Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 234 312 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
eastmotorsport -sommar ska de va....
6 november 2022 · 4 524 Inlägg

Vilken "resa" du gjort med Jeepen! Men så skönt att fått en bakaxel som inte lever "satan" då du kör.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Cuefa Ain't no place like home...
6 november 2022 · 4 628 Inlägg

Ja jag känner mig mer än nöjd faktiskt.
Nu är det ju såklart alltid något annat att fixa, men detta, och VIC-infopanelen (som jag fick med mig en från skroten, som funkar perfekt) var prio, dels för ljudet, dels för ljusshowen som VIC'en bjöd på nästan varje resa.

Vi får se vad nästa steg är!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
6 november 2022 · 1 369 Inlägg

skönt att det äntligen verkar ha löst sig med oljudet :-).
Spännande att du ska bli lastbilschufför, då borde du kunna hitta ett jobb som har utgångpunkten närmare hemma. Siktar du på distribution / grusbil eller typ linjebil?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Cuefa Ain't no place like home...
7 november 2022 · 4 628 Inlägg

KSI-Garage skrev:
skönt att det äntligen verkar ha löst sig med oljudet :-).
Spännande att du ska bli lastbilschufför, då borde du kunna hitta ett jobb som har utgångpunkten närmare hemma. Siktar du på distribution / grusbil eller typ linjebil?

Ja det är en enorm skillnad faktiskt.

Planen är helt klart att hitta jobb som i alla fall utgår från närmre hem. 👍
Timmer/flisbil, bärgare, det mesta utom lokaldistribution är väl tanken.


Nå, ska ni tro att allt funkar som det ska med Jeepen nu då?
Mja, det ska väl alltid vara något med en projektbil, antar jag...

Igår åkte jag ner till verkstan och städade ur o tog med mig alla mina verktyg hem.
Jag vill ju ogärna åka omkring med hela verktygsvagnen i bakluckan (men jag har alltid ett bas-set med mig. Man vet ju aldrig...).
Så jag backade ner bilen i garaget och ställde mig för att lasta ur.
Lät stereon gå under tiden, tänkte inget mer på det.
35 minuter senare är allt urlastat och bilen sorterad så jag är nöjd med ordningen. Att backa in sista metern då.
Eller?
För att citera Johanna Möller: "Eh, nej."

Batteriet - slut.
Totalt jätte-tok-slut.
Morr....
Nå. jag har ju redan installerat en snabbkontakt till min CTEK, så jag knuffade (med ett jäkla ståhej! Den här bilen väger 2 ton! Lätt uppförsbacke o tröskel också, såklart...) bak bilen så den kom in i garaget o hängde på laddaren, som mycket riktigt bekräftade att batteriet var tomt.
Nåja, det har hänt förr.

Men det här batteriet har alltid varit lite för klent för den här bilen (det var det billigaste jag fick tag på när jag köpte bilen för 4 år sedan), och nu har det tydligen gjort sitt.
I morse när jag hakade av laddaren så startade bilen, men den lät trött ändå efter 12 timmars laddning...

När jag kom fram till skolan i morse o stängde av så insåg jag att jag nog kunde backa till lite bättre där jag parkerat.
Vad tror ni bilen sa när jag vred om tändningen igen, efter 30 sekunder?
Jajamän, Johanna Möller igen...

Nå, jag får hjälp när skolan slutar och ett batteri står redan och väntar på mig på Mekonomen, som lägligt nog ligger 1½ kilometer bort här i Falun.

Men det ska tydligen alltid vara något som jäklas med denna pärlan 😅
Har lite grann haft mina farhågor att bilen kommer bli lite irriterad av att behöva gå så mycket mil på en gång, men men. Det är vad det är!

Fortsättning följer, som vanligt 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
7 november 2022 · 1 434 Inlägg

Jag sa ju att det skulle lösa sig! Fan vad bra! Kul med nya roliga utmaningar i livet också. Alltid kul att lära sig något nytt 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
Berglund_89
8 november 2022 · 1 475 Inlägg

Är det inte det ena,
så är det det andra,
sa flickan som...
roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
UniCross
9 november 2022 · 488 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Är det inte det ena,
så är det det andra,
sa flickan som...
roll

blödde näsblod smile

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
10 november 2022 · 4 628 Inlägg

Mjahapp?

Köpte vinterhjul. I originaldimension för ZJ, fast de första åren, 93-95.
Dessa vagnar lämnade fabriken med däck i dimension 225/70R15.

Ser ju för jävla löjligt ut alltså... lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b95a1e624dbd5426c062195568200bf3.jpg

En jämförelse med 31" hjulen som annars sitter på...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fb28b0e0750f470529ded90373f10d07.jpg


De höll dessvärre inte tätt, sitter smuts mellan fälg och däck så jag får nog kolla över det där igen tror jag.
Dessutom visar hastighetsmätaren 20km/h fel med dessa på!
Det konstiga är att den ändå visar 5km/h fel med 31" däcken, så jag vete fan vad som hänt där... 🤔

Det blev att byta tillbaks till 31" igen...
En kul sak jag upptäckte när jag körde sambons Volvo V40 D2 från 2015, är att även om det är ett annat ljud i den så är det samma ljudtryck, 66dB.

Mindre kul är att bilen verkar vilja slicka i sig 1.6L/milen...
Nåja, jag har skrivit upp mig på en Cupra Born, så snart kan jag förhoppningsvis pendla med elbil igen... 🤞

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2022 · 4 628 Inlägg

Mjaha, vad har hänt på sistone?
Snön har kommit...

Och jag fick lov att ta en liten nätt sväng på sisådär 25 mil med bilen igår kväll, i värsta snökaoset.
Fick ett erbjudande om vinterdäck till min kommande bruksbil som jag inte kunde säga nej till, och 8st 18" däck går inte in i sambons V40 hur entusiastiskt man än skulle försöka.
Trots att jag satt tillbaks 31" däcken höll bilen i riktigt jäkla bra på isiga och snöiga vägar faktiskt!
Vi såg en hel del bilister som inte hade haft samma tur...

Jag har länge hört ett gurglande från värmepaketet när man ger bilen lite gas, och igår kväll märkte både jag och sambon (som äntligen älskar jeepen lika mycket som jag gör, efter bakaxelbytet) att det blev stundtals SVINKALLT i bilen.
Så jag behöver nog lufta kylsystemet på pärlan.

Men gud vilken underbar långfärdsbil det är... sjukt nöjd med komforten nu med nya bakaxeln.
Däremot fick jag rycka säkringarna till extraljusen, för med mängden snö som kom ner längs vägen blev det stundtals jobbigt att se något ens med bilens ordinarie helljus.
Sitter ju en liten strömbrytare i bilen, som gissningsvis använts till att slå av extraljus, måste bara komma på hur jag ska koppla in den rackarn.

Just ja, sa jag att det snöar...? 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e15b4ba39b02dbe42aa5b70649822a16.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
21 november 2022 · 2 208 Inlägg

Jafyfan, dags att förbereda sig på att skotta igen... Kan vi inte skippa vintern och gå direkt till vår istället? sad

Kul att du äntligen börjar bli nöjd med jeepen, vi hoppas det fortsätter vara så ett litet tag framöver iaf smile

Extraljusen bör väl f.ö. vara kopplade via ett relä? Då är det ju bara att sätta brytaren på styrspänningen till reläet.............................................. Fast det kanske inte är så bara på just den här bilen med tanke på trenden i tråden big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2022 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jafyfan, dags att förbereda sig på att skotta igen... Kan vi inte skippa vintern och gå direkt till vår istället? sad

Kul att du äntligen börjar bli nöjd med jeepen, vi hoppas det fortsätter vara så ett litet tag framöver iaf smile

Extraljusen bör väl f.ö. vara kopplade via ett relä? Då är det ju bara att sätta brytaren på styrspänningen till reläet.............................................. Fast det kanske inte är så bara på just den här bilen med tanke på trenden i tråden big_smile

Jodå, till och med 2 reläer faktiskt. Jag ska nog hitta ett sätt att lösa det på smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Mjahapp?

Kanske läge för en kortare uppdatering här då.

Strax innan jul rullade Jeepen in på besiktning, vilket resulterade i 3st 2or.
Nedre bakre länkarmarna var rostiga, likaså infästningen till de övre, vid infästningen för krängningshämmaren.
Samt höger strålkastare satt inte fast ordentligt.

Allt detta är nu åtgärdat och bilen är besiktigad och godkänd.

Det kommer lite bilder på detta inom kort, men som det ser ut nu är bilen i alla fall godkänd till slutet av Februari 2024 😁
Jag firade det hela med att tanka 98 oktan, och det är galet vilken skillnad det är på hur bilen går med det jämfört med E10!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Munkis
24 januari 2023 · 1 635 Inlägg

Cuefa skrev:
Mjahapp?

Kanske läge för en kortare uppdatering här då.

Strax innan jul rullade Jeepen in på besiktning, vilket resulterade i 3st 2or.
Nedre bakre länkarmarna var rostiga, likaså infästningen till de övre, vid infästningen för krängningshämmaren.
Samt höger strålkastare satt inte fast ordentligt.

Allt detta är nu åtgärdat och bilen är besiktigad och godkänd.

Det kommer lite bilder på detta inom kort, men som det ser ut nu är bilen i alla fall godkänd till slutet av Februari 2024 😁
Jag firade det hela med att tanka 98 oktan, och det är galet vilken skillnad det är på hur bilen går med det jämfört med E10!

Skönt med besiktad och godkänd bil! smile Har märkt stor skillnad på vissa av mina gamla Volvo´s med när det gäller E10 kontra 98 Oktan. Trist att bränslena blir sämre för våra lite äldre pärlor. Bara hoppas att 98 får leva kvar.

Cuefa Ain't no place like home...
1 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Jahapp...

Så tog även denna sagan slut...
Då livet tar andra vändningar (jag och sambon går skilda vägar efter 15 år) och jag inom några dagar flyttar västerut, så var jeepen tvungen att få ett nytt hem.
Tack och lov får den en ny ägare hela vägen nere i Skåne, som kommer förädla bilen och bygga upp den helt i samma stuk som jag själv tänkte göra.

Men det känns tomt på gården nu...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-88d300733da1e7fa097c4ba733743cec.jpg

Aldrig mer skall dessa spår pryda snö eller grus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a4865f76c456a7b7cc0592e075663446.jpg

Med det sagt tar vi en grav-öl här hemma och firar av Jeepen.
Och inom kort stänger jag även projekt-tråden, då jag liksom inte kan göra så mycket mer.

Förhoppningsvis kommer ett nytt projekt upp här på Garaget, så småningom!
Tack alla ni som läst och kommenterat, ni har alla gjort det roligt att hålla tråden vid liv smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hunted Jackass
2 mars 2023 · 795 Inlägg

Cuefa skrev:
Tack alla ni som läst och kommenterat, ni har alla gjort det roligt att hålla tråden vid liv smile

Tack själv för att du bjudit oss på denna resa. Jag tycker slutet blev bättre än om den kvaddats, skrotats eller bjudit på så mycket jävelskap att din livsgnista brunnit ut. Ser med glädje fram emot nästa projekt!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
4 mars 2023 · 1 369 Inlägg

Tråkigt att höra, vart flyttar du nu?
Trist att sälja ett projekt som man själv inte anser att man är klar med, men det öppnar för nya möjligheter / projekt längre fram :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Cuefa Ain't no place like home...
5 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Hunted skrev:

Cuefa skrev:
Tack alla ni som läst och kommenterat, ni har alla gjort det roligt att hålla tråden vid liv smile

Tack själv för att du bjudit oss på denna resa. Jag tycker slutet blev bättre än om den kvaddats, skrotats eller bjudit på så mycket jävelskap att din livsgnista brunnit ut. Ser med glädje fram emot nästa projekt!

Tack för de orden, de värmer smile
Ja, jag lämnar projektet vidare med flaggan i topp, tycker att det är ett väldigt gott utgångsobjekt, jag tror och hoppas att nya ägaren håller med mig smile

KSI-Garage skrev:
Tråkigt att höra, vart flyttar du nu?
Trist att sälja ett projekt som man själv inte anser att man är klar med, men det öppnar för nya möjligheter / projekt längre fram :-)

Mja, men om man inte har möjligheten är det bättre att lämna över stafettpinnen till någon som brinner för det!
Jag hamnar i Falun ett tag nu, får se hur länge.
Utbildningen är ju där, så det känns logiskt att bo nära den tills den är klar. Sen får vi se 👍🏽

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 646 Inlägg

Trist två gånger om. Varit en rolig resa att följa smile super att du upptar tiden med att plugga, uppbrott är jobbiga, men ännu värre när tiden är tom framför en.

Har bild på en omega som du hjälpt till att få såld, med i mitt fotoalbum. Inte så charmig idag, blöjraggare med bristande respekt. Har namn på dem och väntar tills läget är rätt. tongue

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Cuefa Ain't no place like home...
6 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Duvetdet skrev:
Trist två gånger om. Varit en rolig resa att följa smile super att du upptar tiden med att plugga, uppbrott är jobbiga, men ännu värre när tiden är tom framför en.

Har bild på en omega som du hjälpt till att få såld, med i mitt fotoalbum. Inte så charmig idag, blöjraggare med bristande respekt. Har namn på dem och väntar tills läget är rätt. tongue

Ja, det hjälper att man har annat att fokusera på nu, den saken e klar.
Omega säger du?
En silverfärgad lågmilare måntro?
Enda jag kan komma ihåg sådär på rak arm att jag förmedlat försäljning på 😆

Min tanke i framtiden är att införskaffa V8 igen, men kanske något med ratt-automat o soffa, typ en Caprice eller något dylikt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 646 Inlägg

Cuefa skrev:

Duvetdet skrev:
Trist två gånger om. Varit en rolig resa att följa smile super att du upptar tiden med att plugga, uppbrott är jobbiga, men ännu värre när tiden är tom framför en.

Har bild på en omega som du hjälpt till att få såld, med i mitt fotoalbum. Inte så charmig idag, blöjraggare med bristande respekt. Har namn på dem och väntar tills läget är rätt. tongue

Ja, det hjälper att man har annat att fokusera på nu, den saken e klar.
Omega säger du?
En silverfärgad lågmilare måntro?
Enda jag kan komma ihåg sådär på rak arm att jag förmedlat försäljning på 😆

Min tanke i framtiden är att införskaffa V8 igen, men kanske något med ratt-automat o soffa, typ en Caprice eller något dylikt.

Yes, det stämmer smile enda anlednig jag visste att det var så, var att jag råkade se din jeep ifrån samma användare (ja, räckte med en bild för att se att det var den som var den)..

Fasen i h-e heller att jag någonsin kommer få någon som helst respekt för 2.0 ecotec motorstyrningen (omegan), 12 olika konfigurationer med två-tre olika tekniska system, dvs +20 möjliga lösningar på ett och samma komponent-problem, enkelt uttryckt. Den är permanent i limp-mode tills man bytt ecu+sensorer till nyare varianter.

Det låter trevligt! Kanske inte mellanlanda med en v4 med rattväxel? smile
Hur som haver - har varit en grymt trevlig läsning.

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang