sitter monterad nu. Kan t.om tänka mig att gå ner från min Dana 44A till en Dana 35 bara den är tyst!
Det skulle också funka bra med min framtida tanke på att byta ut fördelningslådan till en NP 242, då den är precis så mycket längre som en D35 är kortare, så då kan jag behålla min renoverade kardan 🙈

Så ser det ut i nuläget!

Äh, det är ju billigare med ett par bra radiokåpor.

Ja men det är tråkigt med såna när man ska prata med sambon eller dom stackarna som får sitta i baksätet, o ska vi ha intercom är plötsligt en bakaxel väldigt billig i jämförelse 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Minigrisen
20 september 2021 · 178 Inlägg

En klassisk win-win. Billigare plus att man slipper lyssna på sambon.

stingray-ragge
21 september 2021 · 1 503 Inlägg

Sticker iväg bra nu med lådan i ordning 😀👍

Cuefa Ain't no place like home...
22 september 2021 · 4 628 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Sticker iväg bra nu med lådan i ordning 😀👍

Ja, det blev faktiskt en stor skillnad!
Skulle man få den o dra lite längre på ettan dessutom vore det ännu trevligare, men jag fick 0-100 till ca 11 sekunder.
Originalsiffrorna från Jeep är 9.5 sekunder med 44RE-lådan, vars 1a (2.74) och 2a (1.54) är kortare än 46RE som har 2.45 respektive 1.45 i utväxling.
så jag tänker inte klaga där 😁

Skulle jag däremot snubbla över en 5.9 Magnum i superskick med låga mil kanske man kan överväga ett byte, så rätt motor sitter framför rätt låda 🙈

Nä, nu ska vi inte spåra ur här...
Men jag är som sagt nöjd med prestandan bilen har. Bara det att kunna dra på ordentligt vid en omkörning känns mycket tryggare 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
UniCross
26 september 2021 · 488 Inlägg

Nu har jag just läst igenom precis hela tråden!

Stort tack för sån rolig läsning! Du borde skriva en bok big_smile

Bra jobbat med bilen, trots att jag inte är ett dugg intresserad av jeepar så har du lyckats skapa en underhållande och intressant tråd, tack snälla för de!

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Cuefa Ain't no place like home...
27 september 2021 · 4 628 Inlägg

UniCross skrev:
Nu har jag just läst igenom precis hela tråden!

Stort tack för sån rolig läsning! Du borde skriva en bok big_smile

Bra jobbat med bilen, trots att jag inte är ett dugg intresserad av jeepar så har du lyckats skapa en underhållande och intressant tråd, tack snälla för de!

Tack snälla du för de värmande orden! 🥰

Jag försöker skriva någorlunda informativt, samtidigt som det både ska vara lätt att läsa och ändå spegla min personlighet en smula.

Det blir mycket text ibland men jag tycker själv det blir roligare att hänga med om det är en lättsam läsning smile

En eloge att Du stått ut med att läsa alla dessa sidor!
Det kommer dessutom mer om bilen inom kort - det börjar verkar bessning bannemig... 😬
Fredag är D-dag, så vi får väl se vad som händer till dess... 🤞

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
UniCross
27 september 2021 · 488 Inlägg

Cuefa skrev:

UniCross skrev:
Nu har jag just läst igenom precis hela tråden!

Stort tack för sån rolig läsning! Du borde skriva en bok big_smile

Bra jobbat med bilen, trots att jag inte är ett dugg intresserad av jeepar så har du lyckats skapa en underhållande och intressant tråd, tack snälla för de!

Tack snälla du för de värmande orden! 🥰

Jag försöker skriva någorlunda informativt, samtidigt som det både ska vara lätt att läsa och ändå spegla min personlighet en smula.

Det blir mycket text ibland men jag tycker själv det blir roligare att hänga med om det är en lättsam läsning smile

En eloge att Du stått ut med att läsa alla dessa sidor!
Det kommer dessutom mer om bilen inom kort - det börjar verkar bessning bannemig... 😬
Fredag är D-dag, så vi får väl se vad som händer till dess... 🤞

Ja nu har du en ytterligare trogen följare här, längtar med spänning efter nästa update! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2021 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3265e726bf2f11a4a9f30e3931d6925c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ed6a8e0931245c2b70f8571e96c8551f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-746d6457cc91690461a1ee8fd71a55da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d9661d1af963a422813992bdcbb8abce.jpg

Winter is coming...

Blev finbilen idag då jag ska skruva på den ikväll, imorrn kl 10:50 är domedagen...
Wish me luck! 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-18c587b31166c37116489344a5f8eea8.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
30 september 2021 · 1 434 Inlägg

Lycka till! 👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang