Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 154 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Marlboroman
8 augusti 2022 · 8 228 Inlägg

Det är ju fascinerande om du hittat en axel som låter mer än den gamla med tanke hur lagren i den såg ut..! Och du är helt 100 på att det är något internt i axeln och inte bromsar eller nåt annat som för oväsen?

Durangon, är det den gröna som står(?) vid rondellen?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
cars4ever
8 augusti 2022 · 834 Inlägg

Om du bara lite snabbt funderar på hur mycket du faktiskt har fixat på denna bilen och de saker som jävlats ordentligt men.... du har trots det löst så otroligt mycket och lyft skicket på bilen smile

Sen vet jag också hur det känns när man får sådana motgångar och i vissa lägen gäller det att ta nya tag sen finns det säkert lägen där det är lättare för själen/hjärnan att ta tag i ett nytt projekt istället för att fortsätta med samma problem som aldrig tycks  ta slut.
Oavsett hur du gör, så kom ihåg allt du lyckats med och dina härliga beskrivningar av hela processen här på garaget smile

Volvo V70N "GLT" (2001)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
8 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är ju fascinerande om du hittat en axel som låter mer än den gamla med tanke hur lagren i den såg ut..! Och du är helt 100 på att det är något internt i axeln och inte bromsar eller nåt annat som för oväsen?

Durangon, är det den gröna som står(?) vid rondellen?

Det är helt klart lager-ljud, det ändras med belastningen och jag kan även höra pinjong-lagret sjunga, så allt behöver bytas.
Ska se om jag kan hitta billiga lager o låta en firma fixa den gamla axeln.
Japp, det är den gröna.
Lite synd att den bara står där liksom, men frågan är ju vilket skick den är i.

cars4ever skrev:
Om du bara lite snabbt funderar på hur mycket du faktiskt har fixat på denna bilen och de saker som jävlats ordentligt men.... du har trots det löst så otroligt mycket och lyft skicket på bilen smile

Sen vet jag också hur det känns när man får sådana motgångar och i vissa lägen gäller det att ta nya tag sen finns det säkert lägen där det är lättare för själen/hjärnan att ta tag i ett nytt projekt istället för att fortsätta med samma problem som aldrig tycks  ta slut.
Oavsett hur du gör, så kom ihåg allt du lyckats med och dina härliga beskrivningar av hela processen här på garaget smile

Tack för de värmande orden smile
Jag ska ta en allvarlig fundering på't.
Som Du skriver, det är mycket tid och energi investerat i bilen, och många hinder har besegrats längs vägen.
Vi får se vad som händer, men oavsett vad så blir ni här på Gorg troligen först att få veta ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
8 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Som man brukar säga... Man vet vad man har, men inte vad man får smile
Finns ju absolut ingenting som säger att nästa fordon skulle bråka mindre...

blazerturbo
8 augusti 2022 · 784 Inlägg

Trist med nya bakaxeln.
Kom ihåg att alla ägare som har gamla bilar har motgångar genom renovering och annat..
Du är inte ensam om det.
Tänker på att jag har bråkat med min 54 åriga gamla bil hela tiden🤣
Viktig att stanna upp lite och fundera.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Marlboroman
8 augusti 2022 · 8 228 Inlägg

Har säljaren av axel #2 någon kommentar kring ljudet? Du är inte sugen att göra ett försök att renovera axeln själv?

Durangon då, är det nånting du sett köra i närtid? Jag gissar dessutom att det är billigare att renovera axeln än att köpa ett nytt potentiellt slukhål för pengar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
vEight Baronen
9 augusti 2022 · 1 434 Inlägg

Man ska inte ge upp. Stärk dig och ta nya tag så löser det sig. Att byta lager i en axel kan verka skräckinjagande men jag tror inte det blir några problem för dig. Som Lucif3r skriver, byter man bil får man nya problem. Men det är nog standardtanken som dyker upp i skallen när man kör fast smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
9 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Ja, helt klart är det ju tidigare ägare som är största boven i dessa draman.
Jag ska se vilken väg jag går.
Jag har ju i alla fall en komplett axel som kanske går att renovera om inte annat, så jag hör mig för lite gällande delar till dessa nu.

@Marlboroman; Jag har meddelat honom om dilemmat, inte fått någon som helst återkoppling än så länge.
Kanske ska svänga förbi Valbo o prata lite med honom, på vänskapliga termer... e ju trots allt 1500kr jag gett för en axel som egentligen inte gav mig något jag inte redan hade (om man inte räknar stommen då....)

Jag har inte sett Durangon rulla, som jag kan minnas i alla fall.
Men jag är ändå lite smått sugen på att kolla in den.
E ju svag för ratt-automat och Durangon har ju stöddigare axlar, som dessutom är 6-bult.
Synd bara på bladfjädringen bak... 🙄

Senast redigerat av Cuefa (9 augusti 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
9 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aab8202a59674207aaad11f8f1005b50.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a28c82e11442740eb75da3e37d8ea452.jpg


Fan så svårt... verkar dessutom vara i skapligt skick...

Men man ska väl vara realistisk som ni säger. Kanske inte sälja ett projekt bara för att kasta sig in i nästa...
Men jag är ändå sugen o bara kolla in den lite.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
10 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Hämtade hem Jeepen igår kväll, och testade då hur den faktiskt går på vägen nu, med nya fjädrar o krängningshämmare å grejer.
Lagom stabilt, men ska gå igenom och efterdra allt i bakvagnen en gång till för säkerhets skull.
Men en intressant sak, förutom att LSDn nu verkar fungera bättre, är att bilen känns "lättare" på fötterna, rappare i accelerationen.
Mycket märkligt.
Men den är helt klart väldigt högljudd fortfarande...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Status-uppdatering:

Inget nytt under solen...
Fortsätter köra bilen, den fortsätter låta illa...

Enda jag gjort är att städa ur den igen o sortera alla verktyg, samt städa ur maskinhallen där jag gjorde jobbet.

Eller ja, jag har faktiskt gjort en sak till.
Batteripolskorna och dito kablar har länge sett rätt trötta ut, så jag tog tillfället i akt och bytte polskorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fb7af2728c79bf9a66a8598f1bd0b87f.jpg

Quick-disconnect på minuspolen, o ett ordentligt block på plus-sidan med möjlighet till bättre anslutning av alla mina extra el-grejer (reläsats till strålkastarna, extraljusen, ladd-kontakten till min CTEK, slutsteget till baslådan).

Ser i alla fall *lite* prydligare ut.
Klippte även av den ärgade fula kopparn o skalade fram lite fräscha kardeler på både plus- och minussidan.
Hoppas på lite bättre kontakt så allt fortsätter fungera som det gjort hittills.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hunted Jackass
18 augusti 2022 · 795 Inlägg

Cuefa skrev:
Eller ja, jag har faktiskt gjort en sak till.
Batteripolskorna och dito kablar har länge sett rätt trötta ut, så jag tog tillfället i akt och bytte polskorna.

Lustigt hur långt man kan komma i ett projekt innan man egentligen gör dom här smågrejerna, höll på med en BMW en herrans massa, gud vet vad jag inte bytte, men torkarbladet på passagerarsidan klängde sig tappert kvar i en liten gummistrimma å skrek högre än gris i grillen till dagen jag sålde den helt oförmöget att torka bort en droppe muspiss om det så gällde livet..

Likadant i min Manta, har tittat ner på jordflätan som ser ut som den överlevt både Hiroshima och ett ljudband av ett PRO-möte översatt på danska. Men har jag tagit mig bryet att byta den när jag ändå bytt motor, låda och typ varenda jävla pinal utom just den? Näheedu.

Hursomhelst, kämpa på, glöden kommer tillbaka så snart besvikelsen lagt sig tippar jag :-)

Senast redigerat av Hunted (18 augusti 2022)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Cuefa Ain't no place like home...
19 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Hunted skrev:

Cuefa skrev:
Eller ja, jag har faktiskt gjort en sak till.
Batteripolskorna och dito kablar har länge sett rätt trötta ut, så jag tog tillfället i akt och bytte polskorna.

Lustigt hur långt man kan komma i ett projekt innan man egentligen gör dom här smågrejerna, höll på med en BMW en herrans massa, gud vet vad jag inte bytte, men torkarbladet på passagerarsidan klängde sig tappert kvar i en liten gummistrimma å skrek högre än gris i grillen till dagen jag sålde den helt oförmöget att torka bort en droppe muspiss om det så gällde livet..

Likadant i min Manta, har tittat ner på jordflätan som ser ut som den överlevt både Hiroshima och ett ljudband av ett PRO-möte översatt på danska. Men har jag tagit mig bryet att byta den när jag ändå bytt motor, låda och typ varenda jävla pinal utom just den? Näheedu.

Hursomhelst, kämpa på, glöden kommer tillbaka så snart besvikelsen lagt sig tippar jag :-)

Helt jäkla sant.
Jag är dock också duktig på att köpa hem grejer som jag sen aldrig monterar, o det är nog fan värre.. det enda som saknas då är ju en arbetsinsats liksom! 🙈

Hur som, så tog jag faktiskt Jeepen de 13 milen till jobbet idag, och det kändes trevligt! Långt ifrån tyst, men trevligt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-29df27456cf8400df83ecdb1bc0b4dea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f9ae4c94412e0175972d366e8f56679a.jpg


Ska försöka ställa in strålkastarna o gå igenom bilen lite på eftermiddagen tänkte jag, allt står ju åt skogen nu när höjden blev korrigerad med nya fjädrar...
Ska nog se till att fixa kontakten till strålkastaren också, så den lyser hela tiden och inte bara när den vill lol

Den skarpsynte kan också notera att myggsäsongen i Gysinge leder till att andra arter frodas - checka in spindelnäten! 😱
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d723e052f0807358608fd20055482320.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2022 · 4 628 Inlägg

Gott folk!

Pärlan är till salu!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Marlboroman
6 september 2022 · 8 228 Inlägg

Nytt projekt på gång?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2022 · 4 628 Inlägg

Marlboroman skrev:
Nytt projekt på gång?

Nä, måste få tid (och råd) med resten av livet dessvärre...
Kanske blir något i framtiden, men det får tiden utvisa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bmsone Reservdelsnisse
7 september 2022 · 182 Inlägg

Vi får väl hoppas på att det blir ett nytt projekt med en lika underbar tråd att läsa om :-)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Lucif3r
7 september 2022 · 2 182 Inlägg

Lika underhållande hoppas vi på. Men även att det inte krånglar riiiktigt lika mycket för dig som det gjort tongue

Cuefa Ain't no place like home...
5 november 2022 · 4 628 Inlägg

Nu var det ett tag sedan det skrevs något här.
Men det blir aktuellt igen då jag tagit tjänstledigt för att utbilda mig till lastbilschaufför.
Jag fick inte behålla min underbara Enyaq att pendla i, så då får Jeepen tjänstgöra.
Nu är det ju "bara" 8.4 mil/dag, så lite skillnad mot de 26 jag körde innan.

Men en sak blev väldigt tydlig väldigt fort: Den nya bakaxeln MÅSTE väck.
Efter 4 mil var jag så trött i skallen av oljudet så det gick inte att beskriva.
Dessutom kändes bilen jäkligt svajjig efter det senaste axel-bytet, jag insåg sen att infästningen för Panhard-staget, vars uppgift är att stabilisera axeln i sidled, var sprucket...

Jag har hållit uppsyn på skrotarna på bildelsbasen, samt blocket och Facebook Marketplace, men ingenting har dykt upp som har sett lovande ut.
Men så fick jag tips av en bekant att kolla med delplocken i Hedemora.
Dom hade 2st ZJs.

Då min bekanta skulle dit bad jag henne ta lite bilder på axlarna, och de såg rätt ok ut så en lördag tänkte jag att vaffan jag svänger väl ner o kollar på dem.

Såhär slutade den trippen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-483ad409a5642bc64b31ea5e0ae82b0d.jpg

Det är en Dana 35, så egentligen "klenare" än den Dana 44A jag har idag.
Men! Det här gjorde att jag slog till. Ja, det här, och att priset var helt otroligt rätt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f18d46c3c8eed24e4f71eda0d43e2c2d.jpg

Någon har alltså bytt ut höger drivaxel, vilket brukar vara den som blir dålig på dessa.
Skoj!
Locket var avskruvat på axeln, så jag lättade på de sista skruvarna och kollade innanför. Klar, fin, tjock olja. Bingo!
Även märk-tag'en satt kvar, så jag skrapade fram siffrorna och kunde urskilja siffrorna 3.73 vilket stämmer med min utväxling.
Även bokstäverna LS dök upp. Limited Slip. Jo jag tackar!
Man ska även behöva byta kardan då den är kortare med Dana 35 än med Dana 44, och på Zjn bredvid satt en sådan, så den fick också följa med hem.

Så, igår tog jag bilen ner till salig svärfars maskinhall med bilen lastad med allt jag behövde o mer därtill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a556593332203ae9012daedaf302d5ca.jpg

Tog några timmar men sen var den gamla axeln ur-riven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3e9ac209e54b25e15436d52eb89309fb.jpg

Med den ur vägen gick det förhållandevis fort att installera den "nya" axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2651e7983057ecdc659464e2b7cbe1c3.jpg

Jag gjorde det enkelt för mig, och delade inga bromsslangar eller rör, utan bara lossade och vek åt sidan.

När gamla axeln ändå var ur tappade jag ur oljan ur den. Hade egentligen tänkt skita i det men jag behövde bultarna till kåpan, så varför inte, right?

Det som rann ur den var ju.... fint... 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b257d3b5df7d2e1301a6aa3ab2dd8114.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4e2ec3d565a977ddcec939e811496527.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fc2878a1d89f07729fba222ea182d1da.jpg

"jodå, den var tyst o fin, inga problem alls med den axeln!"
Näe, eller hur... 😡
Hade jag vaskat guld hade jag varit glad att se allt det där glittret. Nu? Not so much...

En annan sak jag fick tag på på skroten, som jag saknade på min bil, var de bakre innerskärmarna som skyddar bl.a påfyllningsrören till tanken!
Blev bra att få dessa på plats nu inför vintern tänkte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5e5476a54ec296e40e2e42d81efa7046.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-83076c1e0cae4632e31c08e9dd83c22d.jpg

Jag mätte ljudet i bilen när jag körde ner den till maskinhallen. 76dB... yikes...
Så nu mätte jag den igen på hemvägen. 66dB.... Seger!

Jag såg ganska snabbt på axeln att dom inte bytt pinjong-lagret, det är drygt o byta på dessa axlar.
De andra lagren däremot är knäpptysta, så nu känns det så jäkla BRA!
Den här bilen har aldrig varit så här tyst inuti sen jag köpte den för 4 år sedan.

Imorrn behöver jag åka ner o röja ur garaget igen, o sen kan jag njuta av en tyst bilfärd till skolan på Måndag...
För nu blir det trevlig helg och Skål på er!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hunted Jackass
5 november 2022 · 795 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag mätte ljudet i bilen när jag körde ner den till maskinhallen. 76dB... yikes...
Så nu mätte jag den igen på hemvägen. 66dB.... Seger!

HELG SEGER!

Stort grattis och så otroligt välförtjänt!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang